Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo DUM 3.2_25_11 Předmět Písmo Tematický okruh Vývoj písma 11 – Písma 20. a 21. století Název materiálu Autor Zuzana Koděrová Datum tvorby Ročník ARR 1 Anotace Žáci jsou v prezentaci seznámeni s vývojem písma, jeho použitím v historii lidstva a s odborným názvoslovím písma Metodický pokyn: prezentace, výklad s pracovním listem pro žáky cílová skupina žáků: 16 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).“ ©c.zuk
2
Písmo ©c.zuk
3
Vývoj písma 11 Písma 20. a 21. století ©c.zuk
4
Písma 20. století ručně psaná písma V minulosti i v naší současnosti ručně psané písmo podléhá různým změnám, podmíněným jednak vývojem materiálu, kterým se píše (například perem), jednak školou a účelem, kterému písmo slouží a přirozeně také individuální schopnosti, kreativity písaře. tisková písma Prošla dlouhodobým vývojem a v současnosti jsou podřízena více konzumnímu způsobu života, novým technologiím, pokud se jedná o běžnou reklamu a propagaci. Fonty v designu (nejen reklamy) jsou dnes rozmanité, účelové. ©c.zuk
5
ručně psaná písma vliv historických písem
Archiv autora Archiv autora ručně psaná písma vliv historických písem Pentlovka = švihovka Antikva moderní Podle způsobu použití jsou oblíbená často patková písma V aranžérství se stále objevují na rozmanitých propagačních materiálech Nepoužívanější je Antikva, Egyptienka, Gothic, Italienka, stylizovaná písma ( šňůrková = pentlovka, aranžérské švihovky apod.), Grotesky a další Pentlovka Antikva s rovnými serify Italienka Pentlovka Archiv autora Archiv autora Univers Archiv autora Archiv autora LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 ©c.zuk
6
Používaná písma v aranžérství
Archiv autora Jednotlivé druhy písma určuje jeho použití Tvar i vzhled, barvu písma vytváří technika a nástroj, kterým písmo vytváříme Archiv autora Archiv autora LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora: galerie c.zuk, chráněno autorstvím, nelze kopírovat Archiv autora Archiv autora ©c.zuk
7
ručně psaná kaligrafická písma
Archiv autora ručně psaná kaligrafická písma písmomalířská, umělecká, rukopisná tradiční nástroje a pomůcky: bambusová, rákosová pera a brková pera (řezaná z peří velkých ptáků), dřevěná namáčecí pera s vyměnitelným hrotem – existují v různých tvarech (mědirytové, široké, několikaliniové…) a velikostech (rozmezí velikostí 6-0, od 0,5 mm po 4 mm) Kvašové, vodové barvy, černá tuš – tradiční, čínská ze sazí dnešní : Archiv autora gelová pera a fixy propisky, kaligrafické štětce, plakátová pera speciální barvy, tuše na písmo (odolné světlu a vodě) Iluminátorské sady a další Ocelové pero ©c.zuk
8
2. kombinovaná PC technologiemi
1. psaná a kreslená písma písmo psané seřízlým fixem oblíbený způsob psaní písma v současnosti akvarelové pozadí dokreslené detaily v akvarelu Archiv autora: c.zuk Archiv autora: c.zuk Archiv autora: c.zuk 2. kombinovaná PC technologiemi ruční práce kombinovaná scanováním do PC programu volba druhů písma PC musí být vhodná k ručně psanému textu používají se rodiny písma (family of type) nebo podobné druhy písma Archiv autora: ©c.zuk
9
Airbrush Grafitti Airbrush Airbrush Airbrush Airbrush Airbrush
2. moderní písma novějšími výtvarnými technikami oblíbené výtvarné techniky současnosti Archiv autora Airbrush Airbrush Airbrush Airbrush ©c.zuk Airbrush Airbrush Airbrush ©c.zuk Archiv autora Grafitti Archiv autora ©c.zuk
10
různorodé oblíbené styly písma současnosti
Archiv autora různorodé oblíbené styly písma současnosti Výběr druhu písma závisí hodně na autorovi na jeho vkusu, věku, odbornosti Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora ©c.zuk
11
tisková písma PC grafika Propagační tiskoviny
návrh obálky známého časopisu mají mít solidní koncept a kvalitní ztvárnění jazyk i obrazový obsah musí mít smysl, úroveň důležitý je i první dojem levný tisk a nekvalitní papír nemusí ubírat vždy na kvalitě Noviny první republiky Archiv autora Archiv autora ©c.zuk ©c.zuk
12
PASKVIL Když není co výtvarně sdělit, není
příběh, myšlenka, chybí potřebná zkušenost, pak se ze zoufalství improvizuje a výsledkem je PASKVIL Nápad ujde, ale kompozice, barvy i tvar písma není odborný, chybí zkušenost, správná volba písma Archiv autora Archiv autora CID Firmy – správně zvolené písmo, zpracování designu vhodné, barevnost dobře kontrastní i doplňková fota Archiv autora: c.zuk ©c.zuk ©c.zuk ©c.zuk
13
Každá tiskovina má mít jednotný vizuální jazyk
Správná typografie Shodné použití barvy Vhodné výtvarné techniky Archiv autora CID Firmy – varianta vizitek ©c.zuk ©c.zuk Archiv autora: c.zuk ©c.zuk
14
Fonty obdobné s dnešními Přísně cenzurovány jakékoli inovace
Propagační písma minulosti z roku 1989 (jaro před sametovou revolucí) Fonty obdobné s dnešními Přísně cenzurovány jakékoli inovace Autoři měli často problém prosadit kvalitu výtvarné práce Občas se podařilo prosadit skvělý propagační design LANZ, Bohumil, NĚMEČEK Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 LANZ, Bohumil, NĚMEČEK Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 ©c.zuk
15
Dnešní fonty tiskovin Kombinace podobných písem
je poměrně dnes hodně oblíbená v propagační tvorbě se používají různé fonty z webů Dnešní fonty tiskovin ©c.zuk ©c.zuk Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora ©c.zuk
16
Současná písma se někdy přizpůsobují rychlé době vývoje technologií
Design písma se většinou soustředí na krátké sdělení pro nenáročné čtení textu = prostě klasika!!! (přece se nebudou lidé nějak zvlášť obtěžovat čtením…..). Přesto se podaří dobré propagační „kousky“, zajímavé mapy, letáky, plakáty nebo i loga apod. Archiv autora Archiv autora Fonty se více kombinují mezi sebou, dbá se na jejich pestrobarevnost ©c.zuk
17
Informační hierarchie je založena na rozlišení funkcí – těla textu
a jeho poměru k ostatním. Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora Dnešní používané tvary písma, barva i kompozice dokonale ovládají podání prvotní informace pro náš zrak ©c.zuk
18
Vždy záleží na vkusu autora…
Vždy záleží na vkusu autora….a proč má být vzhled právě takový a ne jiný. Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora ©c.zuk
19
Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora Archiv autora
©c.zuk
20
BUĎ JINÝ…NENAPODOBITELNÝ
Často dobrý úmysl designu pokazí vkus zadavatele, i tak se nevzdávej a prosaď dobrý text a nápaditou image, klidně jdi proti konzumentům a pojídačům vkusu…… BUĎ JINÝ…NENAPODOBITELNÝ Archiv autora Archiv autora ©c.zuk
21
Vymysli a nakresli volnou technikou:
Pracovní list Vymysli a nakresli volnou technikou: logo pro cech aranžérů České republiky námětem ti je předloha existujícího loga použij zajímavou kombinaci barev v logu nakresli znovu své vymyšlené logo pouze v černobílé variantě (každé tvé nakreslené logo bude na jedné čtvrtce A4) Archiv autora ©c.zuk
22
Použitá literatura [1] LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 [2] archiv autora, KODĚROVÁ, Zuzana. Fotografie: galerie c. zuk © Autorem fotografií, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Autor (Zuzana Koděrová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. ©c.zuk
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.