Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část
Baroko
2
Baroko Holandský barokní realismus Rembrandt 2. část
Tato výuková šablona navazuje na předcházející filmový dokument zahrnutý v šabloně č. 3 a klade si za cíl doplnit a utřídit informace, které ve filmové ukázce zazněly.
3
Baroko Evropské barokní malířství Holandský barokní realismus
Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) jeden z největších géniů v dějinách malířství 800 obrazů, 300 grafických listů, 2000 kreseb těžiště jeho tvorby – portrét cca 60 autoportrétů Obr. 1 Rembrandt – Saskie v klobouku, 99x79 cm, 1642.
4
Baroko Rembrandt vývoj Rembrandtova rukopisu ---
--- malba v pozdní fázi pastózní, hrubé a neučesané tahy štětcem, potlačení detailu, monochromní barevnost Obr. 2 Rembrandt – Vlastní podobizna s nabíraným límečkem, 38x29 cm, 1629. Obr. 3 Rembrandt – Autoportrét s úsměškem na tváři, 82x65 cm, 1668.
5
Baroko Rembrandt Portrétní tvorba
vzestup poptávky v 17.stol. z řad sebevědomého holandského měšťanstva pozornost zaměřena pouze na portrétovaného – temnosvit pohltil veškeré prostředí Skupinový portrét novinka Obr. 4 Rembrandt – Hodina anatomie Dr. Tulpa,
6
Baroko Rembrandt Noční hlídka (1642)
nejedná se o záznam noční hlídky, ale skupinový portrét měšťanské domobrany představuje zlom v Rembrandtově tvorbě – vnáší děj do skupinového portrétu --- --- nepochopení a odmítnutí objednavateli osobní prohry a tragédie v rodině Obr. 5 Rembrandt – Noční hlídka, 1642.
7
Baroko světlo Holandské barokní malířství
nejúčinějším prostředkem magické síly Rembrandtových obrazů Porovnání účinků světla mezi dílem Caravaggiovým a Rembrandtovým světlo Caravaggiovo: divadelní nasvícení „reflektory“, ostré, tvrdé světlo Rembrandtovo: křehké, jemné, zlatistvé, z neznámého zdroje --- účinný prostředek magické, mystické a poetické síly obrazů --- tajemství Obr. 6 Caravaggio – Ukřižování sv. Petra, 1600. Obr. 7 Rembrandt – Jeremiášovo vidění zkázy Jeruzaléma.
8
Baroko Rembrandt Akty Obr. 8 Rembrandt - Danae
9
Baroko Rembrandt Proměna Rembrandtova díla po roce 1642:
vnitřně klidné, ale silné, moudré, hluboké, málo barevné, ale bohaté v odstínech a uvolněném rukopisu --- vzdaluje se dobovým konvencím --- nepochopení, málo zakázek, dluhy Obr. 9 Rembrandt – Návrat marnotratného syna, 1668.
10
Baroko Rembrandt Dílo grafické
Obr. 10 Rembrandt – Stozlatový list, detail, suchá jehla, lept, 28x39 cm, 1649.
11
Baroko Citování odborných informačních zdrojů
Obr. 1 BECKETTOVÁ, Wendy,. Toulky světem malířství. Praha 2002: Fortuna Print, str. 163 Obr. 2 dtto Obr. 3 dtto Obr. 4 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 243 Obr. 5 dtto str. 253 Obr. 6 dtto str. 55 Obr. 7 dtto str. 271 Obr. 8 dtto str. 255 Obr. 10 dtto str. 273 Obr. 11 AGTE, Rolf a kol. Slovník světové kresby a grafiky. Praha 1997: Odeon s.r.o., str. 370
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.