Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_06 Název materiálu Opakovací test – Středověká hudba Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 8.B Předmět Hudební výchova Datum vytvoření
2
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Vzdělávací obor: Hudební výchova Tématický okruh: Opakovací test – Středověká hudba Určeno pro: ročník Anotace: Žáci prověří své znalosti ze středověké hudby se zaměřením na interprety duchovní a světské hudby. Vysvětlí pojmy jako je gregoriánský chorál nebo ars nova. Pokusí se pojmenovat hudební nástroje na obrázcích.
3
OPAKOVACÍ TEST STŘEDOVĚKÁ HUDBA
4
CHARAKTERIZUJTE HUDBU DOBY ROMÁNSKÉ A GOTICKÉ.
1. souvisí s rozmachem křesťanství, které ovládlo celou Evropu postupně se vytvořily staré církevní stupnice (dórské, jónské, lydické…) převládá jednohlasý zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů, latinský rozvíjí se světská hudba a zpěv, latina vytlačována národními jazyky první vícehlasé skladby primitivní hudební nástroje mají pouze doprovodnou funkci
5
CO JE TO GREGORIÁNSKÝ CHORÁL?
2. soubor křesťanských zpěvů shromážděný na přelomu 6. a 7. stol. římský papež Řehoř (Gregor) Veliký shromáždil a upravil všechny do té doby užívané liturgické zpěvy jednohlasý zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů na latinské texty z Bible vyznačuje se melizmaty – bohatě zdobenou melodií Obr. 1
6
JAK SE NAZÝVALI INTERPRETI SVĚTSKÉ HUDBY?
3. JIŽNÍ FRANCIE TRUBADÚŘI TRUVÉŘI RICHARD LVÍ SRDCE MINESSANGŘI VÁCLAV II. NĚMECKO kočovní hudebníci, rytíři, zchudlí šlechtici, potulní studenti = vaganti Obr. 2
7
JMENUJTE STŘEDOVĚKÉ PÍSNĚ. JEZU KRISTE, ŠČEDRÝ KNĚŽE
5. BUOH VŠEHOMÚCÍ JEZU KRISTE, ŠČEDRÝ KNĚŽE DŘEVO SE LISTEM ODIEVÁ ANDĚLÍKU ROZKOCHANÝ MASTIČKÁŘ
8
POJMENUJ HUDEBNÍ NÁSTROJE.
4. Obr.3 Obr. 4 Obr. 5 CHROTTA TROMBA MARINA PORTATIV
9
POJMENUJTE HUDEBNÍ NÁSTROJE.
4. TRUMŠAJT FLÉTNY RUBBEBA Obr. 6 Obr. 8 Obr. 7
10
5. CO JE TO ARS NOVA? způsob vícehlasého zpěvu a komponování
= NOVÉ UMĚNÍ způsob vícehlasého zpěvu a komponování centum – Francie a Itálie plnější zvuk skladby pohyblivá melodika vrchního hlasu bohatší rytmus Hlavní skladatelé: GUILLAUME DE MACHAUT PHILIPP DE VITRA Obr. 9
11
KDO TO BYL GUILLAUME DE MACHAUT?
6. GUILLAUME DE MACHAUT 1300 – 1377 sekretář Jana Lucemburského poslední truvér vzdělaný hudebník, básník, skladatel jeho básnické texty navazují na truvérskou lyriku vytvořil 118 básní v jednohlasé i vícehlasé podobě POSLECH Obr. 10
12
ZDROJE: OBR. 1 < OBR. 2 < -detail.jpg> OBR. 3 < OBR. 4 < OBR. 5 < OBR. 6 < OBR. 7 < OBR. 8 < OBR. 9 < Assisi-San-Francesco.jpg> OBR.10 < de_ Machaut.> CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.