Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /1 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/16 Název DUM Rámy vozidel Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: rámy vozidel, jejich význam a druhy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Rám vozidla, rám obdélníkový, rám křížový, rám páteřový, rám plošinový, rám obvodový, rám otevřený, rám uzavřený, rámy z lehkých slitin Datum
3
Rámy vozidel Osnova: Účel rámu Umístění rámu na vozidle
Požadavky na rám Rám obdélníkový Rám křížový Rám páteřový Rám plošinový Rám obvodový Rám otevřený (motocyklový) Rám uzavřený (motocyklový) Rámy z lehkých slitin
4
Účel rámu Spojovat mezi sebou nápravy.
Nést karoserii a náklad a přenášet jejich tíhu na nápravy. Nést hnací skupinu vozidla (motor, převody a příslušenství). Přenášet hnací, brzdné a suvné síly mezi nápravami a karoserií.
5
Umístění na vozidle Rám představuje nosnou část vozidla. Jsou na něm umístěny všechny části vozidla tj. podvěsy s nápravami, pérováním a koly, ale také karoserie. V dnešní době plní funkci rámu u osobních vozidel samonosná karoserie.
6
Požadavky na rám Rám musí být dostatečně pružný, tuhý a pevný, aby dokázal odolávat namáhání krutem i ohybem. Měl by být pokud možno lehký.
7
Rám obdélníkový (žebřinový)
Rám je tvořen dvěma podélníky, které jsou spojeny několika příčkami. Spojení je provedeno nýtováním nebo svařováním. Podélníky bývají v oblasti náprav ve svislém směru prohnuty aby bylo umožněno pérování. Rám je poměrně pružný, což je v hodné do terénu, ovšem nevýhodné pro součásti, které jsou na něm umístěné. Obr. 1: Rám obdélníkový
8
Rám křížový Tento rám má podélníky prohnuty tak, že se ve střední části k sobě přibližují, a vytváří písmeno X. podélníky jsou uprostřed spojeny nejčastěji svařováním. Ve srovnání s obdélníkovým rámem má větší tuhost, ale jeho použití není příliš časté. Obr. 2: Rám křížový
9
Rám páteřový Základní nosnou část tohoto rámu tvoří střední páteřový nosník. Nejlepší, ale nejdražší je Manesesmannova roura. Obr. 3: Rám páteřově nastavený
10
Rám plošinový V tomto případě tvoří ocelová podlaha karoserie nedílný celek s rámem. Rám může být tvořen zahnutými okraji plošiny, je tedy s plošinou z jednoho kusu, nebo je plošina vyrobena samostatně a spojena (nejčastěji svařena) s podélníky rámu. Konstrukce vlastně představuje přechod mezi samostatným rámem a samonosnou karoserií. Obr. 4: Rám plošinový
11
Rám obvodový U tohoto rámu jsou podélníky ve střední části rozšířeny až na šířku karoserie, v místě přední a zadní nápravy se zužují. Karoserie je tam ve své střední části podepřena, a proto může mít lehčí nosnou konstrukci. Obr. 5: Rám obvodový
12
Obr. 6: Motocyklový rám otevřený
Rám otevřený (moto) Spodní nosník otevřeného rámu je spojen pouze s horním nosníkem. Teprve motor doplňuje a uzavírá konstrukci celého rámu. Používají se pro malé a střední motocykly. Výhodou je nízká hmotnost, jednoduchá konstrukce a dobrý přístup. Obr. 6: Motocyklový rám otevřený
13
Obr. 7: Motocyklový rám uzavřený
Rám uzavřený (moto) Rám je sestaven z nosných prvků (trubky, plechové výlisky), které spojují hlavu řízení a zadní vidlici. Spodní nosník umístěný před motorem a horní nosník umístěný nad motorem tvoří uzavřenou rámovou konstrukci. Poháněcí ustrojí je zde zavěšeno.Vhodná pro terénní motocykly. Rám je pevnější a pro větší motocykly se používá rám dvojitý. Obr. 7: Motocyklový rám uzavřený
14
Rámy z lehkých slitin Rámy mají menší hmotnost. Nosníky mají většinou čtvercový nebo obdélníkový průřez, což zaručuje další zvýšení odolnosti proti namáhání, zejména v krutu a ohybu. Obr. 8: Motocyklový rám z lehkých slitin Obr. 9: Rám mostový z hliníkových slitin
15
Kontrolní otázky 1. Jaký je účel rámu?
2. Čím je v dnešní době rám nahrazen u osobních vozidel? 3. Jaký je rozdíl mezi rámem uzavřeným a otevřeným a kde se používají?
16
Seznam obrázků: Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám obdélníkový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám křížový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám páteřově nastavený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám plošinový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám obvodový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN Obr. 6: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám otevřený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN Obr. 7: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám uzavřený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN Obr. 8: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám z lehkých slitin, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN Obr. 9: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám mostový z hliníkových slitin, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN
17
Seznam použité literatury:
[1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.