Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Podstatná jména – Určování pádu a čísla Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

2 Metodika k výukovému materiálu
Datum vytvoření: Téma: Podstatná jména Cíl prezentace: Rozlišování a určování mluvnických kategorií pádu a čísla Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen na podstatná jména a první dvě z mluvnických kategorií, které se u jmen určují. Žáci se taktéž seznámí se zvláštnostmi v kategorii čísla, jimiž jsou podstatná jména pomnožná, hromadná a látková. Na závěr své nové poznatky zúročí v práci s daným cvičením.

3 Podstatná jména Určování pádu a čísla

4 VY_32_INOVACE_03 - Podstatná jména: Určování pádu a čísla
Obsah: ◙ Definice podstatných jmen ◙ Hledání podstatných jmen v textu ◙ Určování pádů u zvýrazněných podstatných jmen ve větě ◙ Určování pádu a čísla ve výrazech ◙ Podstatná jména ve správných tvarech ◙ Zvláštnosti: podstatná jména pomnožná, hromadná a látková VY_32_INOVACE_03 - Podstatná jména: Určování pádu a čísla

5 VY_32_INOVACE _03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla
◙ označují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, stavů a dějů ◙ skloňují se, jde o plnovýznamový slovní druh ◙ určují se u nich mluvnické kategorie pádu, čísla a rodu, dále je též přiřazujeme ke vzoru VY_32_INOVACE _03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

6 V následujícím textu vyhledej podstatná jména
Můj otec byl obuvníkem a mou častou povinností bylo roznášet nové nebo spravené boty do okolních vesnic. To se to vesele vykračovalo s botami přes rameno po tvrdých pěšinách mezi mladým, sytě zeleným obilím. Nade mnou zpíval vesele skřivánek, ve stráních i v lesích také ostatní ptáčkové. Kolik podstatných jmen jste nalezli? Převažuje číslo jednotné, nebo množné? VY_32_INOVACE _03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

7 U zvýrazněných podstatných jmen urči pád
V neděli jsme byli navštívit babičku. Leží v nemocnici. Minulý týden uklouzla na schodech. Zlomila si pravou nohu. Lékaři dali babičce nohu do sádry. Celý den musí ležet, ale noha už ji nebolí. Přinesli jsme babičce květiny. Měla radost. VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

8 VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla
Urči pád a číslo 1. tatínkem 8. vrcholům 2. zábran 9. pane! 3. (o) horách 10. zemědělci 4. psa 11. starostmi 5. Pavlovi 12. (bez) rukávu 6. chlapec 13. lvy 7. slůňata! 14. (o) lese VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

9 Dej podstatná jména do správného tvaru. Urči pád a číslo
Kuba sbíral v (les) na (paseka) maliny. Dával je do modrého (džbán). Kolem bylo slyšet bzučení (včela). Uviděl i rezavou (veverka). Hbitě přeskakovala z (větev) na (větev). K (večer) se Kuba vydal domů. Čeká ho veliká pochvala od (maminka). VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

10 Zvláštnosti v kategorii čísla: Pomnožná podstatná jména
Většina podstatných jmen má tvary jednotného čísla i množného čísla. Příklad: matka – matky, pes – psi, strom – stromy Některá podstatná jména mají pouze tvary množného čísla a označují jimi jen jednu věc nebo jednu věc i více věcí = POMNOŽNÁ podstatná jména Příklad: dveře, narozeniny; Čechy , Pardubice VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

11 Hromadná a látková podstatná jména
Některá podstatná jména mají naopak jen tvary čísla jednotného, ale označují více věcí téhož druhu = HROMADNÁ podstatná jména (bývají většinou tvořena koncovkou –í a příponami –oví, -ctvo, -stvo) - Příklad: uhlí, dříví, křoví, obyvatelstvo, ptactvo Některá podstatná jména označují tvarem čísla jednotného látku (bez zřetele ke množství) = LÁTKOVÁ podstatná jména Příklad: sníh, voda, mouka, mýdlo VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

12 VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla
ZÁPIS VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla POMNOŽNÁ podstatná jména - mají pouze tvary množného čísla, ale označují jimi jednu věc - u těchto slov vždy určujeme číslo množné. př. (ta) záda, (ty) housle, (ty) Hradčany HROMADNÁ podstatná jména - mají pouze tvar jednotného čísla, ale označují větší množství věcí, jevů stejného druhu - u těchto slov vždy určujeme číslo jednotné př. (to) zrní, (to) loďstvo, (to) prádlo LÁTKOVÁ podstatná jména – označují tvarem čísla jednotného látku (bez zřetele ke množství – Ve sklenici zůstala voda.) př. voda, dřevo, sůl, mýdlo

13 Určete podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Ptactvo, káva, plíce, prázdniny, listí, kalhoty, víno, vrata, České Budějovice, housle, papír, dříví, vojsko, stromoví, dřevo, prádlo, rolnictvo, pivo, cukr, nůžky, kamení, játra, Rokycany, záda, rostlinstvo. VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

14 VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla
Použitá literatura ◙ Čechová, Marie – Styblík, Vlastimil: Český jazyk pro 6.ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Státní pedagogické nakladatelství, Praha ISBN s ◙ Mikulenková, Hana: Český jazyk pro 3. ročník. 2. díl. Prodos, Olomouc ISBN X. s ◙ Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. Pro 2. stupeň ZŠ i pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Albatros, Praha ISBN s VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla

15 VY_32_INOVACE_03 – Podstatná jména: Určování pádu a čísla
Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03."

Podobné prezentace


Reklamy Google