Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Určení hodnoty číselného výrazu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Určení hodnoty číselného výrazu"— Transkript prezentace:

1 Určení hodnoty číselného výrazu

2 Pořadí početních operací
Nejdříve umocňujeme a odmocňujeme, poté násobíme a dělíme a nakonec sčítáme a odčítáme. Chceme – li zaměnit toto pořadí, používáme závorky. Pravidla pro odstraňování závorek: Nejprve odstraníme závorky ( kulaté ), poté [hranaté] a nakonec {složené}.

3 Vypočti: (14 . 0, ) : 5 = ( 14 : 0,5 + 7 ) : 5 = ( ,2 – 6,4 : 0,8 ) . 3 = ( 4,2 : 0, ,5 ) . 7 = ( 2,5 + 7 : 2 ) : 3 – 1 = ( 9 : 2 – 1,5 ) : =

4 Vypočti: (14 . 0, ) : 5 = 4 ( 14 : 0,5 + 7 ) : 5 = 7 ( ,2 – 6,4 : 0,8 ) . 3 = 42 ( 4,2 : 0, ,5 ) . 7 = 147 ( 2,5 + 7 : 2 ) : 3 – 1 = 1 ( 9 : 2 – 1,5 ) : = 7

5 Počítej s mocninami: (3,5 + 1,5) . 3 – 1 = (4,5 + 3 : 2) . 2 – 3 = 4,2 : 2 – 1,4 . 0,5 – 3 . (-2)2 = 5,5 . 0,5 – ( : 4 ) = (5 – 3)2 : 2 – (5 – 7) = [ - 23 : 2 – 5 . (-2)2] : (-2)3 =

6 Výsledky: (3,5 + 1,5) . 3 – 1 = 50 (4,5 + 3 : 2) . 2 – 3 = 9 4,2 : 2 – 1,4 . 0,5 – 3 . (-2)2 = - 16,9 5,5 . 0,5 – ( : 4 ) = - 0,5 (5 – 3)2 : 2 – (5 – 7) = -2 [ - 23 : 2 – 5 . (-2)2] : (-2)3 = 3

7 Počítej s racionálními čísly:
( 3 - 𝟏 3 ) . ( )= ( ) .( ) = ( ) : ( ) = ( − 𝟎,𝟑) :( ) = ( ) :𝟐 − ( 𝟐 ) : = ( ) : 2 - ( 𝟐 ) :𝟏 =

8 Výsledky: ( 3 - 𝟏 3 ) . ( )= 6 2 3 ( ) .( ) = 5 5 6 ( ) : ( ) = 0,5 ( − 𝟎,𝟑) :( ) = 0,4 ( ) :𝟐 − ( 𝟐 ) : = ( ) : 2 - ( 𝟐 ) :𝟏 = 0

9 Vypočti: 2) 2 . (4 − 3)− 6 : (5 − 2) 13 . ( 5 − 4 )3 =
5 . (8 − 6)− 3 . (−1 + 5) − = 2) (4 − 3)− 6 : (5 − 2) 13 . ( 5 − 4 )3 = 3) −( − : ) = 4) : =

10 Výsledky: 2) 2 . (4 − 3)− 6 : (5 − 2) 13 . ( 5 − 4 )3 = 0
5 . (8 − 6)− 3 . (−1 + 5) − = 1 2) (4 − 3)− 6 : (5 − 2) 13 . ( 5 − 4 )3 = 0 3) −( − : ) = 4) : = 1

11 Počítej s úsměvem : ( 2,5 : 1, : ) . 0,25 ( ) = − 3 : ( − ) 2 : ( − ) = 3) ( − ) ,25 : 0, : 0,5 (5,56 − 4,06) : 3 + 6,5 =

12 Výsledky : ( 2,5 : 1, : ) . 0,25 ( ) = 1 − 3 : ( − ) 2 : ( − ) = 4 9 3) ( − ) ,25 : 0, : 0,5 (5,56 − 4,06) : 3 + 6,5 = 22

13 Počítání se závorkami:
1) [( 4 – 4 ) : 2 - 2] : (-2) = ( 1 – 2 ) . [ ( ) . 5 – ( 5 – 7) . 8] = 4 - [ ( 5 – 7 ) – 3 . ( )] = 8 . (-2) – 5 . [ -3 + ( -2) . ( -1 -9) + 4] + 12 = -38 - { 9 +[ ( ) + 12 ] } = 3 + { [- ( - 2 – 5 ) – 6 ] – 7 } – 8 = 10 - { 12 - [( - 9) + ( - 1)]} = - 3 + [ ( - 3 – 4 ) - 5] + 6 =

14 Počítání se závorkami:
1) [( 4 – 4 ) : 2 - 2] : (-2) = 1 ( 1 – 2 ) . [ ( ) . 5 – ( 5 – 7) . 8] = -13 4 - [ ( 5 – 7 ) – 3 . ( )] = - 10 8 . (-2) – 5 . [ -3 + ( -2) . ( -1 -9) + 4] + 12 = -109 -38 - { 9 +[ ( ) + 12 ] } = - 28 3 + { [- ( - 2 – 5 ) – 6 ] – 7 } – 8 = -28 10 - { 12 - [( - 9) + ( - 1)]} = -12 - 3 + [ ( - 3 – 4 ) - 5] + 6 = -11

15 Zdroje: RNDr. Ivan Bušek, PhDr.Vlastimil Macháček, Bohumil Kotlík, Milena Tichá – Sbírka úloh z matematiky pro 8.ročník základní školy, SPN 1992, ISBN X RNDr.Radim Slouka a kolektiv, Sbírka příkladů z matematiky pro žáky 5.-9.tříd ZŠ, studenty gymnázií, a tříd s rozšířenou výukou matematiky, FIN,spol.s r.o., Olomouc 1993, ISBN:

16 Označení výukového materiálu: VY_32_INOVACE_ICT 2.3 M 9 Anotace:
Prezentace určená do hodin k samostatné práci žáků. K použití je nutný dataprojektor. Po procvičení ve výuce je možné zveřejnění na www stránkách školy k procvičení pro nepřítomné žáky. Autor: Mgr. Lenka Svozilová Jazyk: Český Očekávaný výstup: Žák určuje hodnotu početních výrazů. Zná pravidla odstraňování závorek a posloupnost početních operací. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Číselný výraz Druh učebního materiálu: Soubor příkladů k procvičování Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – 2.stupeň Typická věková skupina: 12-15 let / 8. ročník


Stáhnout ppt "Určení hodnoty číselného výrazu"

Podobné prezentace


Reklamy Google