Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIveta Dostálová
1
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_725_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková 1
2
Název vzdělávacího materiáluVladislav Vančura Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_725_9TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorPavelková Alena, Mgr. Ročník9. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaVladislav Vančura Očekávaný výstupŽák se seznamuje se životem a dílem Vladislava Vančury Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s osobností Vančury Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaVladislav Vančura Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
3
3 Vladislav Vančura (1891 - 1942)
4
český prozaik, dramatik a filmový režisér vystudoval Lékařskou fakultu UK od roku 1929 se věnoval pouze literatuře
5
spolupracoval s komunistickým hnutím roku 1929 podepsal prohlášení proti novému gottwaldovskému vedení a byl z KSČ vyloučen byl členem a prvním předsedou seskupení českých umělců Devětsil a byl také přívržencem poetismu 5
6
v roce 1924 působil jako divadelní kritik v deníku „Československá samostatnost“ zastával funkci předsedy české filmové společnosti v květnu roku 1942 byl zatčen a 1. června popraven 6
7
7 Kobyliská střelnice, místo popravy V. Vančury - desky se jmény popravených
8
Pondělí 1. června 1942 (v 18.45 hodin) Dr. Julius Felber ve věku 33 let Dr. Ing. Viktor Felber ve věku 61 let Dr. Bohumír Hanosek ve věku 58 let Ing. Karel Ludvík ve věku 36 let Ing. Jan Mazanec ve věku 49 let Dr. Jaroslav Štorkán ve věku 52 let Dr. Josef Trčka ve věku 50 let Dr. Vladislav Vančura ve věku 50 let 8
9
dílo je ovlivněno první světovou válkou, expresionismem, obsahuje celou řadu experimentů – hledá nové způsoby vyjádření typický je specifický jazyk, který napodobuje větnou stavbu staré češtiny 9
10
užívá složitá souvětí, zdůrazňuje jimi důležitost daného okamžiku děj je potlačován důležité místo má vypravěč, který vyjadřuje svůj názor k ději, hodnotí chování postav opěvuje život, vyjadřuje nálady a city, zdůrazňuje prožitky 10
11
Dlouhý, Široký a Bystrozraký Pekař Jan Marhoul Pole orná a válečná Rozmarné léto Poslední soud Markéta Lazarová 11
12
Obrazy z dějin národa českého (1939–1940) dílo napsané na historických podkladech, mělo posilovat národní sebevědomí původně mělo mít 6 dílů napsány byly jen 2 byl zatčen gestapem uprostřed práce, tudíž dílo zůstalo nedokončeno 12
13
Jezero Ukereve Josefina Alchymista Učitel a žák 13
14
1. Jakou fakultu autor vystudoval? 2. Čemu se výhradně věnuje od roku 1929? 3. Ve kterém roce byl Vančura zatčen a popraven? 4. Uveď názvy alespoň dvou románů. 5. Které jeho dílo zůstalo nedokončeno? 6. Uveď název alespoň jednoho dramatu. 14
15
1. Lékařská fakulta UK 2. výhradně literatuře 3. 1942 4. Dlouhý, Široký a Bystrozraký; Pekař Jan Marhoul; Pole orná a válečná; Rozmarné léto; Poslední soud; Markéta Lazarová 5. Obrazy z dějin národa českého 6. Jezero Ukereve, Josefina, Učitel a žák, Alchymista 15
16
INTERNET: [cit.2012-10-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Kobylisk%C3%A1_st%C5%99elnice_- _desky_se_jm%C3%A9ny_zast%C5%99elen%C3%BDch.jpg 16
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.