Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008
2
O čem budeme dnes večer hovořit? Seznámíme se s matematickou teorií, která: se zabývá některými hrami pro dva hráče, ukáže například, jak lze tyto hry „sčítat“, zavede např. kladné hry pomocí herní strategie, nazve jisté speciální hry čísly, vysvětlí, jak se hry-čísla násobí a odmocňují, a konečně odhalí, že tyto hry-čísla obsahují nejenom všechna reálná čísla, ale mnoho dalších nekonečně malých i nekonečně velkých čísel.
3
Úvod Důležité teorie, které předcházely teorii nadreálných čísel (Dedekind a Cantor)
4
Jak Dedekind tvoří iracionální čísla? Vychází z množiny všech racionálních čísel … Q. Při tvorbě nového (iracionálního) čísla rozloží množinu Q na dvě neprázdné podmnožiny A, B tak, že: pro každá dvě čísla a A, b B platí, že a b, množina A nemá maximum, množina B nemá minimum. Uspořádané dvojici množin (A;B) říká řez v množině Q.
5
Příklad jednoho iracionálního čísla: Definujme množiny A, B takto: B = b Q b 0 b 2 2 , A = Q – B Jsou obě množiny neprázdné? Proč tvoří rozklad množiny Q? Proč pro každá dvě čísla a A, b B platí, že a b? Opravdu nemá množina B své minimum? Jak odůvodnit, že množina A nemá maximum? Tento řez (A;B) množině Q definuje iracionální číslo, kterému říkáme „druhá odmocnina ze dvou“.
6
Jak Cantor tvoří přirozená a ordinální čísla? Ordinální čísla (mezi něž patří i přirozená čísla) jsou postupně vytvářena takto: Každé ordinální číslo je množina všech již dříve vytvořených ordinálních čísel. 0 = 1 = 0 2 = 0 1 3 = 0 1 2 atd. = 0 1 2 3 …… +1 = 0 1 2 3 … +2 = 0 1 2 3 … +1 atd.
7
Představa ordinálních čísel 0, 1, 2, …., ω, ω+1, ω+2,...., ω+ω = ω.2, ω.2+1, ω.2+2, ω.2+3, …., ω.2+ω = ω.3, …., ω.4, …, ω.5, ……., ω.ω = ω 2, ω 2 +1, ω 2 +2, …., ω 2 +ω, …, ω 2 +ω.2, ….., ω 2 +ω.3, ….., ω 2 +ω.ω = ω 2 +ω 2 = ω 2.2, ω 2.2+1, ….., ω 2.3, …, ω 2.4, …, ω 2.ω = ω 3, …, ω 4, …, ω 5, …, ω ω, ω ω +1, …., ω ω +ω, …., ω ω +ω.2, …., ω ω +ω 2, …., ω ω +ω 3, …., ω ω +ω ω = ω ω.2, …., ω ω.3, …., ω ω.ω, …………………………………
8
Základní představa her Jakými objekty se vlastně budeme zabývat? Jaký význam pro nás bude mít slovo „hra“?
9
Pojďme si zahrát nějakou hru! Budeme hrát na „stromečkovém schématu“: L-hráč táhne vždy vlevo nahoru, R-hráč táhne vždy vpravo nahoru. Tahy na sebe navazují. Kdo nemůže dál táhnout, prohrává. R ► L L ► L tj. ► L
10
Hra a její subhry Je-li ve hře x na tahu levý hráč, může táhnout do libovolné subhry x L, analogicky pravý hráč může táhnout do libovolné subhry x R. Hra x je zcela určena svými subhrami, píšeme x x L x R .
11
Hry jako matematické objekty Základní konstruktivní definice Induktivní důkazy Opačné hry Sčítání her
12
Konstruktivní definice her Jestliže jsou dány dvě libovolné množiny her (prvky první množiny budeme označovat x L a prvky druhé množiny x R ), pak můžeme zkonstruovat novou hru x x L x R . Všechny hry jsou konstruovány tímto způsobem. 0. den našeho „tvoření nemáme k dispozici zatím žádnou hru, ale můžeme vytvořit hru, která bude mít obě své podmnožiny subher prázdné! Později ukážeme, že je vhodné označit: 0
13
A co dál? 1. den našeho tvoření již máme k dispozici jednu hru 0 a můžeme tedy vytvořit tři nové hry: 1 0 -1 0 * 0 0 2. den našeho tvoření již máme k dispozici čtyři hry a můžeme vytvořit řadu dalších nových her, například: 1/2 0 1 0 * 0; 1; * -1; * atd.
14
Jak budeme dokazovat tvrzení o hrách? Protože všechny hry x x L x R jsou vytvořeny ze svých subher x L a x R, a proces „tvoření“ začíná hrou 0, můžeme obecná tvrzení o hrách dokazovat indukcí. Pro důkaz věty tvaru „pro každou hru x platí tvrzení T(x)“ stačí ukázat, že platí: (1) tvrzení T(x) platí pro hru 0, (2) platí-li tvrzení T(x) pro všechny subhry x L a x R, platí i pro hru x x L x R .
15
Opačné hry Vymění-li si levý a pravý hráč své role, projeví se to na stromečku tak, jakoby se otočil kolem svislé osy o 180 0. Definice Ke hře x x L x R definujeme opačnou hru takto: -x -x R -x L .
16
Zahrajme si „simultánku“! Hraje se na dvou stromečcích zároveň. Je-li hráč na tahu, dělá dovolený tah buď v jednom anebo v druhém stromečku.
17
Součet her x + y x L + y ; x + y L x R + y; x + y R Je zřejmé, jaké má nová hra subhry, nazveme ji součtem her x a y.
18
Některé jednoduché věty Dokažme například následující věty: x + 0 x - (-x) x x + y y + x - ( x + y ) (-x) + (-y) Důkaz první věty: 0 + 0 + 0 x + 0 x L x R + x L + 0 x R + 0 x L x R x
19
Strategická interpretace relací Které hry jsou kladné či záporné? Které hry jsou rovny nule? Můžeme každé dvě hry porovnat podle velikosti?
20
Vztahy her k nule Definujme následující relace: x > 0 EVS pro levého hráče x < 0 EVS pro pravého hráče x = 0 EVS pro druhého hráče x || 0 EVS pro prvního hráče Pak třeba snadno dokážeme: 0 = 0, * || 0, > 0, -1 < 0 ( x) x + (-x) = 0 atd.
21
Relace mezi hrami Definice x R y x + (-y) R 0 Pak můžeme třeba dokázat, že platí 1/2 + 1/2 = 1 atd. Speciálně:x > y x + (-y) > 0 x < y x + (-y) < 0 x = y x + (-y) = 0 x || y x + (-y) || 0
22
Nadreálná čísla Které hry budeme nazývat nadreálnými čísly? Jak definovat součin čísel? Jak čísla postupně vznikají?
23
Které hry nazveme „nadreálnými čísly“ ? Definice Hru x x L x R budeme nazývat (nadreálným) číslem právě tehdy, když (i) každá její subhra je nadreálné číslo, (ii) ( x L ) ( x R ) x L < x R. Příklady: Hry 0, 1, -1, 1/2, atd. jsou nadreálnými čísly, hry *, , atd. nejsou nadreálnými čísly. Věta Pro každé nadreálné číslo x x L x R platí: ( x L ) ( x R ) x L < x < x R.
24
Definice násobení čísel Motivace: Víme, že pro každá dvě čísla x x L x R a y y L y R a jejich subhry platí tyto nerovnosti: x – x L 0, x – x R < 0, y – y L 0, y – y R < 0. Odtud pak plyne, že by „mělo být“ (x – x L ).(y – y L ) 0 x.y x L.y + x.y L – x L.y L, (x – x L ).(y – y R ) < 0 x.y < x L.y + x.y R – x L.y R, atd. x.y x L.y + x.y L – x L.y L, x R.y + x.y R – x R.y R x L.y + x.y R – x L.y R, x R.y + x.y L – x R.y L
25
Některé věty a výpočty x.0 x L x R . 0x.y y.x 0.1 . 0 0 x.1 x L x R . 0 x L.1 + x.0 – x L.0 x R.1 + x.0 – x R.0 x L x R x 2. 1/2 1 . 0 1 = 1, atd. x.y x L.y + x.y L – x L.y L, x R.y + x.y R – x R.y R x L.y + x.y R – x L.y R, x R.y + x.y L – x R.y L
26
Historie vzniku čísel = 0 1 2 3 … = 0 1 1/2 1/4 …
27
Na závěr několik příkladů Podivuhodné formule pro nekonečně malá a nekonečně velká čísla
28
Formule pro nekonečně velká čísla Například: +1= -1= 0 1 2 3 … +1/2 = +1 -1/2 = -1 2. = +1 +2 +3 … 2 = 2. 3. 4. … /2 = 0 1 2 … -1 -2 … /4 = 0 1 … /2 /2 -1 … = 0 1 … /2 /4 …
29
Formule pro nekonečně malá čísla Například: = 1/ /2 = 0 /4 = 0 /2 2 = 0 /2 /4 … 2. = 1 1/2 1/4 … 3. = 2. 1 1/2 1/4 … = 2. 3. … 1 1/2 1/4 … Představme si strukturu nadreálných čísel !
30
Kde se můžete dozvědět více? Conway J.H. : On Numbers and Games, Academic Press, London 1926 Cihlář J., Vopravil V. : Hry a čísla, PF UJEP, Ústí nad Labem 1983 http://mathworld/wolfram/com
31
Závěr Seznámili jsme „letmo“ s Conwayovou teorií her a nadreálných čísel. Ukázali jsme, jak lze hry porovnávat podle velikosti a jak je můžeme sčítat. Dozvěděli jsme se, že některé hry můžeme považovat za čísla, která jdou násobit či odmocňovat, atd. Zjistili jsme, že mezi těmito čísly jsou i čísla nekonečně malá a nekonečně velká, a že i s „nekonečnými“ čísly lze provádět výpočty. Reálná čísla jsou jenom malou částí čísel nadreálných.
32
Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.