Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena Autor: Mgr. Kateřina Koukalová
2
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.2 Co už víš? Když je někdo váš vzor, snažíte se chovat jako on, oblékat se jako on, být mu podobný. Stejně tak se podstatná jména chovají podle vzoru, ke kterému patří. Když si nevíme rady, jaké i/y napsat v koncovce slova, nebo si nejsme jistí tvarem slova v určitém pádu, vzor nám pomůže. Já tě tak obdivuji, chtěl bych být jako ty, snad se ti alespoň trochu podobám. Mistr světa
3
61.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Podle vzoru žena se skloňují podstatná jména rodu ženského zakončená v 1. p. č. j. samohláskou –a. 1. p. č. j. kdo? co? koza, Petra Ta rtěnka i ta kráska jsou rodu ženského a končí v 1. p. č. j. na –a, takže vzor žena. Nejsem já kráska? Že mi sluší tahle rtěnka?
4
61.4 Co si řekneme nového? Číslo jednotné Číslo množné 1. pád žena
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.4 Co si řekneme nového? Číslo jednotné Číslo množné 1. pád žena ženy 2. pád žen 3. pád ženě ženám 4. pád ženu 5. pád ženo! ženy! 6. pád ženách 7. pád ženou ženami Vzor žena je vzor tvrdý. V koncovkách píšeme tvrdé y, pouze v 7. p. č. mn. v koncovce –ami píšeme měkké i.
5
61.5 Procvičení a příklady Doplň správné koncovky:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.5 Procvičení a příklady Doplň správné koncovky: Bydlím blízko škol_. Bez Vendul_ bych to nikdy nedokázal. Na stůl jsme položili vázu s květin_. Hus_, pojďte domů! Rozklepni vejce do mís_. Alej byla lemována vysokými lip_. Rád bych se někdy podíval do Jihlav_. Za sedmero horam_ bylo jedno království a v něm žil král, který měl tři dcer_, nad jejichž krásou všichni vrtěli hlav_. Vloni jsme stanovali na Sázav_. Urči pád a číslo následujících slov: (o) princeznách s prosbou pilou do mísy maminky školami sovu želvám Tvar maminky se vyskytuje ve více pádech, řekni v jakých a použij ho větách.
6
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.6 Něco navíc pro šikovné Pozor na skloňování podstatných jmen označujících části těla, které se vyskytují v páru – ruka, noha atd. Dříve existovalo kromě čísla jednotného a množného ještě číslo dvojné pro věci, které se vyskytují po dvou, některá slova si zachovala v některých pádech tyto staré tvary: 1., 4., 5. p. č. mn. ruce 2., 6. p. č. mn. rukou, nohou 7. p. č. mn. rukama, nohama Neoznačují-li jména ruce, nohy části těla, mají v 7. p. č. mn. pravidelné tvary vz. žena: (s) nohami u stolu, stroj s mechanickými rukami.
7
61.7 CLIL lamp woman saw turtle owl
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.7 CLIL lamp woman saw turtle owl
8
61.8 Test znalostí Která věta je bez chyby? Nad lípama létaly včely.
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 61.8 Test znalostí Která věta je bez chyby? Nad lípama létaly včely. Vosi měly hnízdo v kůlně. Těším se do školi. Lampy na ulicích svítily. Která koncovka vzoru žena se vyskytuje ve více pádech? -a -y -ami -o Jaký je tvar 7. p. č. mn. vzoru žena? ženách ženama ženami ženou Ve které větě je chyba? Sovy tajemně houkaly. Žáci pokyvovali hlavama. Děti měly v taškách svačiny. Zdeno, podej mi pravítko. Správné odpovědi: d c b Test na známku
9
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.9 Použité zdroje, citace ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 2., přepr. vyd. Praha : ISV, s. ISBN ČECHURA, Rudolf. Český jazyk pro čtvrtý ročník. Vyd. 2. Všeň : Alter, s. ISBN databáze obrázků klipart
10
61.10 Anotace Autor Mgr. Kateřina Koukalová Období 07 – 12/2012 Ročník
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 61.10 Anotace Autor Mgr. Kateřina Koukalová Období 07 – 12/2012 Ročník 4. ročník Klíčová slova podstatná jména, ženský rod, tvrdý vzor, vzor žena Anotace Prezentace popisuje učivo o podstatných jménech rodu ženského – vzor žena.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.