Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výzkumy uživatelů knihoven Roman Šantora Národní knihovna ČR, 15. 4. 2010
2
O čem (ne) budeme hovořit o výzkumech uživatelů knihoven NE o výzkumech neuživatelů o srovnávacích výzkumech používaných na hodnocení kvality www.vyzkumyknihoven.cz
3
Kdy výzkumy uživatelů knihoven? pokud nestačí naše zkušenosti nelze získat informace z údajů, které již máme datab. uživatelů, analýza výpůjček, web statistiky když potřebujeme znát přesná čísla, určit priority ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky zjistit co nevíme, na co jsem se neptali zdůvodnit svou kvalitu či prospěšnost www.vyzkumyknihoven.cz
4
znát přesná čísla, určit priority „Nevyužívám, a měl/a bych zájem o:... “ % www.vyzkumyknihoven.cz
5
zjistit co nevíme, na co jsem se neptali 1195Rozšířit množství (především aktuálnějších) titulů odborné literatury, především z oblasti výpočetní techniky, elektroniky, dopravy. Pořizovat tyto tituly do svých fondů krátce po jejich vydání... 1200jsem spokojená 1205Mít více titulů k absenčnímu půjčení. 1235Větší přehlednost, větší počet titulů a počet kusů od zajímavých titulů - bestselerů. 1237Zatim jsem spokojena s poskytovanymi sluzbami. 1270Zasílat info o nových přírůstcích ve vybraných pobočkách mailem a možnost objednat si knížku z jiné pobočky s její dopravou na vybranou pobočku, kde by ji bylo možné i vrátit. Týká se zejména malých poboček -např. Vysočany. 1276nic mě nenapadá 1286více mě upoutávat na zajímavé tituly 1296uvítala bych možnost meziknihovní výpůjčky v rámci Městské knihovny v Praze 1299nic, aktuální stav mi vyhovuje. 119512001205 1235123712701276128612961299 www.vyzkumyknihoven.cz
6
zdůvodnit svou kvalitu či prospěšnost Seřaďte prosím následující pražské organizace podle toho, jak jsou pro Vás osobně důležité. (1. místo) www.vyzkumyknihoven.cz
7
ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky Problém: MKP stagnuje počet čtenářů Obecný cíl: Zvýšit počet čtenářů Strategie: Náborové kampaně na nové čtenáře Udržení stávajících (odcházejících) čtenářů Hypotéza směřující k ověření strategie: Část odcházejících čtenářů se dá udržet www.vyzkumyknihoven.cz
8
Ukázka ověření hypotéz - VÝSLEDKY jistě odejde – nejméně 25% pasivních jistě zůstane – 20% pasivních možná zůstane, možná odejde – 55% pasivních www.vyzkumyknihoven.cz
9
ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky Problém: MKP má nedostatek zdrojů na nákup knih Obecný cíl: Získat finanční zdroje na nákup Strategie: Zavést sponzorské členství na nákup knih Hypotéza směřující k ověření strategie: Čtenáři jsou ochotni platit více než stávající roční poplatek 80 Kč www.vyzkumyknihoven.cz
10
Ukázka ověření hypotéz - VÝSLEDKY 49% čtenářů je ochotných platit spon- zorské členství v průměrné výši 200 Kč 11 200 000 Kč na nákup nových knih www.vyzkumyknihoven.cz
11
„Líná knihovna“ Funguje nám to, ale všichni je dělají, měli bychom taky. Když nevím co si s výsledky počnu, nemá smysl je získávat. Proč je chci a jak s nimi naložím? Mám něco k čemu výsledky použiji? www.vyzkumyknihoven.cz
12
K čemu mohou výzkumy sloužit? podklad pro zlepšování kvality služeb forma komunikaci se čtenáři ověření našich záměrů a představ efektivní knihovna podklad pro marketing knihovny argument pro zřizovatele a podporovatele nástroj interní komunikace a prosazení změn www.vyzkumyknihoven.cz
13
Interpretace výsledků jednoduché interpretace základní výsledky v celém vzorku náročnější interpretace odpovědi na cíle a hypotézy vyžaduje často křížové hledání odpovědí křížení otázek a segmentace respondentů podpovrchová interpretace kombinuje výzkum, naše představy, zkušenosti je výrazněji ovlivněna interpretátorem www.vyzkumyknihoven.cz
14
Kontakt Pavel Černý pavel.cerny@sociores.cz Tel: 774 180 260, 281 940 605 www.vyzkumyknihoven.cz Roman Šantora roman.santora@gmail.com Tel: 777 663 996
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.