Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
VČELA medonosná Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
2
Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA
Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: ZOOLOGIE Téma: VČELA MEDONOSNÁ Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou těla včely, životem včely a jejím významem v přírodě a pro člověka Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí popsat stavbu těla včely, život a význam včel a blanokřídlého hmyzu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let
3
BLANOKŘÍDLÍ HMYZ 2 páry blanitých nestejně velkých křídel
ústní ústrojí kousací (u včel lízací) samičky mají kladélko nebo žihadlo druhy: širopasí pilatky, pilořitky štíhlopasí žlabatky, lumci, lumčíci – mají kladélko druhy tvořící společenstva mravenci - všežraví vosy dravé sršně čmeláci živí se pylem a nektarem včely
4
Obrázky: opylující čmelák (vlevo), lesní mraveniště (vpravo)
5
VČELA MEDONOSNÁ včely se chovají v úlech
žijí ve společenstvu = včelstvo, které je tvořeno matkou – klade vajíčka trubci – oplodní matku (v létě) dělnicemi – krmí larvy, čistí a hlídají úl, stavějí plástve z vosku sbírají nektar a pyl tvoří med poskytují mateří kašičku a jed opylují květy
6
Obrázek: včela medonosná - dělnice
7
Včela medonosná – vnější stavba těla:
8
Včela medonosná – vnitřní stavba těla:
9
ŽIVOT VČEL vývin včely (trvá 21 dní):
vajíčko → larva → kukla → dospělá včela včelí královna žije 3 – 4 roky včela – dělnice žije týdnů, trubec 6 týdnů rojení včel: na začátku léta vylétá z úlu stará matka s částí včel (roj) a společně zakládají nové hnízdo dorozumívání včel: „včelí tance“
10
Obr.: Opylující včely na Echinacea purpurea
11
Třídění členovců – zařazení včely medonosné do systému
KMEN - členovci pavoukovci: bez tykadel, 4 páry nohou TŘÍDA korýši: 2 páry tykadel, různý počet nohou hmyz: 1 pár tykadel, 3 páry nohou ŘÁD 1. vážky 2. rovnokřídlí 3. vši 4. ploštice 5. stejnokřídlí 6. motýli 7. blanokřídlí …….. atd. ČELEĎ včelovití ROD včela DRUH medonosná
12
Test – doplň správné odpovědi:
1. Včela má na hlavě 2 velké … .. .…………… a ústní ústrojí …………………… 2. Rostlinným šťávám se říká……………, mění se v med ve zvláštním ……………… . 3. Med se ukládá do buněk …………… . 4. Třetí pár končetin je přizpůsoben ke sběru pylu………. a…………… . 5. Největší včela se nazývá………….., za nektarem létají……………, samci se nazývají……………. . 6. Při podráždění včela bodne………….., které je spojeno s ……………….. . 7. Hospodářský význam včel: a)………………., b)………………., c)………………. .
13
Odpovědi: 1. 2 velké složené oči, lízací ústní ústrojí
2. Nektar, medovém váčku (ve voleti) 3. Do buněk voskového plástu 4. Sběrnými kartáčky a košíčky 5. Královna – matka, dělnice a samci –trubci 6. žihadlo, jedová žláza 7. a) opylují b) poskytují med c) další produkty – léčivé účinky (propolis, mateří kašička, vosk, jed)
14
Použité zdroje: LITERATURA:
Vilček, F. a kol. Přírodopis vydání, Scientia, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 2 – zoologie. 1. vydání, SPN, Praha ISBN Čabradová, V. a kol. Přírodopis vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN X Zicháček, V. Zoologie. 1.vydání, Nakladatelství FIN, Olomouc IBSN Foto, obrázky – zdroj vlastní
15
Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.