Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Konečná
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98 Jméno autora:Mgr. Iva Vrbová Třída/ročník:2.E/ druhý ročník Datum vytvoření:9. 1. 2013
2
Vzdělávací oblast:Člověk a logické myšlení Tematická oblast:Funkce Předmět:Matematika Název učebního materiálu:Exponenciální rovnice – společný základ Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace obsahuje teorii vřazenou do řešených příkladů, ale také příklady na procvičení s výsledky. Klíčová slova:Mocnina; Základ mocniny; Exponent mocniny Druh učebního materiálu:prezentace
3
Exponenciální rovnice řešené převodem na společný základ mocnin Rovnají-li se dvě mocniny, pak platí: rovnají-li se základy, musí se rovnat exponenty rovnají-li se exponenty, musí se rovnat základy
4
... opět definice mocniny (MFCHT)
5
Nejčastější chyba! Znaménko exponentu nemění znaménko základu!!! NESMYSL Správné řešení: Znaménko exponentu je záporné v čitateli výrazu, tudíž bude kladné ve jmenovateli výrazu:
6
Mocniny upravujeme podle vět (MFCHT) Pro každá dvě čísla a, b R + a každá dvě čísla r, s Q platí:... mocniny násobíme, exponenty sčítáme... mocniny dělíme, exponenty odečítáme... umocňujeme-li mocninu, exponenty násobíme... umocňujeme-li součin, umocňujeme každého činitele... umocňujeme-li podíl, umocňujeme zvlášť čitatele, zvlášť jmenovatele
7
Příklad: Řešte v R rovnice
11
... výhodné u nerovnic, ale už si zvykejte
13
Odstranění závorek AH Uvnitř závorek je výraz a) záporný, výraz se mění v opačný, b) nezáporný, výraz zůstává stejný.
14
Užití geometrického významu AH Pouze pokud porovnáváme AH s reálným číslem, nikoliv s obecným výrazem. 33 x 4 1 7
15
Užití geometrického významu AH V AH musí být pouze 1x. 11 x 3 2 4
17
POZOR: / : 4
18
1 / : 3
24
mocnina – vždy číslo kladné
25
Řešené příklady můžeme rozdělit na 3 typy 1.levou i pravou stranu rovnice tvoří pouze jednočleny (mezi mocninami je jen násobení, dělení) upravujeme tak, abychom je mohli rovnou porovnat 2.strany rovnice netvoří pouze jednočleny (mezi mocninami je kromě násobení také sčítání, odečítání) a a)členy obsahují stejné mocniny vytýkáme, následně porovnáváme b)členy neobsahují stejné mocniny (liší se buď základem či rovnou exponentem) substituce, následně porovnáváme
26
1. typ (nalistujte příklad č. 11): Levou i pravou stranu rovnice tvoří pouze jednočleny (mezi mocninami je jen násobení, dělení) jednočlen upravujeme tak, abychom je mohli rovnou porovnat
27
2. typ (nalistujte příklad č. 17): Strany rovnice netvoří pouze jednočleny (mezi mocninami je kromě násobení také sčítání, odečítání) a členy obsahují stejné mocniny dvojčlen, v každém členu 3 x vytýkáme, následně porovnáváme
28
3. typ (nalistujte příklad č. 22): Strany rovnice netvoří pouze jednočleny (mezi mocninami je kromě násobení také sčítání, odečítání) a členy neobsahují stejné mocniny (liší se buď základem či rovnou exponentem) trojčlen; členy neobsahují stejné mocniny substituce, následně porovnáváme
29
Příklady na procvičení Exponenciální rovnice, které lze řešit převodem mocnin na společný základ
30
Příklad: Řešte v R rovnice
38
Použitá literatura: JANEČEK, F. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy Výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy 5. vyd. Praha : Prometheus, 2009. ISBN 9788071963608. Kapitola 4, s. 143–147
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.