Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Práce se slovesy Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
2
Metodika k výukovému materiálu
Datum vytvoření: Téma: Slovní druhy - Slovesa Cíl prezentace: Rozšiřování slovní zásoby v oblasti sloves Časová dotace: 45 min Anotace: Tento výukový materiál se zaměřuje na slovesa, kdy si žáci nejen upevní základní poznatky o tomto jediném časovatelném slovním druhu, ale též si vyzkouší a zjistí, jak důležitý tento slovní druh je. Po teoretickém úvodu žáci pracují na úkolech zadaných učitelem. Využívají své poznatky, mohou též nahlédnout do slovníku synonym. VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
3
Práce se slovesy
4
OBSAH Opakování sloves Mluvnické kategorie sloves
Jazykové hry se slovesy VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
5
SLOVESA Doplň prázdná místa v textu
slovesa jsou slova, která vyjadřují d ___, a to buď č ______, nebo s _____ či změnu s _____ ve větě plní nejčastěji funkci p____________ slovesa jsou slova pl_____________________ slovesa jsou o_________ s ________ d ______ slovesa se č _________, což znamená, že pomocí o _________ k________ vyjadřují mluvnické kategorie VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
6
Mluvnické kategorie sloves
Urči mluvnické kategorie četli jsme pracuj uklidil by postupovali způsobuju byl by býval jel uvaříš dočtěme pobíhal jsi Vytvoř následující tvary nést – 2.os., č.j., zp.ozn., č. přít. psát – 1.os., č.mn., zp.podmiň, t.přít líbit se – 3.os., č.j., zp.ozn., č.min hrát – 2.os., č.j., zp. rozk. prostírat – 2.os., č.j., zp.ozn., č.bud. malovat – 1.os., č.j., zp. ozn., č.min. jíst – 2.os., č.j., zp. podmiň.,t.min. křičet – 2.os., č.j., zp.rozk. tísnit se – 2.os., č.j., zp.ozn., č. min VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
7
Jazykové hry se slovesy
Učitel vyzývá žáky, aby po dobu jedné minuty napsali co nejvíce synonym ke slovesům: běžet a plakat Učitel rozdává žákům lístky, na nichž jsou různá slovesa v infinitivu – ti mají za úkol sloveso pantomimicky předvést, případně ho popsat tak, aby ostatní žáci uhodli, o jaké sloveso jde. Učitel zadává různá podstatná jména a žáci píší co nejvíce sloves, která u nich vyvolávají významovou asociaci. VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
8
VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
Použitá literatura Krůželová, Markéta: Máme rádi sloh. Zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Portál, Praha ISBN s Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. Pro 2. stupeň ZŠ i pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Albatros, Praha ISBN s. 125. VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
9
VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_20 - Práce se slovesy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.