Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úkoly pro jednotlivce a skupinu na téma:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úkoly pro jednotlivce a skupinu na téma:"— Transkript prezentace:

1 Úkoly pro jednotlivce a skupinu na téma:
Cestovní kancelář Zeměpis Úkoly pro jednotlivce a skupinu na téma: Cestovní ruch Práci začni klávesou F5. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Zadání Obsah: 1. část: Školení na téma: Cestovní ruch + test znalostí
Jsi novým zaměstnancem cestovní kanceláře, která připravuje katalog s nabídkou na další sezónu. Pokud projdeš školením a splníš bezchybně následný test, stáváš se členem týmu, který katalog vytvoří. Obsah: 1. část: Školení na téma: Cestovní ruch + test znalostí 2. část: Týmové zpracování nabídky zájezdu pro katalog

3 Školení Školení Obsah: Cestovní ruch - součást hospodářství
Podmínky pro rozvoj cestovního ruchu Hlavní oblasti cestovního ruchu Cestovní ruch v ČR Test Po nastudování tématu nebo splnění úkolu pokračuj kliknutím na šipku vpravo nahoře.

4 Školení Definice pojmu „Cestovní ruch“
"Cestovní ruch znamená dočasnou změnu místa pobytu, tj. cestování a přebývání mimo místo trvalého bydliště, ne déle než 1 rok, zpravidla ve volném čase za účelem rekreace, rozvoje poznání a spojení mezi lidmi". Definice vytvořená na konferenci Světové organizace cestovního ruchu  (WTO – World Trade Organization) v roce 1991. Definice pojmu „Cestovní ruch“ Destinace cestovního ruchu je cílovou oblastí v daném regionu, typická významnou nabídkou atraktivit cestovního ruchu a infrastruktury cestovního ruchu.

5 Cestovní ruch jako součást hospodářství
Školení Školení Cestovní ruch jako součást hospodářství Doplň jednu ze čtyř možností: Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry: průmysl, zemědělství, služby, doprava .

6 Příjmy z cestovního ruchu
Školení Školení Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu Příjmy z cestovního ruchu Podle atlasu (cestovní ruch) vypiš státy, popř. oblasti světa, které mají největší příjmy z cestovního ruchu:

7 Naše cestovní kancelář zahrnuje tyto základní služby:
Školení Školení Naše cestovní kancelář zahrnuje tyto základní služby:

8 Naše cestovní kancelář zahrnuje všechny druhy cestovního ruchu:
Školení Naše cestovní kancelář zahrnuje všechny druhy cestovního ruchu: Co bys zvolil/a pro svoji letošní dovolenou? Klikni i na více možností.

9 Školení Označ aktivity, které lze zařadit pod pojem cestovní ruch:
předvánoční nákupy v zahraničí studijní cesty dovolená u moře víkendová turistika na horách návštěva kina dojížďka za prací cesta a účast na filmovém, hudebním festivalu dojíždění do škol emigrační proudy uprchlíků

10 Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu
Školení Školení Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu Úkol: Z nabídky vyber tři předpoklady, které jsou (podle tebe) pro zájemce o několikadenní zahraniční zájezd či dovolenou nejdůležitější. Do řádku vepiš v podobě čísel. Po doplnění pokračuj dále. Dostatek volného času, pracovní volno, dovolená. Vlastní automobil. Dostatečný finanční příjem, ze kterého je schopen na zájezd (dovolenou) ušetřit. Sjednané pojištění. Očkování, lékařské zabezpečení. Politická situace v daném místě, státě. Bezpečnost. Možné konflikty, války, hrozba teroristických útoků apod. Doplň čísla:

11 Vliv přírodních podmínek (využij informace)
Školení Školení Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu Vliv přírodních podmínek (využij informace) Který podnebné pásy mají největší význam pro využití cestovním ruchem? Pobřeží kterého evropského moře je nejvíce využíváno v turistickém ruchu? Soustřeďuje se zde polovina mezinárodního cestovního ruchu Evropy. Jak jsou pohoří využívána v cestovním ruchu? V létě: V zimě:

12 Texty: Zdroj (1) Klimatické poměry
Teplota ,vlhkost vzduchu množství srážek a jejich rozdělení, délka slunečního svitu. Tyto klimatické poměry patří mezi jedny z hlavních podmínek realizace a rozmístění cestovního ruchu, svými pozitivními vlastnostmi působí na biologické potřeby lidského organismu. V celosvětovém srovnání mají svými hodnotami největší význam pro využití cestovním ruchem dva podnební pásy – mírný a subtropický. V ostatních podnebných pásech jsou klimatické hodnoty pro masový cestovní ruch a dlouhodobější pobyt nevhodné kvůli extrémně vysokým teplotám, přílišné vlhkosti vzduchu nebo naopak velkému suchu. Klimatické poměry se uplatňují v rozhodující míře na sezónnosti (= časový průběh realizace cestovního ruchu). Hlavní sezónou v subtropickém klimatickém pásu, a to hlavně v přímořských polohách je letní období. Celoroční využívání cestovního ruchu se omezilo pouze na některé oblasti, jako jsou např.: Baleáry, Kypr, Kréta, ostrovy Egejského a Jaderského moře a další – jedná se především o dlouhodobé pobyty bez koupání a vodních sportů. Přitažlivost subtropického klimatu, zejména v oblastech Středozemního moře je dána vysokými letními teplotami a množstvím slunečního záření – to je odvozeno z rozdělení srážek. Pravidelný chod počasí, umožňuje cestovnímu ruchu kalkulovat s relativně stálým počasím ve vrcholící sezóně. Vysokohorské oblasti lákají návštěvníky zvláštními útvary, které byly vytvořeny geologickým vývojem, tektonikou, působením ledovců. Vzhledem k tomu, že jejich rozsah v dopravně přístupných oblastech není velký, jsou zpravidla intenzívně využívány. Ve vysokohorských oblastech Evropy (Alpy, Pyreneje, Karpaty) to vedlo k orientaci zdejšího hospodářství na potřeby cestovního ruchu. V předhůřích a údolích vznikla střediska městského charakteru. Návštěvnost je někdy taková, že s sebou přináší řadu negativních rysů. Proto je nutné regulovat návštěvnost k ochraně přírodních zvláštností. Tyto oblasti slouží především k realizaci zimních sportů a dlouhodobé rekreace ve spojení s masovým rozvojem lyžování, to přispělo k vybudování dalších ubytovacích stravovacích zařízení i speciální dopravní infrastruktury (lanovka, vleky), která se využívá i v letním období pro vysokohorskou turistiku. Moře jsou z povrchových vod nejpřitažlivější, a to především z hlediska dlouhodobých pobytů. Z celosvětového srovnání zaujímá nejvýznamnější postavení Středozemní moře, k jehož pobřeží se soustřeďuje polovina mezinárodního cestovního ruchu Evropy. Příčina je v kvalitě jeho pobřežních vod, tzn. vysoká teplota - v létě až 24 – 28 °C, vysoká slanost i s léčebnými účinky, vesměs výtečné pláže, exotická mořská, fauna atd. Černé moře má po této stránce nižší hodnoty s výjimkou teploty do 24 °C. Významnou koncentraci cestovního ruchu mají ostrovy Střední Ameriky a jihovýchod USA (Florida). V Tichomoří se intenzivně využívají Havajské ostrovy, krátké úseky Kalifornského pobřeží USA a Mexika. V Indickém oceánu se v mezinárodním cestovním ruchu uplatňují ostrovy Mauricius, Seychely a Madagaskar. Texty: Zdroj (1)

13 Hlavní oblasti cestovního ruchu ve světě
Školení Hlavní oblasti cestovního ruchu ve světě Školení Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu Z tabulky v informacích zjisti, kterých pět evropských zemí je nejvíce turisticky navštěvovaných. Kliknutím doplň, co mohou státy nabídnout. Státy: REKREACE U MOŘE ZIMNÍ I LETNÍ TURISTIKA KULTURNÍ PAMÁTKY PŘÍRODNÍ KRÁSY Kolik mimoevropských států je v první desítce turistické návštěvnosti?

14 Turisticky nejvíce navštěvované země v letech 2006 a 2007
Tab. č.1 Pořadí Stát Počet turistů v roce 2006 (miliony) 1. Francie 82 79 2. Španělsko 59 58 3. USA 56 51 4. Čína 54 49 5. Itálie 43 41 6. Velká Británie 30 7. Německo 24 23 8. Ukrajina 19 9. Turecko 22 10. Mexiko 21 Údaje v tabulce: Zdroj (2)

15 Z tabulky na informacích zjisti:
Školení Z tabulky na informacích zjisti: Turisticky nejvíce navštěvované město ve světě: Která evropská města jsou v první desítce?

16 počet návštěvníků (miliony)
 Turisticky nejvíce navštěvovaná města v roce 2007 Tab.č.2 pořadí město počet návštěvníků (miliony) 1. Londýn 15 2. Hong Kong 12 3. Bangkok 10 4. Singapur 5. Paříž 8 6. New York 7 7. Toronto 6 8. Dubaj 9. Istanbul 10. Řím 11. Barcelona 5 12. Soul 13. Šanghaj 14. Dublin 4 15. Kuala Lumpur Údaje v tabulce: Zdroj (2)

17 Školení Přínos pro obyvatele míst navštěvovaných turisty:
Heslovitě doplň dle svého uvážení: Přínos pro obyvatele míst navštěvovaných turisty: Negativa pro obyvatele a životní prostředí:

18 Školení Cestovní ruch v ČR Z informací zjisti a doplň:
Které místo v České republice je turisticky nejnavštěvovanější? Kolik ZOO je v první desítce návštěvnosti? Které místo je nejnavštěvovanější ve tvém kraji? Občané kterého státu nejvíce navštěvují naši republiku? Občané kterého mimoevropského státu nejvíce navštěvují naši republiku?

19 10 nejnavštěvovanějších turistických cílů v ČR 2007
Tab.č.3 Turistický cíl Počet návštěvníků (v závorce pořadí v roce 2006) 1. Pražský hrad  1,42 milionu (1.) 2. Zoo Praha 1,27milionu (2.) 3. Národní muzeum, Praha   687 tisíc (4.) 4. Židovské muzeum, Praha 674 tisíc (3.) 5. Národní galerie, Praha  571 tisíc (5.) 6. Zoo Dvůr Králové   542 tisíc (6.) 7. Zoo Lešná  503 tisíc (9.) 8. Památník Terezín 470 tisíc (7.) 9. Staroměstská radnice, Praha 433 tisíc (8.) 10. Zoo a botanická zahrada Plzeň 402 tisíc (15.) Údaje v tabulce: Zdroj (3)

20 Nejnavštěvovanější cíle v krajích ČR v roce 2007
Tab.č.4 Praha 1. Pražský hrad -1,42 milionu 2. Zoo Praha - 1,27milionu 3. Národní muzeum, Praha tisíc Středočeský 1. Kostnice Sedlec tisíc 2. Státní hrad Karlštejn tisíc 3. Chrám sv. Barbory, Kutná Hora tisíc Jihočeský 1. Státní hrad a zámek Český Krumlov tisíc 2. Státní zámek Hluboká nad Vltavou tisíc 3. Zoo Ohrada, Hluboká n. Vltavou tisíc Plzeňský 1. Zoo a botanická zahrada Plzeň tisíc 2. DinoPark Plzeň tisíc 3. Plzeňský prazdroj tisíc Karlovarský 1. Hrad Loket tisíc 2. Krajské muzeum, Karlovy Vary - 91 tisíc 3. Městské muzeum, Františkovy Lázně - 77 tisíc Ústecký 1. Památník Terezín tisíc 2. Zoopark Chomutov tisíc 3. Zoo Ústí nad Labem tisíc Liberecký 1. Zoo Liberec tisíc 2. Centrum Babylon tisíc 3. Státní zámek Sychrov tisíc Královéhradecký 1. Zoo Dvůr Králové tisíc 2. Zámek Dětenice tisíc 3. Galerie Zdeňka Buriana tisíc Pardubický 1. Soubor lidových staveb Vysočina - 76 tisíc 2. Východočeské muzeum, Pardubice - 62 tisíc 3. Státní zámek Litomyšl - 42 tisíc Vysočina 1. Zoo Jihlava tisíc 2. Státní hrad Pernštejn tisíc 3. Westernové městečko Šiklův mlýn tisíc Jihomoravský 1. Jeskyně Moravského krasu tisíc 2. Státní zámek Lednice tisíc 3. Zoo Brno tisíc Zlínský 1. Zoo Lešná tisíc 2. Valašské muzeum v přírodě tisíc 3. Slovácké muzeum, Uherské Hradiště tisíc Olomoucký 1. Zoo Olomouc tisíc 2. Muzeum umění Olomouc tisíc 3. Muzeum Komenského tisíc Moravskoslezský 1. Zoo Ostrava tisíc 2. Slezské muzeum Opava tisíc 3. Slezskoostravský hrad tisíc Údaje v tabulce: Zdroj (3)

21 Zahraniční hosté v hromadně ubytovacích zařízeních, 2008
Tab.č.5 Stát Počet 1. Německo   2. Spoj. král. V. Británie a Sever. Irska   3. Rusko   4. Itálie   5. Polsko   6. USA   7. Slovensko   8. Španělsko   9. Nizozemsko   10. Francie   Stát Počet 11. Rakousko 12. Japonsko 13. Dánsko 14. Maďarsko 15. Belgie  87 240 16. Švédsko  84 185 17. Norsko  79 773 18. Ukrajina  76 126 19. Řecko  74 737 20. Jižní Korea  68 478 Údaje v tabulce: Zdroj (3)

22 Zaměstnanost v cestovním ruchu (Česká republika):
Školení Zaměstnanost v cestovním ruchu (Česká republika): Ukazatel 2003 2004 2005 2006 Počet zaměstnaných osob v cestovním ruchu Podíl cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti Zaměstnané osoby (v %) 4,64 4,77 4,71 Podíl zaměstnanosti v cestovním ruchu v ČR je přibližně: (doplň zaokrouhleně na celé číslo) Zdroj (4)

23 Školení Školení je u konce. Získané znalosti prokaž v následujícím testu: TEST

24 Práce na katalogu zájezdů
Práce ve 3-5 členném týmu Cestovní kancelář, která zajišťuje zájezdy do celého světa má své specialisty na určitou oblast, popř. druh pobytu. I ve vašem pracovním týmu si rozdělte specializace s ohledem na destinaci nebo druh pobytu. Vyhodnoťte, kdo má jaké předpoklady pro zpracování daného tématu (vlastní zkušenosti, sportovní zaměření, záliba v památkách apod.). Vybraný zájezd individuálně zpracujte jako koncept, poté každý prezentujte před ostatními ve skupině a po případných úpravách, na kterých se společně dohodnete, obsah zájezdu zapište na PC, vytiskněte a sepněte do katalogu. Ten si můžete vyvěsit ve třídě. Po rozdělení úkolů pokračuj kliknutím na příslušnou destinaci. Po splnění úkolu ukonči práci klávesou Esc. 1. Vytvoření pracovního týmu. 2. Přidělení destinací jednotlivým členům týmu. 3. Individuální zpracování podkladu. 4. Prezentace svého návrhu před ostatními. 5. Kompletace zájezdů do katalogu. Španělsko (poznávací + pobyt u moře) Rakousko (letní pobyt) rafting + cykloturistika) Francie (poznávací + pobyt u moře) USA (poznávací) Slovensko (zimní pobyt) lyžování + termály

25 Název zájezdu: Program:

26 Destinace Francie Rakousko USA Španělsko Slovensko:
Zpět na tvorbu nabídky: Doporučení: poznámky si dělej na papír, potom přepiš do PC. Francie Na těchto stránkách je vpravo menu „popis míst“. Informace pro svůj zájezd získáš podle konkrétních míst nebo regionů. Rakousko Na těchto stránkách začni kliknutím na cyklostezky: Na stránkách vyber stát - Rakousko a dále vyber řeku (doporučení: řeky Salza nebo Inn). USA Tip: Vlevo pod menu je interaktivní mapa. Kliknutím na jednotlivé oblasti získáš potřebné informace. Španělsko Klikni na vybraný region a zjisti možnosti pro tvůj zájezd. Slovensko: Lyžování: Termály:

27 Tropický a subtropický
TEST Otázka č. 1 V celosvětovém srovnání mají svými hodnotami největší význam pro využití cestovním ruchem dva podnební pásy. Které? Tropický a subtropický Mírný a subtropický Tropický a mírný Subtropický a polární

28 TEST Špatná odpověď. Správně bylo: subtropický a mírný Otázka č. 2:
Největší příjmy z cestovního ruchu mají státy a regiony: USA a Austrálie Jižní Amerika a Evropa Evropa a USA USA a Afrika

29 TEST Špatná odpověď. Správně bylo: Evropa a USA Otázka č. 3:
Mezi tři turisticky nejvíce navštěvované státy na světě nepatří: USA Německo Španělsko Francie

30 Mezi tři turisticky nejvíce navštěvované státy na světě nepatří:
TEST Správně! Otázka č. 3: Mezi tři turisticky nejvíce navštěvované státy na světě nepatří: USA Německo Španělsko Francie

31 TEST Špatná odpověď! Správně bylo: Německo. Otázka č. 4:
Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry: Průmyslu Dopravy Zemědělství Služeb

32 Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry:
TEST Správně! Otázka č. 4: Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry: Průmyslu Dopravy Zemědělství Služeb

33 TEST Špatná odpověď! Správně bylo: do služeb Otázka č. 5:
Kolik procent obyvatelstva ČR je zaměstnáno v cestovním ruchu? 3% 5% 10% 18%

34 Kolik procent obyvatelstva ČR je zaměstnáno v cestovním ruchu?
TEST Správně! Otázka č. 5: Kolik procent obyvatelstva ČR je zaměstnáno v cestovním ruchu? 3% 5% 10% 18%

35 TEST Špatná odpověď. Správně bylo: 5% CELKOVÉ HODNOCENÍ
Bohužel, celkově jsi měl/a jednu nebo více chyb. Pouze za všechny bezchybné odpovědi můžeš pracovat v týmu cestovní kanceláře. Znovu na test

36 TEST Správně! CELKOVÉ HODNOCENÍ
Bohužel, celkově jsi měl/a jednu nebo více chyb. Pouze za všechny bezchybné odpovědi můžeš pracovat v týmu cestovní kanceláře. Znovu na test

37 Největší příjmy z cestovního ruchu mají státy a regiony:
TEST Správně! Otázka č. 2: Největší příjmy z cestovního ruchu mají státy a regiony: USA a Austrálie Jižní Amerika a Evropa Evropa a USA USA a Afrika

38 Mezi tři turisticky nejvíce navštěvované státy na světě nepatří:
TEST Správně! Otázka č. 3: Mezi tři turisticky nejvíce navštěvované státy na světě nepatří: USA Německo Španělsko Francie

39 Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry:
TEST Správně! Otázka č. 4: Cestovní ruch jako součást hospodářství se řadí do sféry: Průmyslu Dopravy Zemědělství Služeb

40 Kolik procent obyvatelstva ČR je zaměstnáno v cestovním ruchu?
TEST Správně! Otázka č. 5: Kolik procent obyvatelstva ČR je zaměstnáno v cestovním ruchu? 3 % 5 % 10 % 18 %

41 TEST VSTUP Správně! CELKOVÉ HODNOCENÍ Celkově jsi měl/a 0 chyb.
Stáváš se členem týmu a budeš se spolupodílet na tvorbě katalogu zájezdů pro novou sezónu. VSTUP

42 Zdroje: (1) Wikipedia.org. Cestovní ruch. [On line] [cit ]. Dostupné WWW: < GNU Free Documentation License. (2) Údaje převzaty z: Wikipedia.org. Tourism. [On line] [cit ]. Dostupné WWW: < GNU Free Documentation License. (3) Údaje převzaty z: CzechTourism.cz. Návštěvnost turistických cílů [On line].2008 [cit ]. Dostupné WWW: GNU Free Documentation License. (4) Údaje převzaty z: Český statistický úřad. Souhrnné ukazatele zaměstnanosti v cestovním ruchu v ČR. [On line] [cit ]. Dostupné WWW: <


Stáhnout ppt "Úkoly pro jednotlivce a skupinu na téma:"

Podobné prezentace


Reklamy Google