Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
8. ročník Vnitřní energie, teplo Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
2
Měření tepla při tepelné výměně vedením
Je možné měřit přímo teplo při teplené výměně vedením? nepřímé měření laboratorní měřidlo tepla Ne kalorimetr 8. ročník
3
Kalorimetr měření rozdílu teplot při teplené výměně vedením
dvě tenkostěnné plechové nádoby s různým průměrem s víky, v nichž je dírka na míchadlo a teploměr nádoby jsou od sebe oddělené vzduchem mezi dny je tepelný izolant (např. suché dřevo) 8. ročník
4
Kalorimetr kříž oddělující vnitřní a vnější nádobu vnější nádoba
vnitřní nádoba míchadlo vnitřní víko vnější víko 8. ročník
5
Měření Sestrojte ve dvojici se laboratorní kalorimetr a nechte si jej zkontrolovat učitelem. Od vyučujícího vezměte určené těleso a vodu o hmotnosti mt a mv (t – těleso, v – voda). Změřte jejich počáteční teploty tt a tv. Nalijte vodu do vnitřní nádoby a ponořte těleso do vody. Kalorimetr uzavřete, promíchávejte vodu a změřte výslednou teplotu. 8. ročník
6
Poskytovatel a příjemce tepla
Které těleso odevzdávalo teplo? obecně: Které těleso přijímalo teplo? Na základě porovnání počátečních teploty tělesa a vody určete konkrétně. teplejší chladnějšímu chladnější od teplejšího 8. ročník
7
Výpočet přijatého tepla
přijímá chladnější těleso počáteční teplota je nižší než konečná Q = c.m.(t – t0) c – měrná tepelná kapacita (z tabulek) m – hmotnost t0 - počáteční teplota t - koncová teplota 8. ročník
8
Výpočet odevzdaného tepla
odevzdává teplejší těleso počáteční teplota je vyšší než konečná Q = c.m.(t0 – t) c – měrná tepelná kapacita (z tabulek) m – hmotnost t0 - počáteční teplota t - koncová teplota 8. ročník
9
Porovnání obou tepel Porovnejte tepla v obou případech.
Jsou stejná nebo se liší? Nejsou úplně stejná, jen přibližně. Přitom by měla být stejná, pokud šlo o tepelnou výměnu jen mezi válečkem a vodou. 8. ročník
10
Porovnání obou tepel Jaké jsou možné příčiny této nerovnosti?
nedostatečné izolování vnitřní nádoby kalorimetru od okolí tepelnými ztrátami při přenosu ocelového válečku a nalévání vody do kalorimetru chybou měření teploty a hmotnosti těles zanedbáním zahřátí vnitřní nádoby kalorimetru 8. ročník
11
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Vnitřní energie, teplo Téma: Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla Anotace: Pracovní list je zaměřen na laboratorní měření a následný výpočet přijatého a odevzdaného tepla při tepelné výměně vedením. Očekávaný výstup: Sestrojí laboratorní kalorimetr, změří fyzikální veličiny potřebné pro výpočet přijatého nebo odevzdaného tepla a počítá jej. Druh učebního materiálu: Prezentace Autor: Ing. Pavel Broža Jazyk: Čeština Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – druhý stupeň Ročník: 8. Datum vytvoření: 8. ročník
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.