Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavla Marešová
1
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_01 Název DUMu: Řecké umění Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum: 11.10.2012
2
Střední škola Oselce Řecké umění
3
Střední škola Oselce Řecké umění Egypta Mezopotámie Malé Asie Kréty Vznik děl - vyšší názorové i formální úrovně - umělecká dokonalost a svoboda !Díla řeckého umění = estetická norma pro další vývoj evropské výtvarné kultury! Podněty přejaty z:
4
Střední škola Oselce Hlavní rysy řeckého umění 1) Humanismus 2) Otrokářský řád 3) Demokratismus 4) Antropomorfismus 5) Klasičnost 6) Estetická norma
5
Střední škola Oselce Řecký humanismus Ideál – člověk (ne bůh, ani panovník) Člověk: usiluje poznat a ovládnout přírodu žije podle zákonů přirozeného rozumu vznik filozofie + základů věd nezávisle na náboženství !Člověk je měřítkem všech věcí! Literatura, divadlo a umění - oslava člověka rozumová bytost
6
Střední škola Oselce Otrokářský řád Humanismus podmíněn a omezen otrokářským řádem Základ vyšší úrovně řecké kultury – otrokářská výroba Otrok – pouze mluvící nástroj (Aristoteles) humanismus se na něj nevztahuje !Řecký ideál – omezen pouze na svobodného člověka, plnoprávného občana řecké polis!
7
Střední škola Oselce Demokratismus Otrokářský humanismus – prvky demokratismu Athénská demokratická republika - vyspělé formy demokratické vlády - řecký ideál člověka ideál svobodného občana Svobodný občan- může být volen (losováním) !Vznik svobodné práce!
8
Střední škola Oselce Antropomorfismus Věci - vlastnosti, podoba člověka Vliv – na náboženství (řeckou mytologii) Mytologie = bájesloví Řečtí bohové - lidé s nadsazenými lidskými vlastnostmi - kladné i záporné vlastnosti !Antropomorfismus – projev ve všech oborech umění!
9
Střední škola Oselce Klasičnost = dokonalost Principy: 1) jednota obsahu a formy 2) senzualismus a racionalismus (smyslové poznání)(rozumové poznání) Obsah: mytologie Napodobování skutečnosti (=mimésis) !Principy dokonalosti – harmonie, symetrie, proporce a míra!
10
Střední škola Oselce Estetická norma Řecké umění = estetická norma pro další umělecký vývoj !Řecké umění vytvořilo ideál lidské krásy, na který navázala renesance!
11
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN 80-85970-39-2. ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN 80-86287-22-X. BRUNECKÝ, Petr. Dějiny a bydlení. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003, ISBN 80-7157-677-8. Obr.1 - https://www.secureshop.gr/POOL/culturegreece/booking_manager/images/articl es/ART551213373621088517411561173_small.jpg https://www.secureshop.gr/POOL/culturegreece/booking_manager/images/articl es/ART551213373621088517411561173_small.jpg Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.