Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do tabulkových procesorů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do tabulkových procesorů"— Transkript prezentace:

1 Úvod do tabulkových procesorů
Charakteristika a vlastnosti tabulkových procesorů Instalace a spuštění MS Excel Popis prostředí tabulkového procesoru

2 MS Excel tabulkový procesor tabulkový kalkulátor spreadsheet
někdy také tabulkový kalkulátor spreadsheet

3 Popis programu Excel zobrazuje data v ve sloupcích a řádcích, které jsou odděleny pomocnou mřížkou a proto se hodí všude, kde je výhodné uspořádání dat v tabulkové podobě

4 MS Excel je výkonný tabulkový procesor, využitelný především:
k náhradě za účetní tabulky uplatní se pro vědecké a technické výpočty ve statistice, jako solidní databáze, při plánování v nejrůznějších oblastech lidské činnosti jako pomocník v každodenním životě (přehled výdajů domácnosti, výpočty spotřeby benzinu, přehled o topení, elektrické energii, plynu atd.)

5 MS Excel především umožňuje vkládání velkého množství různých dat
texty čísla datum čas vzorce v buňkách můžeme provádět matematické operace s: konstantami odkazy na buňky jmény (pojmenované buňky či oblasti) funkcemi operátory (+-*/)

6 MS Excel především umožňuje využívat ve
výpočtech přednastavených funkcí: finanční datum a čas matematické statistické vyhledávací databáze text logické informační

7 MS Excel především umožňuje:
automaticky nebo manuálně přepočítávat vložené vzorce propojovat ve výpočtech data z různých listů, ale i sešitů (práce v trojrozměrném prostoru) správu, třídění a filtrování dat kreslení ve vektorovém formátu vkládání hotových grafických objektů (Klipart), symbolů, automatických tvarů, ozdobných textů (WordArt), vývojových diagramů a organizačních schémat ve vektorové grafice tvorbu formulářů - pomocí ovládacích tlačítek a jiných prvků

8 MS Excel především umožňuje:
vkládání obrázků a jejich formátování tvorbu 2 a 3 rozměrných grafů použítí přednastavených automatických formátů, které mění vzhled celé tabulky zaznamenávat a využívat makra pro automatizaci některých operací vytvářet programy pomocí jazyka Visual Basic vkládat hypertextové odkazy a vytvářet z tabulek www stránky

9 MS Excel především umožňuje:
vkládat zápatí, záhlaví, prohlížet si náhledy a dále upravit dokument k tisku vytvářet a využívat již předdefinovaných šablon vkládání dalších objektů (zvuků, videa….. ) vkládat a využívat komentářů uzamykat části tabulek, celé listy nebo sešity funkci kontroly pravopisu, možnosti automatických oprav, vkládat automatický text

10 MS Excel instalace Instalace z CD automaticky (případně jiných zdrojů)
nebo spustit soubor setup.exe Je třeba zadat místo pro uložení a také sériové číslo. Dále zvolte, jestli se provede: standardní instalace, plná instalace, případně vlastní – zde je nutné upřesnit instalaci jednotlivých objektů programu (například konverzní formáty pro import a export, vložení klipartů, kontrolu pravopisu atd.) Pro přidání či odebrání jednotlivých součástí MS Excel je opět nutné instalační CD, případně se musí zadat cesta k instalačním souborům, jestliže jsou nakopírované například na pevný dik, sdílený disk v síti, externí disk, flash paměť atd.

11 MS Excel – spuštění aplikace
Spouštět aplikaci lze: kliknutím na spouštěcí ikonu umístěnou na pracovní ploše z nabídky Start/Programy z hlavního panelu (jestliže je tam umístěna spouštěcí ikona) z příkazového řádku Start/Spustit, kde lze napsat slovo „excel“ a potvrdit

12 MS Excel – popis prostředí
Aplikační okno : Oblast nahoře omezená záhlavím, po stranách a dole okrajem okna se nazývá pracovní plocha. Na pracovní ploše aplikačního okna může být umístěno několik dokumentových oken Záhlaví okna – lišta s názvem programu Systémová nabídka – rozvine se po kliknutí na ikonu Excelu vlevo nahoře Panely nástrojů – umožňují jejich volbu a úpravu Panel nabídek (menu) – může se s ním pracovat jako s každou nástrojovou lištou (panely nástrojů) Stavový řádek (informace o právě prováděných operacích)

13 MS Excel – popis prostředí
Dokumentové okno : Dokument = sešit (v dokumentovém okně) Je složen z jednoho nebo několika listů (jejich počet je omezen pouze pamětí počítače) Má titulkový pruh se jménem souboru Systémová nabídka – rozvine se po kliknutí na ikonu Excelu vlevo nahoře Obsahuje podle potřeby posuvníky Obsahuje seznam listů Lze zobrazovat pomocnou mřížku nebo ji nezobrazovat

14 Přepínání mezi dokumenty a aplikacemi
CTRL+F6 přepínání mezi otevřenými dokumenty CTRL+SHIFT+F6 přepne do předcházejícího otevřeného dokumentu Přepínání mezi aplikacemi: ALT+TAB –výběr otevřeného dokumentu ve Windows CTRL+TAB přepne do následujícího otevřeného sešitu CTRL+SHIFT+TAB přepne do předcházejícího otevřeného sešitu

15 Ukládání dokumentu Ukládaný soubor má příponu „xls“
Možnosti ukládání souboru: CTRL+S F12 Alt+F2 Soubor/Uložit…………………Uložit jako Ikona diskety z nástrojové lišty Ukládání lze nastavit do standardní složky: Nástroje/Možnosti/Výchozí umístění souborů

16 Zavření dokumentu Možnosti zavření dokumentu: CTRL+F4 Soubor/Zavřít
Ikona pro zavření okna

17 Otevření dokumentu Otevření dokumentu: Soubor/Otevřít Ctrl+O
Ikona Otevřít Otevření nového dokumentu: Soubor/Nový Ctrl+N Ikona Nový Dialogové okno Nový má 3 karty: Obecné (šablona Sešit) Řešené úlohy (hotové šablony) mají příponu „xlt“) Office 97 Templates Otevření dokumentu pomocí Historie

18 Přidání složky do Oblíbených položek
Soubor/Otevřít/Dokumenty/Tabulky/Nástroje/ Přidat k oblíbeným položkám Pak otevřít Oblíbené položky

19 Uložení pracovního prostoru
Pracovní prostor je soubor, který: umožní otevřít celou skupinu otevřít celou skupinu sešitů najednou jsou v něm uloženy nejen informace o tom, kde jsou jednotlivé sešity uloženy, ale i o velikosti oken a umístění na obrazovce při jeho otevření otevřou se jednotlivé soubory, okna se uspořádají podle potřeby a zadá se Soubor/Uložit pracovní prostor (přípona je .xlw) při otevření menu Soubor/Otevřít /Ve složce Tabulky vybrat Můj pracovní prostor.xlw

20 Další možnosti při ukládání souboru
Záložní kopie v menu Soubor/Uložit jako/Nástroje/Obecné možnosti/Možnosti uložení nastavit možnost vytváření záložní kopie uložení záložní kopie (soubor s příponou .xlk) Ochrana dokumentu heslem heslo pro otevření heslo pro úpravy (bude uvedeno v záhlaví s názvem souboru) Doporučeno jen pro čtení soubor nelze normálně přepsat, ale uložit změny pro nově pojmenovaný soubor

21 Ukládání dokumentu CTRL+S Soubor/Uložit Průběžné ukládání dokumentu
Nástroje/Doplňky/Automatické ukládání

22 Práce s několika dokumenty
v menu Okno výběr dokumentu pod čarou výběr dokumentů z hlavního panelu Windows mezi dokumenty pomocí ALT+TAB výběr mezi zmenšenými okny jednotlivých dokumentů Pro sledování 2 listů téhož dokumentu menu Okno/Nové okno pak Uspořádat okna, zaškrtnout políčko Okna aktivního sešitu – a nastavit uspořádání otevřených oken

23 Přepínání mezi okny CTRL+F6 CTRL+SHIFT+F6 zpět
CTRL+TAB přepne do následujícího otevřeného sešitu CTRL+SHIFT+TAB přepne do předcházejícího otevřeného sešitu

24 Zavření souboru – Ukončení aplikace
Alt+F4 Soubor/Konec

25 Nápověda a práce s Pomocníkem
Pomocník otevřít klávesou F1 (Nápověda/Nápověda pro MS Excel) jeho prostřednictvím se dostanete k vlastní nápovědě nabízí tipy pro usnadnění práce umí odhadovat témata podle práce, kterou právě provádíte může měnit vzhled a také se dá zavřít SHIFT+F1 nápověda pomocí kurzoru myši (Nápověda/Co je to?)


Stáhnout ppt "Úvod do tabulkových procesorů"

Podobné prezentace


Reklamy Google