Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor Ing.Jiří Tocháček Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AUT_1U_TO_21_03 Název Základní rozměry a užívané hmotnosti automobilů Druh učebního materiálu Prezentace Předmět Automobily Ročník První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel Tématický celek Základní poznatky o motorových vozidlech Anotace Základní rozměry, hmotnosti užívané u automobilů. Metodický pokyn Klíčová slova Základní rozměry uváděné v prospektech, jejich význam. Rozměry strojového spodku, vnější rozměry automobilů apod. Očekávaný výstup Žák je seznámen s užívanými rozměry a hmotnostmi automobilů. Datum vytvoření
2
Základní rozměry a užívané hmotnosti automobilů
Předpoklady pro určení rozměrů : a) automobil je umístěn na vodorovné rovině; b) je zatížen přípustnou celkovou hmotností nebo pohotovostní hmotností; c) pneumatiky jsou nahuštěny na tlak odpovídající celkové hmotnosti plně zatíženého vozidla; d) je v klidu, jeho kola a řídící mechanismus jsou v poloze, která odpovídá jízdě v přímém směru; e) příslušenství, výstroj a výbava automobilu jsou normální.
3
Rozměry strojového spodku karoserie
rozchod (mm) - je vzdálenost středních rovin pneumatik kol téže nápravy b) rozvor (mm) - je vzdálenost (a) středů dvou náprav umístěných za sebou na téže straně vozidla. Má-li automobil více než dvě nápravy, určuje se rozvor jako součet dílčích rozvorů. c) výška rámu (mm) - je vzdálenost (a) od základny k hornímu povrchu rámu. Měří se vzdálenost na předním i zadním konci rámu a uprostřed. d) délka karoserie (mm) - osobních automobilů se rovná délce automobilu. U nákladních automobilů, autobusů a u trolejbusů je to vzdálenost roviny A od zadního konce karoserie B. Délka karoserie nezahrnuje závěs pro přívěs, tažné háky, nárazníky apod.
4
Vnější rozměry automobilů
b) délka automobilu (mm) - je vzdálenost dvou svislých rovin, které se dotýkají předního a zadního konce automobilu. f) nájezdový úhel - přední, zadní (mm) - je úhel (alfa) sevřený rovinou základny s rovinou dotýkající se pneumatik předních nebo zadních kola nejbližšího pevného bodu přední nebo zadní části automobilu. g) vyložení tažného zařízení (mm) - je vzdálenost (a) od středu závěsné koule (nebo osy závěsného čepu pro přívěs, popř.středu závěsného háku) od svislé roviny proložené osou zadní nápravy automobilu. e) převis - přední, zadní (mm) - je vzdálenost (a) nejvzdálenějšího bodu na přední nebo zadní části automobilu od svislé roviny proložené středy předních nebo zadních kol automobilu. d) výška automobilu (mm) - je vzdálenost (a) nejvyššího pevného bodu nezatíženého automobilu od základny při pohotovostní hmotnosti. c) šířka automobilu (mm) - je vzdálenost mezi dvěma svislými rovinami, které se dotýkají automobilu z obou stran. výška tažného zařízení (mm) - je vzdálenost (b) středu závěsné koule ( nebo střední vodorovné roviny závěsu při svislé poloze závěsného čepu, popř. středu závěsného háku) od základny automobilu. a) světlá výška (mm) - vzdálenost nejnižšího pevného bodu střední části automobilu od základny.
5
Ložné rozměry hrubé ložné rozměry (mm) - jsou rozměry ložné plochy, popř. ložného prostoru automobilu - délka (a), šířka (b), výška (c) - bez zřetele k vyčnívajícím částem. c) ložný objem (m3) - je objem sypkého nebo tekutého nákladu, který lze přepravovat účelovým speciálním automobilem. d) výška ložné plochy (mm) - je vzdálenost ložné plochy (nebo podlahy) nezatíženého automobilu od základny (při pohotovostní hmotnosti). b) čisté ložné rozměry (mm) - jsou rozměry ložné plochy, popř. ložného prostoru automobilu - délka (a), šířka (b), výška(c) - se zřetelem k vyčnívajícím částem nebo součástem.
6
Ostatní rozměrové údaje
zkřižitelnost automobilu (mm) - je výška (a), o nichž se může zdvihnout kolo automobilu, aniž by kterékoli jiné kolo ztratilo dotyk s vozovkou.
7
Hmotnosti automobilu Celková hmotnost je pohotovostní hmotnost automobilu a hmotnost užitečného nákladu Pohotovostní hmotnost automobilu je hmotnost strojového spodku nebo strojového spodku s budkou (u vozidel s budkou) a hmotnost karoserie (nebo nástavby) Hmotnost užitečného nákladu je hmotnost osob včetně zavazadel nebo jiného nákladu, který automobil dopravuje Přípojná hmotnost je celková hmotnost všech přípojných vozidel, která mohou být motorovým vozidlem tažena Celková hmotnost jízdní soupravy je celková hmotnost všech plně zatížených vozidel uvažované jízdní soupravy.
8
Použité podklady: Podvozky Ing. Zdeněk Jan, Ing.Bronislav Ždánský
Příručka pro automechanika Rolf Gscheidle a kolektiv Automobily I Milan Pilárik Jiří Pabst
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.