Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HCI – čtení textu z obrazovky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HCI – čtení textu z obrazovky"— Transkript prezentace:

1 HCI – čtení textu z obrazovky
Barbora Drobíková

2 Proč já a čtení el. textů? zájem o informační gramotnost – kurzy
jak jsou dnes koncipovány? co je nejdůležitější: aby učitelé, vědci uměli využívat inf. v el. podobě => budou častěji vyhledávat neumějí to člověk se učí číst tištěný text (v 1. třídě) ovšem elektronický?

3 pokr. nákladnost publikací v tištěné podobě
do budoucna pravděpodobně větší náklad v el. podobě lze číst 15 s. textu, ovšem 400?

4 Techniky čtení sakkadické pohyby regresivní pohyby fixační zastávky
selektivní čtení „skenování textu“ viz Papík...

5 El. text x tištěný má mnoho specifik zkuste jmenovat ...
přednosti x nedostatky

6 přednosti el. textu nedostatky archivace vyhledávání v textu snazší citování možnost práce s několika texty najednou (okny) lze zvětšit/zmenšit špatná manipulace s textem špatný přehled textu nelze dobře opoznámkovat nelze číst v posteli, v křesle, v tramvaji vliv na oči (zdraví)

7 Nejčastěji citované příčiny pomalého čtení z obrazovky
rozlišení (obrazovky, dnes LCD lepší) ostrost rohů písmen obrys písmen odstup písmen odstup čtenáře od čteného textu aktuální velikost písmen vizuální úhel čtení počet písmen na řádku počet řádků na obrazovce počet slov na stránce řádkování

8 pokr. okraje souřadnice polarita – světlá písmena na tmavém pozadí
kontrast přerušované vs. kontinuální světlo odraz světla stabilita absence či přítomnost neočákavaných lokálních podnětů poměr stran

9 pokr. zakřivení obrazovky zkreslení v rozích
časová prodleva odpovědi systému metody pokračování ve čtení – rolování např. držení těla čtenáře čtenářův přístup k médiu to bylo napsáno v r. 1996, dodnes se mnohé vývojem technologií nedohnalo

10 Proč je el. text tak těžko čitelný – co všechno ovlivňuje čtení el
Proč je el. text tak těžko čitelný – co všechno ovlivňuje čtení el. textu mnoho studií o tzv. typografických proměnných – je nutné je vždy uvažovat v zájemném kontextu př.: délka řádku, hustota písmen, velikost písmen, velikost obrazovky – počet zobrazených řádků, způsob zobrazení - sloupce

11 Měření čtení - problémy
rychlost čtení x pochopení textu proměnné spolu velice souvisejí: délka řádky x velikost písma x hustota písma zobrazení – rozlišení obrazovky (ostrost zobrazení) některá měření v 80. letech – dnes již nelze použít mnohé soudy vycházejí ze zkušeností čtení tištěného textu - polemika

12 Výsledky studií velikost písma – 10,12,14
objektivně nezjištěn rozdíl v rychlosti čtení typ písma – patkové x bezpatkové významný rozdíl nezjištěn, pouze doporučeno pro zobrazení využívat bezpatkového písma, které pro tento účel bylo vyvinuto počet sloupců obecně čtenáři lépe vnímáno více sloupců, ovšem z jiných průzkůmu zjištěno – rolování značně zpomaluje rychlost čtení a vnímání textu počet písmen na řádek 55 – nejlepší vnímání textu, delší řádek – nejrychlejší čtení

13 pokr. zjištěno - ten kdo umí rychle číst – líp čte ve sloupcích a lépe celkově čte a vnímá z obrazovky => základem umění čtení z obrazovky je zvládnutí dovednosti racionálního a rychlého čtení z papíru subjektivně se lidem nejlépe čtou 3 sloupce – nepotvrzeno však výzkumem počet řádků na obrazovku čím více, tím lépe učící proces je rychlejší a efektivnější rolování – velmi zpomaluje

14 pokr. řádkování dvojité se lépe čte než jednoduché; jednoduché řádkování vyžaduje pečlivější fixaci proměnné spolu velmi souvisejí, nelze dělat testování kombinace všech proměnných – dalo by to asi 256 různých možných obrazovek

15 Rolování, page-down ... člověk fixuje informace na stránce prostorově, to mu umožňuje lepší vnímání a zapamatování inf. rolování toto ruší – inf. se objevuje častěji v různých místech obrazovky page-down/up je dle studií lepší k zapamatování textu a jeho vnímání než scroll

16 Umíme pracovat s nedostatky?
vizualizační pomůcky

17 Vizualizační pomůcky studie čtení textů s vizualizačními pomůckami
srovnání – rychlosti čtení a vnímání textu, plnění úkolů

18 Způsob zobrazení lineární text

19

20 pokr. fish-eye

21

22 pokr. přehled + detail (overview + detail)

23

24 Výsledky testu fish-eye – rychlejší čtení – horší učení
overview+detail – pomalejší čtení – snazší učení lineární text – v žádném aspektu nejlepší doporučení: kombinace vizualizačních pomůcek – fish-eye – lepší přehled, over-view – snazší učení

25 Práce s ukázkami - zjistěte, jaké vizualizační pomůcky databáze nabízí
- jakým způsobem je zobrazen text - sloupce, lineární text, přehled + detail - je databáze konzistentní v zobrazování textu nebo různé texty = různé zobrazení? - barevnost - rušivé elementy na obrazovce - subjektivní pocit ze čtení daného textu - co Vam chybí při čtení takového textu ... - zamyslete se nad tím, jakým způsobem postupujete při čtení- přeskakování, získání přehledu, selektivní čtení

26 Zdroje ke zkoumání Oxford Scholarship Online e-books Springerlink
Gale e-books Ebsco Host ProQuest 5000 LION JSTOR Sage Fulltext Library Literature & Information Science Fulltext

27 Bibliografie Boyarski, Dan, Neuwirth, Christine, Forlizzi, Jodi and Harkness Regli, Susan. A study of fonts designed for screen display. In Computer-Human Interaction ACM, 1998, s Bridger, R. S. Introduction to ergonomics. 2nd ed. London : Taylor & Francis, s. ISBN Castelhano, Monica S. and Muter, Paul. Optimizing the reading of electronic text using rapid serial visual presentation. Behaviour & Information Technology, 2001, roč. 20, č. 4, s Church, Gary M. The human-computer interface and information literacy. Information Technology and Libraries, 1999, roč. 18, č. 1, s DILLON, Andrew. Designing usable electronic text. London : Taylor and Francis, s. ISBN Dillon, A. Reading from paper versus screens. Ergonomics, 1992, roč. 35, s Dillon, Andrew, Kleinman, Lisa, Gil Ok Choi, Bias, Randolph. Visual search and reading tasks using ClearType and Regular displays. In Computer-Human Interaction ACM, 2006, s. 1-9.

28 pokr. Dix, Alan, Finlay, Janet, Abowd, Gregory D. and Beale, Russell. Human-computer interaction. 3rd ed. Harlow : Pearson Education, ISBN Dyson, Mary C. and Kipping, Gary J. The legibility of screen formats. Computers & Graphics, 1997, roč. 21, č. 6, s Dyson, Mary C. and Haselgrove, Mark. The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen. International Journal of Human-Computer Studies, 2001, roč. 54, s Dostupné též na www: <doi: /ijhc ; Dyson, Mary C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology, 2004, roč. 23, č. 6, s Hornbaek, Kasper and Frokjaer, Erik. Reading patterns and usability in visualizations of electronic documents. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 2003, roč. 10, č. 2, s

29 pokr. Muter, Paul. Interface design and optimization of reading of continuous text. In In van Oostendorp, H. and De Mul, S. Cognitive aspects of electronic text processing. Norwood, N.J. : Ablex, 1996, s Dostupné též na www: < O´Hara, Kenton and Sellen, Abigail. A comparison of reading paper and on-line documents. In CHI ACM, 1997, s PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha : Grada, s. ISBN Piolat, Annie, Roussey, Jean-Yves and Thunin, Olivier. Effects of screen presentation on text reading and revising. International Journal of Human-Computer Studies, 1997, roč. 47, s

30 pokr. Ruthven, Ian et al. Information interaction in context. In International Symposium on Information Interaction in Context IIiX. New York : ACM Press, c2006, s Dostupné též na www: < Sharp, Helen, Rogers, Yvonne and Preece, Jennifer. Interaction design. 2nd ed. Chichester : John Wiley & Sons, c s. ISBN Wang, Peiling, Hawk, William B. and Tenopir, Carol. Users´ interaction with World Wide Web resources. Information Processing and Management, 2000, roč. 36, s Ward, R.D. and Marsden, P.H. Physiological responses to different WEB page designs. International Journal of Human-Computer Studies, 2003, roč. 59, s Dostupné též na www: <


Stáhnout ppt "HCI – čtení textu z obrazovky"

Podobné prezentace


Reklamy Google