Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarie Horáčková
1
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava 26. 4. 2012 Další vzdělávání v ČR
2
Situace v ČR Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů ✓ hrozba uzavírání některých oborů Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky ani informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání Veřejnost ČR není systematicky ani informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání 2
3
Procento osob starších 60 let (+ výhled) 3 Zdroj: United nations, 2009 Možnosti řešení: a)zvýšit porodnost b)imigrace c)zvýšit efektivitu práce 2009 - Jedna osoba v důchodovém věku = čtyři ekonomicky aktivní 2050 – Jedna osoba v důchodovém věku = dva ekonomicky aktivní
4
Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání 2002-2012
5
5 Česká republika v číslech DV Účast na DV (formální a neformální, 25-64) Hlavní překážky pro účast – Překryv s pracovním časem – Překryv s rodinnými povinnostmi Poskytovatelé DV v ČR – Zaměstnavatelé 43 % – Soukromí poskytovatelé 28 % – Školy 10 % – Jiné instituce 19 %
6
Adult Education Survey (AES) Účast v DV v roce 2007 dle dosaženého vzdělání
7
1.Uznávání a prostupnost 2.Rovný přístup 3.Funkční gramotnost 4.Sociální partnerství 5.Stimulace poptávky 6.Kvalita 7.Poradenství
8
Přehled systémových projektů DV -UNIV – Centra CŽU (UNIV 2 KRAJE) -Národní soustava kvalifikací (NSK 2) -Koncepce DV (KONCEPT) -Podpora procesů uznávání (UNIV 3) -Předvídání kvalifikačních potřeb (PŘEKVAP) -Systém kariérového poradenství DV (KP=DV) -Podpora systému DV v rámci budování -konkurenceschopnosti ČR (DV TECH) Mil. Kč 300 651 70 500 100100 100100 180 500
9
Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesuální: vytvoření uceleného systému 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen
10
Počet zkoušek NSK 1/2009 - 1/2012 Data platná k Počet PK v gesci Počet AOs Počet autorizací PK Počet zkoušek
11
Změna názvu „dílčí“ kvalifikace na „profesní“ Umožnění podnikající fyzické osobě získat autorizované zástupce Posunutí minimální věkové hranice, jako podmínky pro konání zkoušky v rámci rekvalifikačního kurzu Uznávání částí „profesních“ kvalifikací, které již uchazeč úspěšně absolvoval Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. 1/2
12
Přestupky autorizovaných osob Správní poplatky Doložení některých dokladů, jako podmínky pro konání zkoušky Změna způsobu stanovování a zveřejňování termínu konání zkoušky Úprava prokázání odborné způsobilosti pro účely získání živnostenského oprávnění řemeslné živnosti Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. 2/2
13
Úkoly pro ČR z domácích i zahraničních strategií - Zákon o vzdělávání (od 3 do 115 let) - Podpořit roli škol v DV ve školském zákoně - V příštích 2 letech využít prostředky z OPVK pro DV - Implementace zákona č. 179/2006 Sb., tvorba NSK a její provázání s (existujícími) resortními systémy kvalifikací - Inovovat strategii v oblasti APZ – rekvalifikací (kvalita) - Podpora DV v budoucích operačních programech 2014+ -Podpora kvality DV – rating DV, PK Lektor -Podpora kariérového poradenství v celoživotní perspektivě -Podpora občanského vzdělávání (právní, finanční, mediální gramotnosti, aktivní občanství) 13
14
Děkuji za pozornost martin.sycha@msmt.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.