Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.16 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravá výživa TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník: 4. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Jiří Navrátík Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: červen 2013
2
Metodický list Materiál je určen pro 2.ročníky čtyřletého studia a 4.ročníky šestiletého studia Učitel pomoci prezentace zdůrazní význam správné výživy Učitel rozebere složky potravy a zdůrazní význam příjmu tekutin Moderuje diskuzi žáků nad výživovými návyky a nešvary současné populace Materiál doplňuje téma civilazační nemoci
3
Motto: “Jíme abychom žili, nežijeme, abychom jedli“
Obrázky:
4
Co vše je výživa? Soubor biochemických procesů, kterými organismy přijímají látky organické a anorganické z vnějšího prostředí pro svůj život samotná strava ( lipidy, sacharidy, proteiny ) voda vitamíny minerály, stopové prvky za výživu je však potřeba považovat vše co projde trávící soustavou tedy i přídatné látky, léky,… Zdroj:
5
Sacharidy zdroj okamžité energie – glukóza → krev
Zásoba energie – glykogen → játra tvorba jiných pro tělo důležitých látek např. DNA Některé způsobují u některých jedinců nesnášenlivost např. laktóza – mléko → škodí ve střevech !! Pozor na nadměrný příjem jednoduchých sacharidů ( hlavně řepný cukr ) !!
6
Lipidy (tuky a oleje) tvorba důležitých komponent pro buněčnou strukturu Energetická zásoba pro krytí déletrvající činnosti Přenos lipofilních látek (vitaminy A D E K )
7
Proteiny ( bílkoviny ) Tvoří strukturu tkání ( svalstvo, vazivo )
Pomáhají regulovat pochody v těle ( enzymy, hormony ) Chrání organismus ( imunoglobuliny, fibrinogen,… ) Mohou působit i jako jedy ( botulotoxin – na obrázku vlevo, cobrotoxin ) Mohou způsobovat alergické reakce ( pyly – obrázek vpravo, … ) Zdroj: Obrázky:
8
Vlákniny Nestravitelné komponenty důležité pro správnou funkci střev
Jedná se převážně o polysacharidy (celulóza, inulin, lignin …) Využívá ji střevní mikroflóra Pomáhá vyprazdňovat obsah střev – bobtná ve střevě
9
Voda hlavní přenašeč látek v těle
denní příjem by měl kompenzovat denní ztrátu vzniklou pocením, močením vylučováním, a dýcháním tedy okolo 2 – 3 l za den Pozor na nadměrný příjem silně mineralizovaných vod ( tvrdá voda, minerálky ) → přetěžování ledvin Obrázek:
10
Potravinová rizika Plísně jsou velmi nebezpečné!!!
- plísní zasažená potravina obsahuje mnoho toxinů bílkovinné povahy pozor zejména na cizokrajné ovoce a zeleninu – absence imunity šíří se po celém těle Někteří odborníci považují plísně za jeden ze spouštěčů rakoviny Obrázky:
11
Potravinová rizika Pozor na tzv. aditiva ( přídatné látky )
nadměrná konzumace potravin s konzervanty, barvivy, umělými sladidly a dalšími ( zejména nápoje a polotovary ) narušují střevní symbiózu mohou vyvolávat alergie, oslabovat imunitní systém Bývají označovány písmenem E a trojmístným číslem ( např. E951 – aspartam ) Více o aditivech na
12
Potravinová rizika Pozor na přezrálé ovoce a zeleninu
Neobsahuje v takovém množství látek, kvůli kterým je konzumujeme (zejména vitaminy) Obsahuje nebezpečné mikroorganismy Vždy je doprovázena plísní Obrázek:
13
Stravovací chyby Nadměrná konzumace sladkých jídel
Nadměrný příjem tuků Současná konzumace potravin s diametrálně rozdílným glykemickým indexem ( např. sladké pečivo ) Častá konzumace smažením upravené stravy ( vznik škodlivých látek – např. nebezpečných aldehydů ) Nadměrná konzumace tzv. “červeného“ masa Nedostatek zeleniny a ovoce
14
Zdravá výživa Respektuje potřeby organismu zejména: Množství potravy
Stravitelnost potravy – vyhýbání se těžce stravitelným pokrmům Dostatečné množství zeleniny Specifické potřeby jedince – nesnášenlivosti, alergie Poslední strava by měla být konzumována aspoň 3 hodiny před spánkem Vařená jídla konzumovat bez delšího skladování (nejlépe neohřívat)
15
Zdroje STRNADELOVÁ, Vladimíra a Jan ZERZÁN. Radost ze zdravých dětí: preventivní i léčebná strava pro celou rodinu. 2., rozš. vyd. Olomouc: ANAG, 2010, 416 s., [16] s. barev. obr. příl. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.