Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Centrum mezinárodního obchodu v Moravskoslezském kraji

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Centrum mezinárodního obchodu v Moravskoslezském kraji"— Transkript prezentace:

1 Centrum mezinárodního obchodu v Moravskoslezském kraji

2 Centrum mezinárodního obchodu
Služby Krajské hospodářské komory zaměřené na zahraniční obchod Podpora účasti na specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí Certifikáty o původu Karnety ATA – dočasné vyvezení zboží osvobozené od cla REM CzechTrade Enterprise europe network (založení firmy v EU, vysílání pracovníků do EU, legislativa, cla, veřejné zakázky…)

3 Centrum mezinárodního obchodu
Moravskoslezský kraj – průmyslový region Tržby z průmyslu v roce 2009 Česká Republika 94,2 mld. EUR 1. Středočeský kraj 17,1 2. Praha 13,0 3. Moravskoslezský kraj 12,1 (12,8 %) Počet průmyslových podniků s více než 100 zaměstnanci Česká Republika 1. Jihomoravský kraj 2. Moravskoslezský kraj (9,6 %) 3. Středočeský kraj Celkový počet zaměstnanců v prům. podnicích s více než 100 zaměstnanci Česká Republika 781 700 1. Moravskoslezský kraj 110 300 (14 %) 2. Středočeský kraj  900 3. Praha  400

4 Centrum mezinárodního obchodu
Bilance mezinárodního obchodu v roce 2009 Česká republika Export: 83,6 mld. EUR Import: 77,6 mld. EUR Bilance: 6 mld. EUR (4,2 % HDP) HDP: 142,2 mld. EUR Export podle krajů (mld. EUR) Index 2009/2003 Česká Republika ,6 Česká Republika 156 % 1. Středočeský kraj ,5 (19,7 %) 1. Plzeňský kraj 171 % 2. Moravskoslezský kraj ,7 (10,3 %) 2. Moravskoslezský kraj 166 % 3. Plzeňský kraj ,2 (8,6 %) 3. Středočeský kraj 165 % Export z MSK podle komodit Export z MSK podle teritorií Stroje a dopravní prostředky 45 % EU (Něm. 22%, Slov. 11%, Pol. 10%) 85,0 % Polotovary a materiály 29 % Rozvojové ekonomiky ,3 % Minerální paliva a pod % Další vyspělé trhy (USA, Izr.) 3,9 % Spotřební zboží 6 % Společenství nezávislých států 3,6 % Chemikálie %

5 Centrum mezinárodního obchodu
Export podle krajů v roce 2009 (%)

6 Centrum mezinárodního obchodu
Export podle krajů přepočtený na hlavu 2009 (EUR) Česká Republika 8 000 1. Středočeský kraj 2. Pardubický kraj 3. Plzeňský kraj 4. Liberecký kraj 5. Moravskoslezský kr. 6 900 Aktuální údaj: V období leden - květen 2010 se český export zvýšil o 14 % meziročně. Například vývoz do Ruska vzrostl jen o 11 % ale do Číny 53 %.

7 Centrum mezinárodního obchodu
Centrum mezinárodního obchodu při KHK v Moravskoslezském kraji Cíl – podpora rozvoje mezinárodního obchodu (exportu) a obchodní spolupráce s důrazem na MSP, zvýšení konkurenceschopnosti firem z MSK, nadstandardní pozornost zaměřena na inovativní firmy Zdůvodnění – zahraniční obchod a mezinárodní spolupráce jsou celkově u MSP málo rozvinuty, bez potřebného zázemí uvnitř těchto firem (finance, experti, znalosti, informace …) - z dotazníkového šetření mezi firmami v roce 2009 se pro vznik CMO vyjádřilo 74 % respondentů Zakladatelé – Krajská hospodářská komora a Sdružení pro rozvoj MS kraje Podpora – Centrum je podporováno Moravskoslezským krajem Spolupráce – CzechTrade, Enterprise Europe Network (EEN), Mezinárodní hospodářská komora (ICC), obchodně-ekonomické úseky na zastupitelstvích a další (2/3 firem, které někdy využily služeb CzechTrade nebo OEÚ byly +/- spokojeny, slabinou je nízká míra využívání těchto služeb: CzechTrade alespoň jednou využilo 38 % respondentů, OEÚ jen 14 %)

8 Centrum mezinárodního obchodu
Hlavní aktivity CMO: Transfer existujících odborných seminářů především z Prahy do MS kraje s respektováním poptávky Teritoriální semináře Propagace a podpora účasti firemních zástupců na zahraničních veletrzích a výstavách Rozvoj partnerských vztahů se zahraničními regiony a organizování vzájemných podnikatelských setkání Vytváření vlastní databáze poradců (především právníků) specializovaných na oblast zahraničního obchodu Klub exportérů (expertní sekce KHK) Šíření informací o zahraničně-obchodních akcích a službách spolupracujících institucí (ICC, ČEB, EGAP, OEÚ…)

9 Centrum mezinárodního obchodu
Databáze exportérů Stávající exportéři – cca 680 firem Začínající exportéři – cca 40 firem Distribuce firem podle počtu zaměstnanců: Počet zaměstnanců Počet firem v databázi 0 10 1 – 10 – 50 – 250 – nad Zastoupené obory: strojírenství, chemie, metalurgie, plastické hmoty, sklo, nábytek, textil, energetika, stavebnictví, potravinářství, ICT, software, radiokomunikace, obchod, služby, atd.

10 Centrum mezinárodního obchodu
Distribuce společností podle počtu zaměstnanců

11 Centrum mezinárodního obchodu
Některé výsledky dotazníkového šetření z podzimu 2009: * Jaký typ prezentace preferujete na zahraničním veletrhu? a) Katalogová 25% b) Osobní účast 75% c) Žádná 22% * Máte zájem o účast v zahraničních misích? a) Ano 40% b) Ne 35% c) Nevím 25% * Spolupracujete s nějakou universitou nebo výzkumnou institucí? a) Ano 64% b) Ne 36%

12 Přidaná hodnota z činnosti CMO
- systémová podpora a propojení inovačního a exportního potenciálu - zejména pro MSP orientace v přemíře informací, zvýšení sebevědomí a znalostí o možnostech rozvoje vlastní firmy cestou inovací a exportu Shrnutí - předpokladem úspěchu je efektivní systém komunikace, spolupráce a koordinace mezi všemi subjekty: vytvoření sítě s definovanými kompetencemi a respektováním nejlepších služeb v dané oblasti Závěr - zřízení CMO je významná inovace podpory v regionálním rozvoji, faktor hospodářského růstu a zvýšení konkurenceschopnosti firem a celého Moravskoslezského kraje

13 Centrum mezinárodního obchodu
Kontakt na KHK MSK Výstavní 2224/8 Ostrava-Mar. Hory tel.: fax:

14 Petr Czekaj, Jiří Tomčík
Centrum mezinárodního obchodu Děkuji za pozornost Petr Czekaj, Jiří Tomčík Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Výstavní 2224/8, , Ostrava Tel:


Stáhnout ppt "Centrum mezinárodního obchodu v Moravskoslezském kraji"

Podobné prezentace


Reklamy Google