Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdeněk Dostál
1
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/34.0996 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO176 Název školy Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Beroun Jméno autoraIng. Jana Palečková Tématická oblastPodnikové činnosti – hlavní činnost PředmětEkonomika, účetnictví Ročník1. ročník SOŠ Datum vytvoření10. 5. 2014 Datum ověření ve výuce10. 6. 2013, EKO 1. B Metodický pokyn a způsob využití Názorný výklad pojmu hlavní činnost podniku, efektivnost, produktivita práce, charakteristika výrobní činnosti, obchodu, služeb, neziskových činností. Materiál lze použít pro výuku v předmětu Ekonomika. Druh učebního materiáluMateriál je určen pro dataprojektor, popř. interaktivní tabuli
2
Co je hlavní činnost Efektivnost hlavní činnosti Produktivita práce Výrobní činnost Obchod Služby Neziskové činnosti Kontrolní otázky Použité zdroje 2
3
3 = činnost, na kterou má podnik živnostenské oprávnění nebo je zapsaná v obchodním rejstříku hlavní činnost výrobaobchodslužby
4
hlavní činnost probíhá opakovaně výsledkem hlavní činnosti jsou statky a služby, které uspokojují potřeby lidské potřeby stále rostou – musí se produkovat více statků a služeb Růst produkce: zvýšením množství používaných výrobních faktorů = extenzivní způsob zvýšením kvality výrobních faktorů nebo jejich lepším využitím = intenzivní způsob 4
5
5 = vztah mezi prostředky, které vložíme do výroby a vzniklým užitkem Efektivností posuzujeme, jak dobře nakládáme s oběžným a dlouhodobým majetkem a jak dobře využíváme lidskou práci. výstup (užitek) Efektivnost = ------------------------------ vstup (prostředky) Příklady efektivnosti a neefektivnosti dle vlastních nápadů studentů.
6
6 = efektivnost práce Udává, jaké množství statků (služeb) připadá na 1 pracovníka, 1 h práce apod. Výpočet : množství statků (služeb) produktivita práce = ---------------------------------------------- odpracovaný čas (počet pracovníků)
7
Plánování výroby ve velkých podnicích vychází z: plánu prodeje – čtvrtletí, měsíce, dny propočtů kapacity podniku uzavřených smluv s odběrateli V malých podnicích se vychází z poptávky a uzavřených smluv na delší dobu. 7
8
příprava výroby co se bude vyrábět jak se bude vyrábět vlastní výroba výrobní postup přeměna materiálu ve výrobek = technologický postup kontrola průběžná (vyřazuje zmetky) po ukončení výroby = technická kontrola skladování výrobků na podkladě odváděcího výkazu 8
9
probíhá zde především nákup zboží – obstarání, převzetí a přejímka (podobné jako u materiálu) v obchodních organizacích se zboží dále upravuje – třídí, balí, dokončuje prodej v různých prodejních jednotkách – pultové prodejny, samoobsluhy, supermarkety, obchodní domy, internetový obchod 9
10
10 Jedná se o různorodé služby – opravy, pohostinství, doprava, poštovní služby, kosmetika, kadeřnictví, masérské služby, lázeňství, bankovnictví, realitní kanceláře, hotely, restaurace … Jde o přímý kontakt poskytovatele se zákazníkem. Většina služeb na přímou zakázku.
11
= tzv. veřejná správa policie, soudy, záchranná služba, hasiči, školství, zdravotnictví, kultura, domovy důchodců, armáda, soukromí lékaři (jde ale o ziskovou činnost)… 11
12
Materiál je dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: KLÍNSKÝ, Petr; MÜNCH, Otto. Ekonomika 1 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko, 2013, ISBN 978-80-87204-67-2. KLÍNSKÝ, Petr; MÜNCH, Otto. Ekonomika Cvičebnice 3 pro střední školy. Praha: Eduko, 2013, ISBN 978-80-87204-72-6. Použité kliparty – všechny použité kliparty jsou z volně dostupných sad programu PowerPoint společnosti Microsoft Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Vyhotoveno dne 10. 5. 2014 12
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.