Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNatálie Horáková
1
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu Řešitelka: Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Spoluřešitelé: Ing. Lenka Půlpánová Ing. Adéla Zemanová Odborná konzultantka: Ing. Jitka Srpová Liberec 7. 12. 2009
2
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Hlavní cíl projektu: poskytnout východiska a podklady pro vymezení nabídky vzdělávání pro oblast cestovního ruchu (CR) za účelem lepšího zacílení na potřeby vzdělávání kvalifikovaných vedoucích pracovníků v tomto sektoru. Dílčí cíle projektu: Zjistit stávající strukturu a úroveň vzdělání vedoucích pracovníků v oblasti poskytování služeb a cestovního ruchu Identifikovat požadavky na vedoucí pracovníky z hlediska výkonu jejich funkce a potřeb rozvoje vzdělání Analyzovat potřeby řídících pracovníků ve vztahu ke strategickému zaměření firmy s důrazem na zvyšování jejich konkurenceschopnosti a jednání se zákazníky Identifikovat oblasti vzdělávání vedoucích pracovníků zjištěním slabých míst ve vedení firem a poskytování služeb na základě spokojenosti a názorů zákazníků
3
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Koncepce a metodologie projektu: Podklady pro vymezení potřeb vzdělávání vedoucích pracovníků v cestovním ruchu byly získány studiem literatury a provedením dvou nezávislých výzkumů: Výzkum potřeb vzdělávání vedoucích pracovníků firem působících v cestovním ruchu (cestovních kanceláří a agentur) Výzkum zaměřený na klienty výše uvedených firem a jejich spokojenost s poskytovanými službami.
4
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Výzkum potřeb vzdělávání vedoucích pracovníků v cestovním ruchu Sběr dat: červen – červenec 2009 Respondenti: majitelé, manažeři, vedoucí (poboček) cestovních kanceláří a agentur Metoda výběru respondentů: kvótní výběr Metoda sběru dat: osobní rozhovor (psychologická explorace) Celkový počet respondentů (firem) v Libereckém kraji: 18 cestovních agentur 37 cestovních kanceláří Počet dotázaných firem: 5 cestovních agentur (28%) 15 cestovních kanceláří (41%)
5
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Struktura rozhovorů: Charakteristika firmy a respondenta (pracovní pozice, vzdělání, praxe) Profil ideálního pracovníka cestovního ruchu (delegát, průvodce, prodejce, manažér) Výběr zaměstnanců (požadavky na vzdělání, znalosti, schopnosti, dovednosti, vlastnosti) Jednání se zákazníkem (získávání, budování vztahů, spokojenost zákazníků) Marketingové aktivity (výzkumy, komunikace, marketingové řízení a plánování) Další vzdělávání zaměstnanců ve firmě.
6
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Stávající struktura a úroveň vzdělání vedoucích pracovníků v oblasti poskytování služeb cestovního ruchu : Respondenti: majitelé CK/CA, současně manažeři nebo vedoucí poboček (třetina) Polovina z nich ve věku do 40 let Čtvrtina z nich VŠ vzdělání, ostatní SŠ (vyšší odborné nebo kurzy) Více než 65% praxe více než 10 let, 90% déle než 5 let Pozitivní vztah v cestování Požadavky na vzdělání: Minimálně středoškolské s maturitou Manažeři: VŠ Průvodci: průvodcovský kurz zakončený zkouškou Víceletá praxe, praktické znalosti a zkušenosti
7
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Požadavky na vedoucí pracovníky z hlediska výkonu jejich funkce a potřeb rozvoje vzdělání Znalosti: Techniky CER, jazyky, práce na PC, administrativa, psychologie, základy práce, všeobecný přehled Schopnosti, dovednosti: Komunikace, jednání se zákazníkem, organizační schopnosti, rychle reakce, odolnost vůči stresu, řešení problémů, práce s informacemi Manažeři: kreativní, inovativní, vyhledávat nové možnosti, podporovat projekty, investice
8
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Požadavky na vedoucí pracovníky z hlediska výkonu jejich funkce a potřeb rozvoje vzdělání : Charakterové vlastnosti: Empatický, ochotný pomoct, vyhovět přáním zákazníka, neustále se učit něco nového, příjemný, milý, flexibilní, trpělivý, spolehlivý, zodpovědný, skromný, samostatný, sebevědomý, loajální s CK, přesný, sebekritický s aktivním osobním nasazením, zájmem o CER. Marketingové aktivity a jednání se zákazníkem: Komunikace: převážně internetem, reklama v tisku, katalogy, letáčky, adresované dopisy, e-maily Slevové poukázky, věrnostní karty, kupóny v novinách, časopisech oslovení (potenciálních) zákazníků prostřednictvím internetu Spokojený zákazník –individuální přístup k zákazníkovi, diferencovaný vztah (program „šitý na míru“), udržování kontaktu s klienty i po skončení dovolené Hodnocení zpětné vazby od klienta – implementace požadavků a přání zákazníků do řízení firmy Sběr informací od účastníků zájezdů, delegátů.
9
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Výzkum požadavků na vzdělávání vedoucích pracovníků firem cestovního ruchu z hlediska potřeb a spokojenosti jejich klientů. Sběr dat: květen - červen 2009 Respondenti: občané, klienti CK a CA Metoda výběru respondentů: kvótní výběr Metoda sběru dat: osobní dotazování Počet dotázaných: 506 respondentů
10
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Charakteristika respondentů: Pohlaví:Muži: 42%, ženy: 58% Věk: Do 30-ti let: 47%, 31-50 let: 41%, nad 50 let: 12% Stav: Svobodní: 47%, vdané, ženatí: 42%, rozvedení: 7% Domácnosti: 1-členné domácnosti: 11%, 2-členné: 21%, 3-členné: 26%, 4-členné: 40%, vícečlenné: 2% Příjem: do 20 000 Kč 19% 20 001-40 000 Kč 54% nad 40 000 Kč 28% Bydliště: města do 50 000 obyvatel67% města nad 50 000 obyvatel 33%
11
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Chování zákazníků cestovních kanceláří a agentur Zákazníci cestovních kanceláří a agentur jsou: samostatnější a sofistikovanější v oblasti zařizování svých dovolených (nevyužívají nabízených služeb) opatrnější z hlediska výdajů na dovolenou pasivnější při trávení dovolené (program dovolené neplánují přesně) z důvodu pohodlí a určité nezávislosti (budou dělat to, co zrovna budou chtít, preference individuální turistiky). Za těchto okolností se stávající nabídka služeb většiny cestovních kanceláří a agentur jeví jako nevyhovující. Cestovní kanceláře budou muset své služby inovovat tak, aby dokázaly nabídnout svým klientům hodnotu, která bude více uspokojovat jejich potřeby a za kterou budou ochotní zaplatit.
12
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti cestovního ruchu na základě potřeb a požadavků kladených na vedoucí pracovníky z hlediska výkonu jejich funkce ve vztahu ke strategickému zaměření firmy s důrazem na zvyšování jejich konkurenceschopnosti a jednání se zákazníky Hlavní důraz v oblasti vzdělávání řídících pracovníků by měl být kladen na oblast tvorby vizí, cílů a strategii. Vzdělávání by mělo být koncepčně zaměřeno na: Profesní vzdělávání zahrnující odborné znalosti Rozvoj lidského potenciálu
13
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Profesní vzdělávání by mělo zahrnovat: Rozvoj IT gramotnosti (práce s PC, internetem, databázemi) Odborné znalosti týkající se problematiky cestovního ruchu (metodika CR, technika služeb CR, obecná znalost geografie, historie, všeobecný přehled, kultura, tradice, mentalita, zvyky destinace Znalostní zázemí: organizace práce, administrativa, základy práva, všeobecné obchodní a smluvní podmínky, aktivní vyhledávání informací a práce s informacemi, pojištění
14
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Profesní vzdělávání by mělo zahrnovat: Marketing a řízení vztahů se zákazníky: Jednání se zákazníkem, budování a udržování vztahů se zákazníky Získávání potenciálních zákazníků (oslovení, vyhledávání, zaujetí a akvizice zákazníka) Zjišťování potřeb zákazníků Budování databází, práce s databázemi Techniky prodeje v CR (např. spinnová technika), způsob prodeje a prezentace, příprava nabídky pro zákazníka přesně na míru, vytváření hodnoty pro zákazníka Komunikace: Prostřednictvím médií (katalogy, inzerce, reklama,…) Osobní komunikace (práce se zákazníkem, jednání, budování vztahů): Rétorika Prezentační dovednosti Naslouchání
15
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Rozvoj lidského potenciálu: Hlavním úkolem je uvolnit lidský potenciál, vytvořit atmosféru důvěry, aby lidi byli ochotní a schopní uvolnit své znalosti, nápady a lidský potenciál. Jde o rozvoj duševní gramotnosti. Oblast vzdělávání by měla být zaměřena na: Základy holantropie (holistické pojetí člověka a jeho rozvoj, jaké jsou souvislosti, propojení, ovlivňování struktury potenciálu inteligence) Strukturu lidského potenciálu Vybrané otázky sociální psychologie Etiku Techniky týmové práce Kreativitu a inovace Uvolňování intelektuálního potenciálu
16
Identifikování potřeb vzdělávání v oblasti služeb poskytovaných v cestovním ruchu, Ing. Jozefína Simová, Ph.D. Publikační činnost: Počet publikací v odborných časopisech: 4 Počet publikací ve sbornících: 5
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.