Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtto Pešan
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.56 Vytvořeno:12. 6. 2013 Ověřeno: 14. 6. 2013 Třída:1. VE
2
Německý preromantismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: Johann Wolfgang Goethe, Sturm und Drang, Prométheus, Utrpení mladého Werthera, Radosti mladého Werthera, Výmar, folklorismus, vampírismus, wertherismus Anotace: Žák se z prezentace dozví o životě a díle největšího německého preromantika J. W. Goethovi. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
3
Johann Wolfgang Goethe Život a dílo
4
Německý básník, dramatik a vědec. *Frankfurt nad Mohanem. Vystudoval práva a většinu svého života prožil ve Výmaru (zde se stal ministrem pro hospodářství). Johann Wolfgang Goethe (1749 – 1832)
5
2 roky prožil v Itálii Navštěvoval často Mariánské Lázně, Karlovy Vary (léčil se zde). Studoval přírodní vědy. Láska k ženám, velmi ovlivnily i jeho tvorbu (bylo jich prý 6, ale většinou nešťastných lásek). Goethe zájem i o anatomii, v r. 1784 objevil u člověka mezičelistní kost. Napsal odbornou studii o barvách. (Nauka o barvách, 1810) – dělení na barvy teplé a studené.
6
ve své osobnosti sloučil tradice antiky a renesance (Shakespeare- ideál tvůrčí svobody) a pocity novodobého evropského člověka nechtěl se omezovat žádnými pravidly jako klasicisté, požadoval TVŮRČÍ SVOBODU báseň PROMÉTHEUS – umělecké vyjádření hnutí Sturm und Drang – oslava hrdého lidského vzdoru proti bohům
7
Román UTRPENÍ MLADÉHO WERTHERA (1774) psaný formou dopisů a deníkových záznamů. Tragický milostný román v dopisech, které píše Werther svému příteli Vilémovi. Werther přijíždí do města krátce poté, co opustil další ženu, jakousi Leonoru. Pak odjíždí do vesnice Wahlheim, tam odpočívá a čte si ve svém oblíbeném Homérovi Odysseu. Jednoho dne potká dívku Lotty a vášnivě se do ní zamiluje. Ta je však již zasnoubena s Albertem.
8
Přesto se Werther stane jejím přítelem, denně se s ní schází a pomáhá jí s jejími mladšími sourozenci. Stále víc ho děsí pomyšlení, že nikdy nebude jeho. Odjíždí proto daleko do cizího města na pozvání velvyslance a stává se členem dvora. Píše recenze na nové knihy. Později na slavnostním plese se dozvídá o svatbě Lotty a Alberta.
9
W. žádá o propuštění ze dvora a odjíždí do svého rodiště. Zde začíná jeho pouť světem. Navštěvuje různé země, ale nakonec se vrací k Lottě. Čím více času s ní tráví, tím více si uvědomuje, jak ji miluje a nemůže bez ní žít. Dokonce přemýšlí o tom, jaké by to bylo, kdyby Albert zemřel a Lotta by byla jeho. Jeho dopisy jsou plny utrpení, bolesti a touhy po lásce. Prohlubují se spory mezi Albertem a Wertherem. Zmatená Lotta upadá v jakousi trudnomyslnost, Albert si vykládá její chování jako rostoucí vášeň k W. a Werther žárlí a trpí.
10
V tuto chvíli se W. rozhodne opustit tento svět. Neměl to být ukvapený, zbrklý čin, tento krok chtěl podniknout co nejrozhodněji. A tak přesně o půlnoci o několik týdnů později se W. zastřelil ve svém pokoji. Albert byl zděšen, Lotta v šoku a celé město na nohou. Hrdina končí sebevraždou, protože ve světě, který jej zraňuje a odnímá mu možnost žít přirozeně, nenachází své místo.
11
Toto dílo se stalo jednou z nejproslulejších literárních událostí 18. století. Tiskem tento román vyšel v r. 1774, obrovský ohlas, vyvolal módu á la Werther v oblékání (modrý frak, žlutá vesta, holínky a klobouk) ale také vlnu sebevražd mladých lidí. Goethe v tomto románě používá dlouhá, složitá souvětí, metafory, hyperboly, přirovnání. Je vrcholným dílem preromantismu.
12
V tomto díle jsou tyto znaky preromantismu: folklorismus - Werther se zamiloval do malé vesničky, Waldheim do jejích obyvatel a zvyků vampírismus - staré rozpadlé a zarostlé besídky wertherismus - nešťastná láska, která zničí hlavního hrdinu ztotožnění autora s dílem
13
Román vzbudil velice odmítavý postoj díky tragickému konci: „ Zemřít! Co to znamená? Hleď, mluvíme-li o smrti, sníme?“ Wertherovy dopisy jsou v r. podávány jako skutečné. Kniha přeložena do všech evropských jazyků, pronikla i do Asie. Tragický závěr přiměl Goetha napsat parodické dílo Radosti mladého Werthera. V něm přítel postoupí Lottu Wertherovi a vše šťastně skončí svatbou a narozením potomka. R.1775 napsal báseň, kde se od románu distancuje.
14
Goethe společně se Schillerem učinil z Výmaru středisko pokrokové německé kultury. Měl také vztahy k Čechám, byl v písemných i osobních stycích s našimi obrozeneckými vědci (Dobrovský, hrabě Kašpar Šternberk) a často zajížděl do západočeských lázní.
15
Opakování
16
Ve ketrém městě prožil Goethe většinu svého života? Ve Výmaru. Kterými vědními obory se Goethe také zabýval? Anatomií – objev mezičelistní kosti. Naukou o barvách – rozdělil barvy na teplé a studené. Jak se jmenuje báseň, která je uměleckým vyjádřením hnutí Sturm und Drang? Prométheus.
17
Jak se jmenuje Goethův román psaný formou dopisů a deníkových záznamů? Utrpení mladého Werthera. Proč hlavní hrdina končí sebevraždou? Protože ve světě, který jej zraňuje a odnímá mu možnost žít přirozeně, nenachází své místo.
18
Proč se Goethe rozhodl napsat parodické dílo Radosti mladého Werthera? Kvůli tragickému závěru románu, který vyvolal vlnu sebevražd mladých lidí. S kým se v Čechách přátelil? S našimi obrozeneckými vědci – Dobrovským a hrabětem Kašparem Šternberkem.
19
Použité zdroje Obrázky: Johann Wolfgang Goethe. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_Goethe http://cs.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_Goethe
20
KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.57- J. W. Goethe - Faust
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.