Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
2
Historické souvislosti
1. světová válka (1914 – 1918) celosvětová chřipková epidemie socialistická revoluce v Rusku (1917) vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR) celosvětová hospodářská krize (30. léta) občanské války (Irsko, Španělsko, Čína) vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)
3
Tradiční pojetí literatury
realistický proud (dodržování tradičních uměleckých schémat – klasický román) základem dějová linie v logické a časové posloupnosti rozsáhlé společenské vztahy psychická a citová rovina života jedince
4
Literární směry a skupiny
Ztracená generace: USA, 20. léta 20. století autoři poznamenaní 1. světovou válkou vystřízlivění z tzv. amerického snu rozklad tradičních hodnot Hemingway, Faulkner, Fitzgerald, Dreiser
5
Společenská kritika v USA:
kritika sociálních poměrů ve společnosti rozvoj levicových tendencí snaha popsat a změnit děsivé životní podmínky Lewis, Sinclair, Steinbeck
6
Témata 1. světová válka zklamání a skepse sociální problémy
život amerického Jihu (tzv. jižanská sága) život americké společnosti 20. – 30. let (tzv. džezový věk – auta, rozhlas, film, hudba) kritika provinčnosti a maloměšťáctví historie (židovská tematika, antika) filozofické a etické principy
7
Literární žánry povídka (Hemingway, Faulkner)
novela (Steinbeck, Rolland) román (Hemingway, Faulkner, Steinbeck, Rolland, Barbusse, Remarque, Galsworthy) životopis (Rolland) reportáž (Hemingway, Kisch) poéma (Eliot) drama (Brecht, Shaw)
8
Vybraní autoři Spojené státy americké:
Ernest Hemingway (Sbohem, armádo, Komu zvoní hrana, Stařec a moře) F. S. Fitzgerald (Velký Gatsby) Theodore Dreiser (Americká tragédie) John Steinbeck (Hrozny hněvu, O myších a li- dech, Na plechárně) William Faulkner (Divoké palmy, Vojákův žold)
9
Francie: Romain Rolland (Petr a Lucie, Dobrý člověk ještě žije, Jan Kryštof) Henri Barbusse (Oheň) Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ) Gabriel Chevalier (Zvonokosy)
10
Německo: Bertold Brecht (Matka kuráž a její děti) Heinrich Mann (Profesor Neřád) Thomas Mann (Buddenbrookové) Lion Feuchtwanger (Žid Süss, Goya) E. M. Remarque (Na západní frontě klid)
11
České země (literatura psaná německy):
Gustav Meyrink (Golem) Franz Werfel (Verdi, Čtyřicet dnů) Egon Ervín Kisch (Zuřivý reportér, Pražský pitaval) Anglie: Thomas Eliot (Pustina) John Galsworthy (Sága rodu Forsytů) G. B. Shaw (Svatá Jana, Pygmalion)
12
Filmová zpracování (výběr)
Stařec a moře Velký Gatsby Arrowsmith Hrozny hněvu O myších a lidech Zvonokosy Na západní frontě klid Sága rodu Forsytů My Fair Lady (Pygmalion)
13
Použitá literatura, další studium
kol. autorů: Čítanka světové literatury pro 3. ročník středních škol (Fortuna Praha 1992) Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000) Sochrová, M. : Čítanka III. k Literatuře v kostce (Fragment Praha 2007)
14
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř
Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A6 Jméno autora: Mgr. Kamila Křížová Název práce: Tradiční proudy svět. lit. 1. pol. 20. st. Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: – 25 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojem literatury Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby doplnit výkladem učitele Inovace: využití didaktické techniky, mezipředmětové vztahy (dějepis, ZSV) Datum: Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.