Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

První národní cyklo a in-line průzkum Popularita regionů Zájem o služby pro cyklisty a in-line bruslaře Brno, 12. ledna 2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "První národní cyklo a in-line průzkum Popularita regionů Zájem o služby pro cyklisty a in-line bruslaře Brno, 12. ledna 2012."— Transkript prezentace:

1 První národní cyklo a in-line průzkum Popularita regionů Zájem o služby pro cyklisty a in-line bruslaře Brno, 12. ledna 2012

2 Průzkum je financován a realizován pod záštitou zadavatele ČCCR – CzechTourism Mojmír Mikula Vinohradská 46, 120 41 Praha www.czechtourism.cz www.czechtourism.com Průzkum je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy Ministerstvo dopravy Václav Krumphanzl www.mdcr.cz

3 Realizační tým průzkumu Renata Šedová autorka a vedoucí průzkumu www.ohgs.cz Jitka Vrtalová řízení statistického vyhodnocení dat www.nakole.cz Radka Žáková PR manažerka www.plzenskonakole.cz Jaroslav Martínek národní cyklokoordinátor koordinátor projektu Česko jede www.cdv.cz Daniel Mourek pověřený vedením projektu Česko jede www.nadacepartnerstvi.cz www.greenways.cz Petr Pojer sběr a statistické vyhodnocení dat www.stemmark.cz Liběna Jarolímková odborná konzultace www.vse.cz Petra Illeová studentka, odborná konzultace pro in-line stezky www.fce.vutbr.cz Václav Volráb předseda České mountainbikeové asociace Konzultace terénních stezek www.cemba.eu

4 Sponzoři, poskytující dvoudenní pobyt pro dvě osoby Cyklisté vítáni Petr Kazda 736 676 588, petrkazda@nap.cz www.cyklistevitani.cz Hotel U Kata v Kutné Hoře, jejíž historické jádro je zapsáno na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO www.cyklistevitani.cz/cyklistevitani/cykliste-vitani-detail.php3?id=2476 Penzion Jáňův dvůr v Novém Přerově na Moravské vinné stezce která Vás provede úrodnými moravskými vinicemi http://www.cyklistevitani.cz/cyklistevitani/cykliste-vitani-detail.php3?id=2152 Hotel Erlec v Šluknově, Šluknov je nejsevernějším městem České republiky http://www.cyklistevitani.cz/cyklistevitani/cykliste-vitani-detail.php3?id=1948 Moravské vinařské stezky www.vinarske.stezky.cz Sponzoři průzkumu, poskytující motivační odměny ke slosování Sponzoři, poskytující cyklistické balíčky:

5 Partnerské servery pro sběr dat a zveřejnění výsledků

6

7

8

9 Cíl průzkumu Lépe poznat jednu z nejoblíbenějších volnočasových aktivit v ČR Zjistit základní sociodemografické charakteristiky a vytvořit profil rekreačních cyklistů, bikerů a in-line bruslařů Popsat chování aktivních cykloturistů, bikerů (jezdců, kteří rekreačně jezdí na terénním kole na terénní trasy a in-line bruslařů, zjistit jejich potřeby a očekávání Ověřit zájem o služby, které navazují na budování infrastruktury (průvodci, půjčovny, úschovny, společensko-sportovní akce, certifikace ubytovacích a stravovacích zařízení, apod.)

10 Metodika Výzkum měl dvě části: Reprezentativní výběr populace ČR (ve věku 15 a více let), velikost souboru n=993 Sběr dat probíhal v termínu 9. - 20. 9. 2011 v rámci omnibusového šetření STEM/MARK Internetový on-line výzkum – z 4.868 respondentů, kteří vyplnili on-line dotazník na internetu, splňovalo podmínky pro zařazení do cílové skupiny aktivních cyklistů, bikerů a in-line bruslařů (definice viz následující stránka „Cílové skupiny“) celkem 3.966 lidí. Sběr dat probíhal v termínu 15. 8. - 30. 9. 2011, dotazník připravil realizační tým. Tento výzkum dává základní představu o počtu a struktuře cílové skupiny cyklistů, bikerů a in-line bruslařů v české populaci.

11 Cílové skupiny Aktivní cykloturisté jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně Aktivní bikeři jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně Aktivní in-line bruslaři jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny Z definice výzkumu také vyplývá, že respondenti mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery

12 Cykloturistika v ČR (reprezentativní průzkum)

13 * Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, reprezentativní výběr populace - září 2011

14 Cílová skupina = aktivní CT, bikeři a in-linisté Aktivní cykloturisté 1,02 mil. jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery Aktivní in-line bruslaři 781 000 jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery Aktivní bikeři 318 000 jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery

15 Jak jezdí cykloturisté/bikeři/ bruslaři? Oblíbené regiony (internetový průzkum)

16 Jak jezdí cykloturisté/bikeři/bruslaři Nejčastěji osamoceně za požitkem z jízdy Bikeři častěji individuálně, CT a in-line bruslení jsou velmi často také společenskou záležitostí (s partnery, přáteli, rodinou) Jízda na kole je spojená s objevováním míst (příroda, turistické cíle), u rodinných výletů přibývá návštěva hřiště, koupaliště, lan.centra, in- line bruslení hlavně pro požitek z jízdy Cykloturisté/bikeři nejčastěji na několikahodinové až (půl)denní vyjížďky – okolo 55 % Zcela jinak se chovají in-line bruslaři – z 91 % jde o krátké vyjížďky v trvání max. 1-2 hodin, jen v okolí bydliště (chtěli by jezdit déle/častěji, ale nemají kde)

17 Oblíbené cykloregiony ČR TOP Cykloturisté TOP: Jižní Morava (31,2%)*, Jižní Čechy (23,9%), Šumava (23,6%) Oblíbené: Pálava a Lednicko- Valtický areál (15,6%), Beskydy a Valašsko (15,2%), Vysočina (13,6%), Český ráj (12,4%) TOP Bikeři TOP: Šumava (25,4 %) Oblíbené: Beskydy a Valašsko (17,8%), Jeseníky (17,3 %), Jizerské hory (16,7%), Jižní Čechy (16,3%), Vysočina (15,3%) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 29 a 47, základ: Aktivní cykloturisté (n=3237), Aktivní bikeři (n=1972) Pouze v okolí svého bydliště 7%Pouze v okolí svého bydliště 10 % * Respondenti kteří uvedli některý z moravských regionů

18 Oblíbené zahraniční cykloregiony TOP Cykloturisté TOP: Dunajská stezka (14,7%), Slovensko (14,7%) Oblíbené: Lago di Garda (10,9%), Solná komora (9,4%), Chorvatsko (9,3%), Labská stezka (9,1%) TOP Bikeři TOP: Lago di Garda (14,2%) Oblíbené: Slovensko (12,5%), Solná komora (Salzkammergut) (8,6%), Švýcarské Alpy (7,9 %) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 30 a 48, základ: Aktivní cykloturisté (n=3237), Aktivní bikeři (n=1972) V zahraničí s kolem nebylo 42 %V zahraničí s kolem nebylo 47 %

19 TOP in-line stezky Česká republika TOP: Podolí – Zbraslav (13,4%), Nymburk – Poděbrady (12,9%) Další: Lipno (9,4%) Zahraničí TOP: Flaeming-Skate (Německo) (8,1%) Další: Lužická jezera (Německo) (6,5%), Vídeň (městské stezky) (5,8%) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 71 a 72, základ: Aktivní in-line bruslaři, n=1399 Pouze v okolí bydliště 31 % Na zahraničních stezkách dosud nebylo 76 % in-linistů

20 Zájem o ubytování mezi cykloturisty a bikery

21 Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Preferované ubytování

22 Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011

23

24 Zájem o stravování

25 Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011

26 Požadované doplňkové služby

27 Zájem o připravené/organizované akce a služby Zájem o organizované akce jako jsou srazy nebo závody není příliš vysoký, dotázaní dávají často přednost vyjížďkám s přáteli. Poněkud vyšší zájem o organizované akce mají bikeři, kteří by v porovnání s cykloturisty častěji navštěvovali především závody. Pouze 15,9 % aktivních cykloturistů jezdí individuálně a zároveň nemá zájem o účast na zapojení se do nějaké skupiny. Na zájezd s některou z cestovních kanceláří plánuje vyrazit 26 % aktivních cykloturistů a 23 % aktivních bikerů. ALE Poměrně velký zájem o připravené služby v regionech – především rezervační systém ubytování, doprava (i s koly) a servis kol. In-line bruslařům nejvíce chybí vhodná infrastruktura.

28 Služby cykloprůvodců Nízký zájem mezi cykloturisty i bikery (8,2 % cykloturisté, 8,6 % bikeři). Celkově nízká je i cena, kterou jsou lidé ochotni zaplatit za cykloprůvodce, nejčastěji to je méně než 150 Kč za den (52,5 %). Vyšší cenu jsou ochotni platit aktivní bikeři za specializovaného průvodce na terénních stezkách. S cykloprůvodci mají lidé zkušenosti hlavně ze zahraničí, při výletech v tuzemsku tuto roli přebírají členové neorganizovaných skupin. Vyšší zájem mají cykloturisté, kdo tuto službu vyzkoušeli už v minulosti (18,9 % cykloturistů, 17,8 % bikerů). Cykloturisté se zkušenostmi s průvodcem také častěji plánují organizovaný zájezd v tuzemsku (32,7 %) nebo v zahraničí (27,9 %).

29 Na dovolené/víkendovém pobytu bych uvítal... Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázky č. 40,,59 a 79, více možných odpovědí

30 Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011

31 Co chtějí bikeři

32 Co chtějí bikeři… Hodnocení nabídky tras určených pro terénní cyklistiku = OPATRNÝ OPTIMISMUS Nejraději by bezkonfliktně jezdili po stávajících pěších turistických trasách (66 %) a po úředně povolených a v terénu oficiálně vyznačených přírodních terénních cestách a stezkách (52 %).

33 Co chtějí in-line bruslaři

34 Co chtějí bruslaři… Dnes pouze krátké výlety, často jen v okolí bydliště Za optimální přitom největší část dotázaných považuje výlet o délce 20-50 km (50,8 %). Podstatně častěji preferují cyklo a in-line stezky s relativně kvalitním povrchem, i když s různými nedostatky (nekvalitní přejezdy,..) (79,7%) než tréninkové ovály (i když s dokonalým povrchem) (jen 7,2 %). Nejvíce vadí: nekvalitní povrch stezky (76,1 %) společně s nedostatečnou údržbou (52,8 %). Problematické jsou i přelidněné stezky (44,3 %).

35 První národní cyklo a in-line průzkum Hlavní závěry a výzvy Jak dál Brno, 12. ledna 2012

36 ...radost z jízdy..

37 .. a jejich šťastné tváře při pohybu Naše děti

38 Hlavní závěry a výzvy ČR má velký a nevyužitý potenciál pro rozvoj cykloturistiky : početná skupina (4,75 mil. cyklistů, z toho 1 aktivních + 0,7 in-line a 0,3 bikerů) širokospektrální skupina (věkově, jezdí celoročně) potenciál vícedenních pobytů a dálkových tras (dnes jednodenní výlety) ekonomický potenciál (studie 2008: v Evropě 2,8 mld. cyklotur.cest ročně s ekonomickými přínosy cca 54 mld.EUR/rok) Infrastruktura je nedostatečná – neodpovídá očekáváním optimalizace tras (méně silnice), dálkové (jednotně vyznačit) připravit terény pro bikery (nekonfliktní využití značených pěších, další nové, singltraily) rozšířit terény pro in-line (chybí kvalitní 25-50 km) zkvalitnit informační a orientační značení (upřednostňováno před tiskovinou) rozvíjet doplňkovou infrastrukturu (rodiny a skupiny žádají)

39 Mít se kde občerstvit a pobavit..

40 Mít se kde zastavit Pozor !!! 2 ze 3 nemají přílbu !!! 

41 Mít si kde pohrát

42 Hlavní závěry a výzvy V oblasti služeb a marketingu jsou značné rezervy zkvalitnit služby (procyklistické – Cyklisté vítáni, cyklobusy a kombinovaná doprava, dostupné servisy, doprovodné relaxační programy) prorazit na trhu ČR s dnes nadčasovými službami cykloprůvodců a zájezdů, vč.incomingových (v zahraničí funguje) připravit žádané balíčky (specifické pro cílové skupiny, produkt dálkových tras, uvádět v žádaných GPS souřadnicích a na oblíbeném internetu, přehledně jednotnou metodikou na jednom rozcestníkovém portálu) uvědomění potřeby (versus infrastruktura) Podporovat a propagovat bezpečnost napříč všemi aktivitami propagovat bezpečnost – používání ochranné přílby a chráničů (přílbu nosí jen 40 % bruslařů)

43 Akce a marketing

44 Další práce s výsledky Plné zveřejnění výsledků průzkumu * presentace, závěrečná zpráva a základní datový soubor naleznete na www.ceskojede.cz a http://vyzkumy.czechtourism.cz www.ceskojede.czhttp://vyzkumy.czechtourism.cz Vytvoření metodik a doporučení v oblastech: * budování infrastruktury * jednotného značení * tvorby balíčků vč. produktu dálkových tras * v oblasti služeb * monitoringu * optimální dotační politiky Workshopy v regionech (kraje, destinace, stát) * seznámit veřejné i soukromé aktéry v oblasti tvorby infrastruktury, služeb, marketingu a dotační politiky s výsledky a s možnostmi práce s nimi * prodiskutovat s nimi metodiky * motivovat je Monitoring a zpětná vazba * kvantitativní monitoring na páteřních stezkách * dotazníkový marketingový průzkum v uzlech, vč. ekonomické zpětné vazby * národní cyklo a in-line průzkum

45 Doporučení pro národní cykloprodukt Česko jede

46 Děkujeme všem, kteří -důvěřovali „Vyplň a budeš jezdit líp“ -vyplnili -podpořili -přiložili ruku k dílu www.ceskojede.cz Za realizační tým průzkumu Renata Šedová, Jaroslav Martinek, Jitka Vrtalová, Radka Žáková a Daniel Mourek


Stáhnout ppt "První národní cyklo a in-line průzkum Popularita regionů Zájem o služby pro cyklisty a in-line bruslaře Brno, 12. ledna 2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google