Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní a střední školství – stav a rizika aktuálního vývoje Jana Straková jana.strakova@isea.cz
2
Český systém základního a středního školství ve světle mezinárodních ukazatelů
3
Typické charakteristiky Časná diferenciace Vysoká míra ukončování středního vzdělání Vysoký podíl odborného vzdělávání Průměrný podíl maturitního vzdělávání Průměrná míra vstupu do terciálního vzdělání Nízké výdaje na vzdělávání, nízké platy učitelů
4
Diferenciace (PISA 2006)
5
Podíl populace s minimálně středoškolským vzděláním (2009)
6
Podíl středoškoláků ve všeobecném vzdělávání (2008)
7
Podíl populace s terciárním vzděláním (2009)
8
Míra vstupu do terciárního vzdělávání (1995 a 2009)
9
Aktuální problémy Zhoršující se výsledky Zvyšující se nerovnosti
10
Zhoršující se výsledky
11
Umístění českých žáků na konci povinného vzdělávání v mezinárodních výzkumech vědomostí (srovnání se zeměmi OECD: pořadí ČR/počet zúčastněných zemí OECD)
12
Čtenářská gramotnost Průměrné výsledky zemí OECD
13
Změny ve výsledcích zemí OECD mezi roky 2000 a 2009, čtenářská gramotnost
14
Matematická gramotnost (průměrné výsledky zemí OECD) je nad průměrem zemí OECD není statisticky významně rozdílný od průměru OECD je pod průměrem zemí OECD ▲ je statisticky významně lepší než výsledek ČR ○ není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR ▼ je statisticky významně horší než výsledek ČR Korejská republika 546▲ Finsko 541▲ Švýcarsko 534▲ Japonsko 529▲ Kanada 527▲ Nizozemsko 526▲ Nový Zéland 519▲ Belgie 515▲ Austrálie 514▲ Německo 513▲ Estonsko 512▲ Island 507▲ Dánsko 503▲ Slovinsko 501▲ Norsko498 ○ Francie497 ○ Slovensko497 ○ Rakousko496 ○ Polsko495 ○ Švédsko494 ○ Česká republika493 Velká Británie492 ○ Maďarsko490 ○ Lucembursko 489○ USA 487○ Irsko 487○ Portugalsko 487○ Španělsko 483▼ Itálie 483▼ Řecko 466▼ Izrael 447▼ Turecko 445▼ Chile 421▼ Mexiko 419▼
15
Změny ve výsledcích zemí OECD mezi roky 2003 a 2009, matematická gramotnost
16
Přírodovědná gramotnost (průměrné výsledky zemí OECD) je nad průměrem zemí OECD není statisticky významně rozdílný od průměru OECD je pod průměrem zemí OECD ▲ je statisticky významně lepší než výsledek ČR ○ není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR ▼ je statisticky významně horší než výsledek ČR Finsko 554▲ Japonsko 539▲ Korejská republika 538▲ Nový Zéland 532▲ Kanada 529▲ Estonsko 528▲ Austrálie 527▲ Nizozemsko 522▲ Německo 520▲ Švýcarsko 517▲ Velká Británie 514▲ Slovinsko 512▲ Polsko 508▲ Irsko 508○ Belgie 507○ Maďarsko503 ○ USA502 ○ Česká republika500 Norsko500 ○ Dánsko499 ○ Francie498 ○ Island 496○ Švédsko 495○ Rakousko 494○ Portugalsko 493○ Slovensko 490▼ Itálie 489▼ Španělsko 488▼ Lucembursko 484▼ Řecko 470▼ Izrael 455▼ Turecko 454▼ Chile 447▼ Mexiko 416▼
17
Zvyšující se nerovnosti
18
V mezinárodním srovnání nadprůměrně silná souvislost mezi výsledky žáků a rodinným zázemím (Přírůstek skóru ve čtenářském testu s jednotkovým nárůstem indexu rodinného zázemí – PISA 2009)
19
V mezinárodním srovnání jedna z nejsilnějších souvislostí mezi výsledky žáků a rodinným zázemím na úrovni školy (Přírůstek skóru ve čtenářském testu s jednotkovým nárůstem indexu rodinného zázemí na úrovni žáka a na úrovni školy – PISA 2009)
20
Podíl žáků nedosahujících základní úrovně způsobilosti nezbytné pro řešení běžných životních situací, PISA, 9. ročník
21
Situace ohrožených skupin: značné znevýhodnění romské menšiny (horší výsledky ve školách hlavního vzdělávacího proudu i ve školách vyučujících dle RVP LMP) výsledky cizinců srovnatelné s výsledky českých žáků absence jakýchkoli dokladů o výsledcích žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním
22
Vzdělávací politika
23
Typické znaky porevoluční vzdělávací politiky Nedostatek informací Rozhodování na základě osobních přesvědčení Absence vize a koncepce Absence kontinuity Orientace do minulosti
24
Kurikulární reforma Založena na přemýšlení v mezinárodní komunitě Předběhla českou realitu Nepřijetí, nepochopení Absence metodické a finanční podpory Formální realizace
25
Aktuální trendy vzdělávací politiky – návrat ke „starým dobrým časům“ Omezování přístupu k maturitnímu a vysokoškolskému vzdělávání – nucené nevýhodné volby Posilování selektivity systému – další zvyšování vzdělanostních nerovností
26
Podíl dospělých, kteří jsou spokojeni se svým životem, podle úrovně vzdělání (2008)
27
Rozdíly mezi školami se zvyšují (Vývoj rozdílů ve složení žáků jednotlivých škol a ve výsledku testu čtenářské gramotnosti, koeficient mezitřídní korelace, PISA 9. ročník)
28
Výběr školy podle finančního zajištění rodičů (Zdroj: STEM 2009)
29
PISA 2009
30
Platy učitelů (2009)
31
Výdaje na vzdělávání jako podíl HDP (2000 a 2008)
32
Vzdělanostní šance na ZŠ 1
33
Vzdělanostní šance na ZŠ 2
34
Vzdělanostní šance na ZŠ 3
35
Množství výběrových tříd pro nadanější žáky z pohledu učitelů Factum Invenio, 2009
36
Množství výběrových tříd pro méně nadané žáky z pohledu učitelů Factum Invenio, 2009
37
Profily škol v ČR (PISA 2003)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.