Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
3: Senzorické procesy; vnímání (percepce)
Plháková: seznámit se s kap 4, studovat kap 5 Sternberg: seznámit se se str. 133 až 178, přečíst část 4.3 a 4.4 +shrnutí ( ) Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál Bragdon, A.D., Gamon, D. (2006). Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál
2
Struktura přednášky úvod – vymezení základních pojmů
senzorické procesy percepce
3
Úvod – vymezení základních pojmů
Senzorické procesy: procesy příjmu a překladu informace z vnějšího a vnitřního prostředí organismu na senzorických receptorech (smyslových zakončeních) Percepce: proces výběru, organizace a interpretace senzorických dat
4
Senzorické procesy - čití
3 typy zpracování informací: Transdukce: překlad (fyzikální či chemické energie) smyslových podnětů do elektrické energie neurálních vzruchů Kódování: převod dílčích charakteristik smyslových podnětů do určitého specifického neurálního vzorce aktivace (počitky = zážitky dílčí jednoduché kvality podnětu) Senzorická redukce: filtrování a analýza vstupní informace před odesláním neurálního vrzuchu
5
Senzorické procesy Neurální vzruchy získané podrážděním smyslových zakončení jsou vedeny do odpovídajících projekčních oblastí mozku
6
Senzorické prahy Psychofyzika: studium vztahů intenzity podnětů k zážitku podnětů Absolutní podnětový práh: nejmenší intenzita podnětu, kterou zaznamenáme Diferenční podnětový práh: minimální odlišitelný rozdíl vmezi dvěma podněty
10
How We See: The Electromagnetic Spectrum
11
How We See: Light Waves Light waves vary in:
length (wavelength), which determines frequency (hue or color) height (amplitude), which determines brightness or intensity complexity (range), which determines saturation
12
How We See: Anatomy of the Eye
The eye captures light and focuses it on receptors on the retina, where it is converted to neural signals Small abnormalities in the eyeball’s shape cause problems with vision, such as nearsightedness and farsightedness
13
How We See: Structures of the Retina
Receptors for vision (rods and cones) are located in the retina The fovea, a pit filled with cones, is responsible for our sharpest vision The blind spot, near the fovea, has no visual receptors
14
How We Hear: Sound Waves
Sound waves vary in: length (wavelength), which determines pitch (highness or lowness) height (amplitude), which determines loudness (intensity of the sound). complexity (range), which determines timbre
15
How We Hear: Anatomy of the Ear
Structures of the outer and middle ear gather and focus sound waves, conducting them to the cochlea Receptors for hearing are hair cells in the cochlea
16
How We Hear: Loudness The loudness of a sound is measured in decibels.
Chronic exposure to loud noise can cause permanent nerve deafness, as can diseases and biological changes associated with aging
17
Our Other Senses: Olfaction (Sense of Smell)
Receptors for smell are embedded in the nasal membrane (the olfactory epithelium)
18
Our Other Senses: Gustation (Sense of Taste)
Smell and taste are closely related Receptors for taste are taste buds, located in papillae on the surface of the tongue
19
Our Other Senses: The Three Body Senses
The skin senses involve three skin sensations: touch (or pressure), temperature, and pain Receptors for these sensations occur in various concentrations and depths in the skin
20
Our Other Senses: The Three Body Senses
The vestibular sense (sense of balance) involves the vestibular sacs and semicircular canals located within the inner ear When the vestibular sense becomes confused, motion sickness can occur
21
Our Other Senses: The Three Body Senses
Kinesthesia provides the brain with information about posture and movement Kinesthetic receptors are located in muscles, joints, and tendons
22
Někdy můžeme mít problém správně vnímat to, co je přístupné našim smyslům
23
Porozumíme procesům vnímání(percepce)? - iluze
Iluze: chybné nebo matoucí percepce užívaná ke studiu normálních percepčních procesů Např. Müller-Lyer illusion, na obrázku. Která svislá linie se zá delší?
24
Percepce: přehled percepční procesy:
Selekce: věnování pozornosti některým senzorickým podnětům zatímco jiné jsou ignorovány Organizace: a uspořádávání informací do podoby, která nám usnadňuje porozumět prostředí (a tudíž orientovat se v něm) Interpretace: jak mozek vyhodnocuje takto uspořádanou informaci (interpretuje ji – tj. jaký jí dává význam)
25
Percepce – mozkový proces interpretace informací
základní percepční funkce: Lokalizace – „kde“ odlišit jeden objekt od druhého (pozadí) určit polohu – včetně vzdálenosti a pohybu Rozpoznávání – „co“ raná stádia – detektory rysů pozdější stádia rozpoznávání objektů (percepční kategorie) vliv kontextu
26
Lokalizace Odlišování objektů obraz na sítnici = mozaika jasů a barev
percepč. systém vydělení určitých objektů
27
Lokalizace Gestaltpsychologie (Max Wertheimer, Wolfgang Köhler)
zákon pregnance-nejjednodušší organizace do stabilní, souvislé formy význam vnímání celých tvarů nebo objektů; řada principů, podle kterých uspořádáváme podnětové pole objekt / pozadí(zvratné) sdružování objektů (blízkost, dotváření, nepřerušené pokračování, podobnost) společná vzdálenost společný pohyb atd.
28
Sdružování objektů; figura - pozadí
blízkost podobnost pokračování dotváření figura/pozadí
30
Percepce – určování polohy: vzdálenost
6 monokulárních vodítek pro odhad vzdálenosti lineární perspektiva překrývání relativní velikost gradient vzorců výška stínování
31
Percepce – určování polohy: vzdálenost
binokulární vodítko: binokulární rozdíl disparity: odlišné obrazy na retinách pravého a levého oka
32
Percepce – určování polohy: pohyb
Vnímání hloubky: schopnost vnímat třídimenzionální prostor a přesně posuzovat vzdálenost Vnímání hloubky zahrnuje jak binokulární tak monokulární klíče
33
Percepce – určování polohy: pohyb
stroboskopický pohyb (film) skutečný pohyb - propriocepce
34
Rozpoznávání = zařazování objektu do určité kategorie (toto je košile, toto je Jan Novák) rozpoznání možnost usuzovat vytěžíme víc informací než bezprostředně dostáváme časná x pozdější etapa rozpoznávání „popis“ porovnávání s tvary různých kategorií (linie, hrany, úhly) v mozkové kůře existují 3 typy buněk specif. reagující na určité podněty (Hubel, Wiesel, 1968; 1981 – Nobelova cena) tzv.jednoduché buňky reagují, když oko vnímá rozhraní mezi tmavou a světlou oblastí v dané orientaci a s daným umístěním v receptivním poli komplexní buňky – nevyžaduje určité umístění, reaguje kontinuálně na pohyb rozhraní v jejím receptivním poli hyperkomplexní buňky – vyžadují orientaci a délku podnětu
35
Percepce: interpretace informace
Bottom-up vs. top-down zpracování: Bottom-up - když se učíme číst, učíme se tvary jednotlivých písmen, pak si všímáme že tvoří slova top-down zpracování – díky němu přečteme i toto: Ldkisý mezok, to je závlšntsot. Mlyísme si, že s ním mylísme, kdo ví?
36
Percepční rysy Geony
37
Rozpoznávání - vliv klíčů
The Ames Room Illusion
38
Rozpoznávání – dvojznačné podněty
39
Percepční konstanty jasu barvy tvaru velikosti
příklad konstanty tvaru – podráždění buněk na sítnici je pokaždé jiné, přesto stále vnímáme tytéž „dveře“
40
Percepce: interpretace informace
Percepční adaptace Percepční nastavení („set“) Kontext Bottom-up vs. top-down zpracování
41
Percepce: interpretace informace
Percepční adaptace: mozek se přizpůsobí změně v prostředí
42
Percepce: interpretace informace
Percepční nastavení: připravenost vnímat určitým způsobem
43
Percepce: interpretace informace
Kontext a percepční set kdo je na snímcích?
44
Percepce: interpretace informace
kdo je na snímcích opravdu?
45
Podprahová percepce: Podprahová (subliminální) percepce (percepce bez uvědomování si percipovaného) je výsledkem pravděpodobnostního záchytu signálů, ale scházejí důkazy o podprahovém přesvědčování
46
Podprahová percepce: Subliminal perception (perception without conscious awareness) may occur, but there is little or no evidence of subliminal persuasion
47
Understanding Perception: ESP
Extrasensory perception (ESP): supposed “psychic” abilities that go beyond the known senses (e.g., telepathy or clairvoyance) ESP research is often criticized for its lack of experimental control and lack of replicability
48
Jak můžete vysvětlit tzv. nemožné obrazy?
49
Percepce je konstruktivní proces
procesy top-down, tj. důležitost zkušenosti ne „odraz“, ale nejlepší možný způsob interpretace informace
50
Teorie percepce odspodu vzhůru shora dolů sloučení obou přístupů
Gibson,- přímá percepce, Posner – teorie prototypů, Selfridgekorelace znaků Biederman – geony (strukturálně deskriptivní teorie – poznávání na základě složek), shora dolů konstruktivní proces – Bruner efekt souvislosti, kontextu sloučení obou přístupů výpočetní teorie percepce (Marr – okraje, kontury, podobnosti – počítačová simulace simulace) ©John Wiley & Sons, Inc Carpenter, Huffman: Visualizing Psychology
51
Poruchy percepce agnózie – poruchy senzorických informací
©John Wiley & Sons, Inc Carpenter, Huffman: Visualizing Psychology
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.