Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

6.5 Psychologie vnímání barev

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "6.5 Psychologie vnímání barev"— Transkript prezentace:

1 6.5 Psychologie vnímání barev
Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této zkušenosti jim přisuzuje také jejich typické vlastnosti. Z tohoto hlediska je možné provést první rozdělení pestrých tónů na dvě skupiny, na „teplé“ a „studené“ barvy.

2 6.5 Psychologie vnímání barev
Červená nejdůležitější představitel teplých tónů barva krve a ohně má zvláštní mobilizační účinek, zvyšuje aktivitu člověka je typickou barvou lásky sytě červená působí z hlediska psychologického vnímání energičtěji červená zředěná bílou, tedy vlastně růžová, působí něžně

3 6.5 Psychologie vnímání barev

4 6.5 Psychologie vnímání barev
Žlutá představitel teplých tónů je nejsvětlejším tónem z celého spektra je spojena s představou slunce, které zahrnuje naši zemi životodárnými paprsky má v sobě cosi velkolepého a vznešeného žlutá je také barvou zlata je pravděpodobně nejchoulostivější ze všech barev pokud jde o příměsi nepatrný přídavek modré způsobí žlutozelený odstín při nepatrné dávce červené přechází výsledný tón do oranžové hrozí nebezpečí odrazu světla od jinak barevných ploch

5 6.5 Psychologie vnímání barev
Oranžová představitel teplých tónů je směsí červené (od které si přináší sílu spolu s energií) a žluté (od které má jiskřivou zářivost) je velmi choulostivá na přimíšeniny, které ji posouvají dohněda pocit radosti

6 6.5 Psychologie vnímání barev
Modrá nejvýraznější studená barva působí uklidňujícím dojmem, snižuje aktivitu může působit dojmem chladu, sklíčenosti až strachu chlad modré se podvědomě spojuje s barvou ledu a hlubokých vrstev čisté vody sníh, který naše oko vidí jako oslnivě bílý, se na snímcích zobrazuje se značným nádechem do modra je také tónem nedozírných dálek modrá se někdy stává symbolem nekonečnosti odstíny modré mohou na jedné straně nabývat nádech do zelena, na druhé straně do fialova významnou vlastností modré je, že se dobře snáší ve všech směsných poměrech s bílou

7 6.5 Psychologie vnímání barev

8 6.5 Psychologie vnímání barev
Zelená je směsí modré se žlutou zpravidla studená barva (modrozelená barva mořské vody) někdy působí jako teplá (žlutozelené odstíny různých rostlin) podvědomě vyvolává představu svěží vegetace pokládá se za barvu optimistickou, která symbolizuje naději a důvěru oko při pozorování zelené odpočívá snímky z přírody umožňují využít značné bohatství odstínů zelené, které se ještě stupňuje působením osvětlení u mnoha druhů ovoce znamená zelená nezralost

9 6.5 Psychologie vnímání barev

10 6.5 Psychologie vnímání barev
Fialová je směsí modré a červené působí celkem neutrálně modrofialová působí vážně až smutně, často také připomíná starobu červenofialová se projevuje spíše jako teplá barva dalším přidáním červené přechází až do purpurové, která vyzařuje jistou vznešenost a vážnost

11 6.5 Psychologie vnímání barev
Hnědá je v podstatě smíšenou barvou druhého stupně obsahuje v různých poměrech všechny tři čisté základní barvy působí většinou teple má mnoho různých odstínů nepůsobí většinou nijak nápadně v našem podvědomí vyvolává představu země

12 6.5 Psychologie vnímání barev
Bílá i nejmenší znečištění ploch této barvy je okamžitě vidět je svou svítivostí znakem čistoty symbol nevinnosti a mládí

13 6.5 Psychologie vnímání barev

14 6.5 Psychologie vnímání barev
Černá pohlcuje všechny složky světla vyvolává jakýsi pocit prázdnoty navozuje smutek a depresi spojuje se se smrtí a pohřbem

15 6.5 Psychologie vnímání barev

16 6.5 Psychologie vnímání barev
Šedá má v sobě něco z bílé i černé působí neutrálním a vyváženým dojmem je nenápadná svou neutrálností se stává výborným podkladem pro vyniknutí jiných, především pestrých barev

17 6.5 Psychologie vnímání barev – blízké barvy

18 6.5 Psychologie vnímání barev – doplňkové barvy

19 6.5 Psychologie vnímání barev – jednobarevné schéma

20 6.5 Psychologie vnímání barev
Oblíbenost barev působení jednotlivých odstínů není za všech okolností stejné jednotlivé barvy mohou mít u různých lidí odlišnou odezvu preferování určitých barev předurčuje u mnohých lidí přijímání barevných fotografií podle toho, jestli barevné ladění nebo převažující odstín patří mezi jejich oblíbené nebo neoblíbené tóny

21 6.5 Psychologie vnímání barev
Oblíbenost barev oblíbenost barev závisí do určité míry také na věku a pohlaví muži ženy modrá modrá červená zelená oranžová fialová žlutá červená zelená žlutá fialová oranžová

22 6.5 Psychologie vnímání barev
Vzájemné vztahy barev při vnímání barev se projevuje také vliv sousedních tónů je-li červená umístěna vedle žluté, zdá se, že má v sobě nádech modré; žlutá v této kombinaci naopak přechází nepatrně do zelené červená v sousedství modré se jeví, jako by měla nepatrnou příměs oranžové

23 6.5 Psychologie vnímání barev
Asociace spojené s barvami pocit „váhy“ žlutá se zdá být lehčí než modrá nebo černá na snímku obvykle působí lépe, když jsou „lehčí“ barvy nahoře a „těžší“ dole barvy vyvolávají i chuťové asociace žlutá připomíná kyselost růžová připomíná nasládlost červená připomíná sladkost zelená až modrozelená vyvolává vzpomínky na slanou chuť tmavomodrá až fialová vyvolává vzpomínky na hořkost

24 6.5 Psychologie vnímání barev
Asociace spojené s barvami souvislost mezi barvami a zvuky zvýšený výskyt zelené tlumí při vnímání subjektivní pocit hluku hnědá a oranžová vyvolávají asociaci s hlubokými tóny modrá vyvolává asociaci se středními tóny zelená vyvolává asociaci s vysokými tóny

25 6. Denní světlo

26 6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou

27 6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou

28 6. Denní světlo – modrá obloha

29 6. Denní světlo – zamračená obloha

30 6. Denní světlo – zamračená obloha

31 6. Denní světlo – barva světla

32 6. Denní světlo – východ a západ Slunce

33 6. Denní světlo – východ a západ Slunce

34 6. Denní světlo – východ a západ Slunce

35 6. Denní světlo – východ a západ Slunce

36 6. Denní světlo – na horách

37 6. Denní světlo – sníh

38 6. Denní světlo

39 6. Umělé světlo – střední šedá

40 6. Umělé světlo – střední šedá

41 6. Umělé světlo – zářivky

42 6. Umělé světlo – zářivky


Stáhnout ppt "6.5 Psychologie vnímání barev"

Podobné prezentace


Reklamy Google