Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLibor Pokorný
1
Transportation Psychology Use of operator control Jakub Jura Jakub.jura@fs.cvut.cz http://users.fs.cvut.cz/~jurajaku/ing-psych/ Engineering Psychology
2
Outline of this lesson Transportation psychology Reacting time Reacting Time under cognition and emotion overload HW Analysis of driwers mimic
3
Model of Operator Decision SSMS Conveyance output action
4
Operator Model of operator control Sensoric proceses Motorické procesy Internal proceses Sensation Perception Behaviour, Motoric func. Thinking, decision making, problem solving. Controled system AktorsSensors Functionla principles of controled sys. Sdělovače Ovladače
5
Laboratory Confusion Stroop efect
6
Green
7
white
8
Yellow
9
mangeta
10
Playful Confusion Cycle path / cyclist, walk with bycicle
11
Danger Confusion
12
Demand-Resource Theory Overload –reduce demand –increase resources Underload –increase demand –reduce resources Resources Axy Ayy Axx Flow zone anxiety fear distress boredom Y y X x Demands
14
Attention distribution http://zpravy.idnes.cz/cyklostezka-jen-pro-trpelive-dve-ste-metru-lemuje-19- znacek-pan-/domaci.asp?c=A110316_1549618_zlin-zpravy_sot
15
Example of over and under-load of Operator
16
Observability of over and under-load Stress or boredom behaviour. Uneven rhytm of work. http://www.prototypy.cz/sergeje/techpop.php Analysis of the pushing of the vigilance button.
18
Cognitive disonance (Leon Festinger ) Holding conflicting ideas simultaneously. People have a motivational drive to reduce dissonance. Dissonance is reduced by: –changing attitudes, beliefs … –justifying, blaming, denying – The Fox and the Grapes … fox sees some high-hanging grapes and wishes to eat them. When the fox is unable to think of a way to reach them, he surmises that the grapes are probably not worth eating, as they must not be ripe or that they are sour. A B Inconsistent contentents Incline to A Incline to B C Add the integrate concept
19
Decision Making typy řešení problému (problem solving) Kostr vědomí proces, při kterém redukujeme rozdíl mezi existující a požadovanou situací. programové neprogramové Modes of inquiry: (kognitivní aktivity) silný analytický experiment (fyzika) – zjišťování neznámých okolností středně silný analytický experiment (biologie, psychologie, sociologie, zemědělství) – používá logiku a statistickou inferenci slabý analytický experiment – kavaziexperimenty, přehledová šetření silné kvaziracionální usuzování – stat. analýza, MSM, analýza usuzování středně slabé kvaziracionální usuzování – intuitivní užívání poznatků slabé kvaziracionální usuzování – laické řešení – nakonec vůbec nevíme jakými postupy jsme došli k řešení, implicitní logika, nemanipulujeme s proměnnými, nejasná datová základna. 1,2,3 – aktivní přistup k manipulaci s proměnnými Postup: –identifikace problému –generování alternativních řešení –výběr řešení –aplikace řešení a jeho hodnocení
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.