Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ – COPM
Mgr. Veronika Slepičková
2
KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁNÍ
Canadian Occupational Performance Measure (COPM) = individualizované subjektivní hodnocení vychází z Kanadského modelu výkonu zaměstnání (CMOP) a Přístupu zaměřeného na klienta (Client-centred practice, CCP)
3
COPM – Cíle definovat problémové oblasti ve výkonu zaměstnávání/aktivit odhalit priority klienta v oblasti výkonu zaměstnávání/aktivit subjektivně zhodnotit aktuální výkon a spokojenost klienta ve stanovených problémových oblastech změřit změny ve vnímání vlastního výkonu klientem v průběhu ergoterapeutické intervence (Law at al., 2005)
4
COPM – Průběh Semi-strukturovaný rozhovor
Klient pod vedením terapeuta: definuje aktivity z oblasti soběstačnosti, produktivity a volného času ve kterých se cítí omezen hodnotí důležitost vybraných aktivit (1 – 10)
5
COPM – Průběh Po čase probíhá kontrolní hodnocení
hodnotí svůj aktuální výkon ve zvolených aktivitách (1 – 10) hodnotí osobní spokojenost s aktuálním výkonem (1 – 10) celkové skóre Po čase probíhá kontrolní hodnocení
6
COPM – PRAKTICKÝ VÝSTUP
Výsledky hodnocení se používají ke: stanovení individuálních cílů terapie stanovení terapeutického plánu
7
Respondent Klient Oprávnění respondent (zástupce)
klient sám odpovídá a určuje problémové oblasti Oprávnění respondent (zástupce) např. při narušené komunikační schopnosti klienta Náhradní respondent (zástupce) pokud odpovídá a určuje problémové oblasti jiná osoba, která dále z intervence těží např. rodina klienta s demencí
8
SPECIFICKÉ POUŽITÍ U NĚKTERÝCH SKUPIN KLIENTŮ
Děti od 5 let schopny určit problém klíčová je vhodná metoda získání informací zástupce v podobě rodičů/učitelů Psychiatrie možná neshoda v náhledu na problém respektování pohledu klienta neschopnost identifikovat problémy – nutno k tomu dojít v terapii
9
SPECIFICKÉ POUŽITÍ U NĚKTERÝCH SKUPIN KLIENTŮ
Kognitivní poruchy pochopení abstraktního bodování pozornost/paměť – klidné prostředí, rozfázování Afázie alternativní komunikace poznat klienta – časový odstup oprávněný respondent
10
Využití COPM v Neurorehabilitaci
akutní lůžka lůžková RHB oddělení oddělení následné péče ambulance léčebné lázně rehabilitační kliniky a ústavy
11
Kazuistika – Paní Karolína
nar. 1960 povolání: dělnice stav po resekci meningeomu a cévní mozkové příhodě levostranná hemiparéza, pohyb v interiéru i exteriéru na mechanickém vozíku chůze možná s oporou (vysoké chodítko) – pouze pár kroků LHK plegická kognitivně v pořádku
12
Ergoterapeutické Vyšetření
motorika pohyb v interiéru/exteriéru pomocí mechanického invalidního vozíku LHK plegická snížení celkové výdrže (unavitelnost) a fyzické kondice zhoršená stabilita soběstačnost nutná dopomoc v pADL i iADL (oblékání, hygiena, příprava pokrmů, nakupování apod.) kognitivní funkce BPN - V inteiréru samostatně, v exteiréru s dopomocí
13
COPM Problémy ve výkonu zaměstnávání Vstupní hodnocení
Výstupní hodnocení/reevaluace výkon spokojenost Samostatná mobilita 1 5 9 Procházky 3 10 Návštěva kulturních akcí 2 Péče o domácnost Styk s přáteli 4 6 Celkové skóre 5,2 3,8 5,8 Změna ve výkonu 0,6 Změna ve spokojenosti
14
Individuální Plán cíle:
zvládnout samostatný pohyb v interiéru bez invalidního vozíku zvládnout lépe běžné denní činnosti (oblékání, hygiena, přesuny, vaření, péče o domácnost) naučit se základní práci s počítačem (základní programy a internet) nalézt produktivní činnost (např. dobrovolnictví v místě bydliště)
15
Shrnutí na počátku terapie na konci terapie
subjektivní potřeba asistence při přesunech veškeré domácí práce (vaření, úklid) obstarávala rodina chůze v interiéru možná pouze ve vysokém chodítku na konci terapie přesuny možné bez jakékoliv asistence přípravu pokrmů v domácnosti začala opět obstarávat klientka (s asistencí) chůze v interiéru možná s oporou o 1 FH
16
Závěrem… Význam COPM: Propojení terapie a reálného života!
Přínos nových informací do terapie! Zapojení klienta do terapie! Zjištění míry změny subjektivního vnímání vlastního stavu klientem – podstatné pro začlenění reálného pokroku do běžného života!
17
Workshop – COPM
18
Aktivity/Zaměstnávání
soběstačnost osobní péče (výběr oblečení, svlékání, otevírání nádob, nalévání tekutin, použití toalety, osobní hygiena, úprava nehtů, holení, nalíčení, , čištění zubů, sexuální život, užívání léků) funkční mobilita (otáčení se na lůžku, přesuny – vozík, vana, chůze po schodech, nastupování a vystupování z auta) samostatnost v komunitě (řízení auta, přeprava MHD, telefonování, domlouvání schůzek, manipulace s penězi, vyplňování formulářů, jednání na úřadech, nakupování) produktivita placená/neplacená práce (hledání a výběr zaměstnání, domlouvání pohovorů, absolvování příjímacího pohovoru, učení se novým věcem, zvládání zodpovědnosti, vztahy se spolupracovníky, dochvilnost, zvládání problémů/konfliktů) organizace domácnosti (nákup potravin, příprava pokrmů, úklid domácnosti, praní, žehlení, drobné opravy v domácnosti, péče o děti) hra/škola (manipulace s předměty, šplhání, házení, běhání, skákání, kreativní vyjádření, psaní, počítání, práce v kolektivu, ústní projev, pamatování úkolů) volný čas pasivní odpočinek (poslouchání hudby, sledování televize, čtení knih, novin, časopisů, pletení, šití, háčkování, zájem o koníčky, kreativní činnosti, stolní a karetní hry) aktivní odpočinek (sportování, péče o domácí zvíře, návštěva kulturních akcí, návštěva restauračních zařízení, společenský život, řízení auta, procházky, cestování) společenský život (hovor s přáteli/rodinou, telefonování, účast na večírcích, psaní dopisů, plánování společenských schůzek apod.)
19
Děkuji za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.