Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Internetové telefonování
Eva Frélichová, Daniela Menšíková Anna Rozmánková
2
Historie A.G.Bell vynalézá přístroj, který pomocí elektřiny přenáší hlas. E.Berliner získává v Paříži patent na první telefonickou síť. V USA se objevuje první automatické propojení hovoru. C.Shannon z Bell Labs navrhuje zpracování informací v dvojkové soustavě, která je základem digitálního telefonování. Byly vyvinuty první tlačítkové telefony. Běžně používané měděné dráty jsou nahrazovány prvními optickými kabely.
3
Historie 1973 - Objevují se první bezšňůrové telefony.
80.léta - První generace mobilních telefonů pracujících v sítích NMT. Druhá generace mobilních telefonů. VocalTec přichází s prvním softwarem pro přenos hlasu internetem v protokolu VoIP. Volání mezi počítači přes Internet dosahuje kvality běžného telefonního hovoru. Levné volání se stává běžnou záležitostí.
4
Jak to funguje ? Princip VoIP je vcelku jednoduchý.
Chytrý algoritmus zkomprimuje hlas (ořeže zbytečné výšky, hloubky, prodlevy mezi voláním) a tím zmenší velikost přenášených dat. Poté je zvuk digitalizován, rozdělen do paketů a ty jsou přes internet poslány druhému účastníkovi. Tam je zvuk znovu složen a přehrán. Nutnou podmínkou je samozřejmě počítač a připojení k internetu. Ne každý má ale dostatečně kvalitní a rychlé připojení k Internetu. Pomalejší linka, ač bohatě postačí na zpřístupnění datových služeb, je zpravidla nevhodná.
5
Lidské ucho je mnohem citlivější a vnímavější na výpadky
Lidské ucho je mnohem citlivější a vnímavější na výpadky. I krátký půlsekundový výpadek může znamenat neporozumění mluvenému slovu. Zdlouhavá odezva linky při telefonování pak znemožňuje dostatečně rychlé reakce. Jednou z nejdůležitějších vlastností internetového spojení na kterém bude provozován hovor je proto dostatečně rychlá odezva (Ping). V níže uvedené tabulce je zobrazena vhodnost různých druhů připojení k internetové telefonii.
6
Vhodnost různých druhů připojení k internetové telefonii.
7
Služby Skype - program umožňuje telefonovat mezi svými uživateli zdarma, za poplatek lze telefonovat do tradičních telefonních sítí (služba SkypeOut) a případně získat telefonní číslo a přijímat telefonáty z pevných a mobilních sítí se službou SkypeIn. ICQ -funkce programu ICQ zahrnují posílání textových zpráv, offline posílání zpráv, chatování ve více uživatelích, omezené odesílání SMS zpráv zdarma, posílání souborů, pohlednic a multiplayerové hry převážně v technologii Flash.
8
Služby VoIP - je technologie, umožňující přenos digitalizovaného hlasu v těle paketů rodiny protokolů UDP/TCP/IP prostřednictvím počítačové sítě nebo jiného média, prostupného pro protokol IP. Využívá se pro telefonování prostřednictvím Internetu, intranetu nebo jakéhokoliv jiného datového spojení.
9
Další služby IPphone X-Lite Tlen.pl Ekiga (H.323 a SIP, videohovory)
Emphaty (SIP, XMPP pro linux) linphone SJphone wxCommunicator
10
Ceny V současné době nabízí společnost Fayn tři cenové programy s výhodnými minutovými sazbami, a to Fayn Free bez měsíčního paušálu, Fayn Tayfun s paušálem 118Kč a Fayn NonStop s měsíčním paušálem 366Kč. Velkou výhodou tarifu Fayn NonStop je to, že po zaplacení měsíčního paušálu je možné volat zcela zadarmo do všech pevných sítí v ČR. Navíc u všech tarifů je volání mezi klienty sítě Fayn zcela zdarma.
11
Řídicí a zprostředkující zařízení
komunikační server SIP proxy server konferenční jednotka MCU VoIP vrátný - gatekeeper VoIP brána, zvaná též VoIP gateway
12
Koncová zařízení Koncovými zařízeními mohou být
hardwarově řešené IP telefony, VoIP adaptéry - jistá zmenšená podoba VoIP brány, určená jen pro koncové zařízení typu analogový telefon, fax apod., softwaroví klienti na běžném počítači se zvukovou kartou.
13
Problémy VoIP Ne všechna VoIP zařízení musí patřit uživateli. V souvislosti s otevřením trhu VoIP služeb vznikl nový druh poskytovatele, tzv. VoIP poskytovatel nebo VoIP operátor. Nabízí svoje řídící a zprostředkující zařízení a často i přivedení média (internetového rozhraní) k uživateli. Tomu pak zůstává úkol vybrat si vhodné koncové zařízení a využít nabízených služeb.
14
Problémy Faxy - problémy při odesílání faxových zpráv kvůli softwarovým a síťovým omezením Připojení k Internet - závislost na další samostatné službě - internetovém připojení. Požadavky na připojení k Internetu - konektivita WiFi s výpadky packetů (packet losses) Výpadky elektřiny - neschopnost uskutečňovat telefonní hovory během výpadku napájení Problémy s implementací - problém s latencí (zpožděním) a jitterem (kolísaním zpoždění) Nezájem domácích uživatelů - nutnost platit za dvě telefonická připojení
15
Problémy Spolehlivost a kvalita služby - pakety ztrácejí nebo zpožďují na libovolném místě v síti mezi koncovými uzly, dochází k výpadkům hlasu. Nouzové volání - znemožňuje přesné geografické zaměření uživatelů → proto nemohou být jednoduše přesměrovány na nejbližší operační středisko záchranného systému. Konkurence mobilních telefonů - mobilní telefony dosáhly téměř úplnou penetraci trhu Bezpečnost - většina běžných spotřebitelských řešení VoIP zatím nepodporuje šifrování. Zobrazení čísla volajícího - je u různých poskytovatelů IP telefonie odlišná
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.