Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vytvořila: Mgr. Martina Bašová , VY_32_Inovace/1_026
2
Anotace:. Prezentace uvádějící početní výkony s celými čísly
Anotace: Prezentace uvádějící početní výkony s celými čísly. Vysvětlení principu sčítání a odčítání celých čísel na konkrétních příkladech. Příklady k procvičení. Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: Provádí početní operace v oboru celých čísel. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné. Klíčová slova: celá čísla, kladná, záporná, sčítání, odčítání, znaménko, příklady Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: let (7. ročník)
3
ZOPAKUJEME SI : DVĚ ZNAMÉNKA ZA SEBOU: - + + -
4
Nejdříve odstraníme závorky!
Pozoruj počítání: Nejdříve odstraníme závorky! 5 + (+4) = 5 + (+6) = 6 + (+4) = 6 + (+3) = 0 + (-3) = 0 + (-6) = 0 + (-8) = 0 + (-12) = -1 + (-4) = -1 + (-6) = -4 + (-2) = -5 + (-5) = (-4) = 10 + (-2) = 4 + (-3) = 4 + (-1) = 5 + 4 = 9 -1 – 4 = -5 5 + 6 = 11 = -7 -4 – 2 = -6 6 + 4 = 10 6 + 3 = 9 -5 – 5 = -10 10 – 4 = 6 0 – 3 = -3 10 – 2 = 8 0 – 6 = -6 0 – 8 = -8 4 – 3 = 1 0 – 12 = -12 4 – 1 = 3
5
SOUČET NULY A ČÍSLA JE ČÍSLO SAMO.
0 + 4 = 4 (-8) + 0 = -8 SOUČET DVOU OPAČNÝCH ČÍSEL JE NULA. -9 + (+9) = (-15) = 0
6
Počítej: -8 + (+3) = = (-8) = 3 – 8 = (-9) = 5 – 9 = (-4) = -5 – 4 = -9 -4 + (-5) = -4 – 5 = (-7) = -3 – 7 = (+8) = = – (-5) = = -15
7
Příklady k procvičení 1 0 + 5 = = 1 + (+3) = 1 + (+8) = (-4) = 10 + (-2) = 4 + (-3) = 4 + (-1) = -6 + (+4) = -6 + (+6) = 9 + (-4) = +9 + (-6) = +5 + (-5) = 5 + (-3) = (+5) = (+2) = -5 + (+4) = -5 + (+3) = -3 + (+3) = -3 + (+1) =
8
Příklady k procvičení 1 - řešení
9 + (-4) = (-6) = (-5) = (-3) = (+5) = − (+2) = − (+4) = − (+3) = − (+3) = (+1) = −2 0 + 5 = = (+3) = (+8) = (-4) = (-2) = (-3) = (-1) = (+4) = − (+6) = 0
9
Příklady k procvičení 2 Porovnej příklady:
__ 120 + (-40) __ (-60) (+40) __ (+60) (-180) __ (-160)
10
Příklady k procvičení 2 - řešení
> 120 + (-40) > (-60) (−40) < (+60) (-180) < (-160)
11
Příklady k procvičení 3 42 – (70 – 59) + (-39) = -66 – (-28 – 22) – ( ) = - (61 – 14) + ( ) = +(99 – 77) – (-13 – 41) = -(-17 – 26) + ( ) = 10 – [6 – (-13)] = (-6 + 9) – [(-3 – 5) + 8] = 34 + (−29) + [−(68 − 73)] =
12
Příklady k procvičení 3 - řešení
42 – (70 – 59) + (-39) = 42 − 11 − 39 = −8 -66 – (-28 – 22) – ( ) = − = −7 - (61 – 14) + ( ) = −47 − 27 = −74 +(99 – 77) – (-13 – 41) = = 76 -(-17 – 26) + ( ) = = 44 10 – [6 – (-13)] = 10 − 19 = −9 (-6 + 9) – [(-3 – 5) + 8] = 3 − 0 = 3 34 + (−29) + [−(68 − 73)] = 34 − = 10
13
Příklady k procvičení 4 ( ) + ( ) = (-12 – 15) + (-9 – 25) = (6 – 10) + (14 – 19) = (4 – 9) – (8 – 3) = [(−5) − (−9)] − (−10 + 6) = − − (−11) = 126 −{−[−(+ 28)]} = 62 − − 30 =
14
Příklady k procvičení 4 - řešení
( ) + ( ) = − 2 − 8 = −10 (-12 – 15) + (-9 – 25) = −27 − 34 = −61 (6 – 10) + (14 – 19) = −4 − 5 = −9 (4 – 9) – (8 – 3) = −5 − 5 = −10 [(−5) − (−9)] − (−10 + 6) = = 8 − − (−11) = − = 30 126 −{−[−(+ 28)]} = 126 − 28 = 98 62 − − 30 = 113 − 150 = −37
15
Citace: Vlastní tvorba
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.