Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Vlčková
1
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_04_PVP_223_Sed Druh učebního materiálu Prezentace Autor Mgr. Karel Sedlák VY_32_INOVACE_04_PVP_223_Sed
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví PředmětMatematika; Matematický seminář Ročník1. ročník; 3. – 4. ročník Název tematické oblasti (sady)Rovnice, nerovnice a jejich soustavy Název vzdělávacího materiáluLineární rovnice s absolutní hodnotou Anotace Prezentace je určena pro výuku „Matematiky“ v 1. ročníku čtyřletých oborů vzdělání Obchodní akademie a Hotelnictví. Lze ji rovněž využít pro rekapitulaci a upevnění učiva volitelného předmětu „Matematický seminář“ ve 3. – 4. ročníku výše uvedených oborů. Cílem prezentace je poskytnout názorný přehled matematických postupů při řešení úloh, ve kterých se vyskytují rovnice s absolutními hodnotami. Součástí prezentace jsou příklady na procvičení pro vlastní činnost žáků v hodině včetně správných řešení. Zhotoveno, (datum/období) září 2013 Ověřeno9. prosince 2013
3
LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
4
Úvod - charakteristika
5
Definice absolutní hodnoty čísla
6
Definice absolutní hodnoty výrazu
7
Metoda intervalů (nulových bodů) Nulové body (kritické hodnoty) jsou čísla, pro která výrazy v absolutních hodnotách nabývají hodnoty nula. Nulové body rozdělí reálnou osu na intervaly. Odstraněním absolutních hodnot na základě definice absolutní hodnoty se řeší daná rovnice v každém intervalu zvlášť. Konečný obor pravdivosti P (obor kořenů K) dané rovnice se získá sjednocením všech dílčích oborů pravdivosti. (n+1) n Je-li v rovnici n absolutních hodnot s proměnnou, pak je celkem (n+1) dílčích intervalů a n nulových bodů. Pro přehlednost se často intervaly, výrazy a jejich znaménka v daných intervalech zapisují do tabulek nebo pod číselnou osu.
8
03 II. I.
9
02 II. I.
10
02 III. II. -2 I.
12
0 0,5 III. II. -4 I. IntervalyI.II.III. -++ --+ ○ ○
14
Příklady na procvičení
15
Výsledky příkladů
16
LITERATURA: POLÁK, Josef. Přehled středoškolské matematiky. 8. vyd. Praha: Prometheus, 2005, 608 s. ISBN 80-719-6267-8. HRUŠKA, Miroslav. Státní maturita z matematiky v testových úlohách včetně řešení. 1. vyd. Olomouc: Agentura Rubico, s.r.o., 2012. ISBN 80-7346-149-2. VOŠICKÝ, Zdeněk. Matematika v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 124 s. ISBN 80-720-0012-8. VOŠICKÝ, Zdeněk. Cvičení k matematice v kostce: [pro střední školy]. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, c1999, 208 s. ISBN 80- 720-0251-1
17
LITERATURA: KUBEŠOVÁ, Naděžda a Eva CIBULKOVÁ. Matematika: přehled středoškolského učiva. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 239 s. Maturita (Petra Velanová). ISBN 978-808-6873-053. SÝKORA, Václav. Matematika: sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky : základní obtížnost. 1. vyd. Praha: Tauris, 2001, 96 s. Sbírky úloh pro společnou část maturitní zkoušky. ISBN 80- 211-0400-7. ČERMÁK, Pavel. Odmaturuj! z matematiky. Vyd. 2.(opr.). Brno: Didaktis, 2003, 208 s. ISBN 80-862-8597-9.
18
LITERATURA: KLODNER, Jaroslav. Sbírka úloh z matematiky pro obchodní akademie. 5. upr. vyd. Svitavy: SOFICO-CZ, 2005, 168 s. PETÁKOVÁ, Jindra. Matematika: příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 303 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6099-3. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.