Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Politologie Název učebního materiálu: Základní zákon státu Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0413 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 3. a 4. ročník VG Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: 15. 4. 2013 Datum ověření ve výuce: 16. 4. 2013 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Zná historii a typy ústav, orientuje se v našem ústavním vývoji od 19. století po současnost. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.

3 Ústava - základní zákon státu

4 Historie ústav: Ústavy se stávají základním zákonem státu až v 18. století ( i když dříve existovaly některé ústavní listiny): 1787 Ústava USA, 1791 Ústava Francie 19. století: nově řeší ústavy poměr občana a státu a problematiku volebního práva: např. 1831 Ústava Belgie 20. století: po 2. světové válce: nově ochrana lidských práv: 1947 Ústava Itálie, Japonska. 1949 Ústava SRN. v 90. letech : nově ústavy středo a východoevropských zemí

5 Typy ústav: Psané – nepsané Normativní – nominální – sémantické Flexibilní – rigidní Oktrojované – dohodnuté – revoluční Původní - přenesené

6 Psané – nepsané ústavy: A/ psaná ústava: = sepsaný dokument (většina států světa) B/ nepsaná ústava: státy respektují tradice a mají jednotlivé ústavní listiny (např. Velká Británie, Izrael, Nový Zéland…)

7 Normativní – nominální – sémantické ústavy A/ Normativní: text odpovídá realitě B/ Nominální: shoda s realitou je jen v některých částech ústavy (např. při neexistenci některých ústavních orgánů nebo při rozpadu státu) C/ Sémantické: realita s ústavou se míjejí (např. ústavy nedemokratických zemí)

8 Flexibilní – rigidní ústavy: A/ Flexibilní ústavy: jejich text lze jednoduchým mechanizmem změnit B/ Rigidní ústavy: text ústavy je obtížně změnitelný

9 Oktrojované – dohodnuté – revoluční ústavy: Rozlišení podle toho, kdo text ústavy přijal: A/ Oktrojovaná ústava: o textu rozhodl panovník. B/ Dohodnutá ústava: dohodly se na textu společenské a politické síly. C/ Revoluční ústava: chrání zájmy jednoho politického uskupení (např. politické strany)

10 Původní – přenesené ústavy: A/ Původní ústavy: jsou vzorem pro ostatní ústavy (americká a francouzská ústava) B/ Přenesené ústavy: inspirovaly se původními ústavami

11 Český ústavní vývoj: Rozhodněte o správném letopočtu, v němž byla přijata ústava či ústavní listina (správné řešení nemusí být pouze jedno): Ústava ČSSR1948 1960 1968 Oktrojovaná ústava1848 1861 1867 Ústava ČSR1945 1918 1920 Zákon o ČS federaci1968 1960 1948 Ústava ČR1993 1989 1918

12 Zdroje: ze zdrojů autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google