Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Hudba 20. století
2
Znaky hudby 20. století Svoboda volby hudebních prostředků
Volná atonalita (není příslušnost k určité tónině) Nové kompoziční techniky Syntéza a rozmanitost směrů Rozdělení na hudbu artificiální (vážnou) a nonartificiální (populární) Moderní zvuky - nástroje
3
Neoklasicismus Neoklasicismus – vrací se k osvědčeným barokním a klasicistním formám s použitím nových hudebních prostředků Igor Stravinskij Skladatelé tzv. Pařížské šestky (Milhaud, Honneger, POlunc, Auric, Durey, Taileferrová) S. Prokofjev, P. Hindemith, B. Britten
4
Neofolklorismus Inspirace folklórem
Lidové prvky jsou spojeny s moderními kompozičními postupy B.Bartók, L. Janáček, B. Martinů
5
Dodekafonie Zrovnoprávnění všech 12 tónů oktávy – žádný tón volně vytvořené řady nesmí být použit podruhé dřív, než jsou použity všechny tóny řady Tóny jsou použity buď v melodii nebo harmonii A. Schönberg, A. Berg, A. Webern (tzv. Druhá vídeňská škola)
6
Další směry Punktualismus – jednotlivé tóny jsou od sebe výškově vzdáleny tak, že netvoří souvislou melodii Modální hudba – MODY jsou jakési umělé stupnice, které si skladatel vytvoří sám jako materiál pro skladbu Témbrová hudba – pracuje s barvou zvuku a dynamikou
7
Seriální hudba – opakující se stejný sled tónů
Minimalismus – v hudbě jsou použity jednoduché hudební prostředky, motivy, které se stále opakují Seriální hudba – opakující se stejný sled tónů Aleatorika – svobodná volby tónů, rytmu, interpretace Konkrétní hudba – nehudební zvuky Čtvrtónová hudba – využívá mikrointervalů, zakladatel A. Hába
8
I. Stravinskij A. Schönberg
9
L. Janáček
10
Zápis soudobé hudby
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.