Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Tábor
1
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Základní matematické dovednosti Číslo DUMu: VY_42_INOVACE _23_22 Název DUMu: Dosazování hodnot do výrazu Pro obor vzdělávání: 41-55-E/01 Opravářské práce 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby Předmět: Matematika Ročník: 2. Autor: Ing. Václav Ptáček Datum: 20. 11. 2012
2
Střední škola Oselce Dosazování hodnot do výrazu Základní pojmy
3
Střední škola Oselce Dosadit číslo do výrazu s proměnnou znamená nahradit písmeno číslem a provést naznačené výkony. Nejčastěji dosazujeme do matematických a fyzikálních vzorců. Dosadit do výrazu můžeme v takovýmto způsobem: V prodejně jsme nakoupili tyto potraviny. Jaká byla cena nákupu? r = 2 Kč s = 50 Kč j = 8 Kč Cena nákupu = 4. r + 1. s + 2. j = 4. 2 + 1. 50 + 2. 8 = 74 Kč
4
Střední škola Oselce Příklad 1 : Zahrada má tvar obdélníku o rozměrech 26 m a 14 m. Kolik metrů drátěného pletiva je třeba na její oplocení? Počítáme obvod O (m) Do vzorce pro obvod obdélníku dosadíme : O = Odpověď : b a b a 2.(a + b) 2. (26 + 14) 2. 40 = 80 m Na oplocení zahrady je potřeba 80 m pletiva.
5
Střední škola Oselce Příklad 2 : Vypočtěte hodnotu výrazu (a + 7) : 3 pro a = 14 Výpočet : Odpověď : Příklad 3 : Do vzorců pro obvod a obsah obdélníka dosaďte za délku a a šířku b Číselné hodnoty a vypočítejte : 1)a = 7,5 cm b = 3,4 cm O = S = 2)a = 3,5 dm b = 14 cm O = S = 3)a = 50 m b = 32,5 m O = S = 21,8 cm 98 cm 25,5 cm 2 165 m 490 cm 2 1 625 m 2 (14 + 7) : 3 = 21 : 3 = 7 Hodnota výrazu pro a = 14 je 7
6
Střední škola Oselce Příklad 4: Do vzorců pro povrch a objem krychle dosaďte za délku hrany číselné hodnoty a vypočítejte : a)a = 7 m b)a = 50 cm c)a = 0,6 m Příklad 5: Do vzorců pro povrch a objem kvádru dosaďte za délku a, šířku b a výšku c číselné hodnoty a vypočítejte : a)a = 5 cm b = 7 cm c = 9 cm b)a = 1,8 m b = 0,4 m c = 2,5 m S = 294 m 2 V = 343 m 3 S = 15 000 cm 2 V = 125 000 m 3 S = 2,16 m 2 V = 0,216 m 3 S = 286 cm 2 V = 315 cm 3 S = 12,44 m 2 V = 1,8 m 3
7
Střední škola Oselce Příklad 6 : Do daného vzorce pro ujetou dráhu s dosaďte dané číselné hodnoty : s = v. t v = 30 m/s t = 75 s Výpočet : Příklad 7 : Výtěžnost těsta (v) v procentech se počítá podle vzorce v = (m t : m m ). 100 Jaké výtěžnosti těsta se dosáhne, když je hmotnost zadělané mouky m m = 400 kg a hmotnost těsta m t = 680 kg ? Výpočet : s = v. t = 30. 75 = 2 250 m V = (680 : 400). 100 = 1,7. 100 = 170 %
8
Střední škola Oselce Příklad 7 : Určete hodnoty daných výrazů dosazením čísel uvedených v závorce a)16. a (a = 14) b)x – 7 (x = 15) c)5. b - 4 (b = 4,5) d)6 + 4 p (p = 5) e)57 – c (c = 34) f)x 2 (x = 9) g)y 3 (y = 7) 16. 14 = 224 15 – 7 = 8 5. 4,5 – 4 = 18,5 6 + 4. 5 = 26 57 – 34 = 23 9. 9 = 81 7. 7. 7 = 343
9
Střední škola Oselce Shrnutí : Dosadit číslo do výrazu s proměnnou znamená nahradit písmeno číslem a provést naznačené výkony.
10
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: KEBLOVÁ, Alena; VOLKOVÁ, Jana. Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť: aritmetika-algebra. Praha: Septima, 2002, ISBN 80-7216-170-9. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.