Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.37 Vytvořeno:1. 5. 2013 Ověřeno: 2. 5. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: demokratický proud v české próze, Karel Čapek, Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass, pragmatismus, relativismus, Zahradníkův rok, Měl jsem psa a kočku, „pátečníci“, Ze života hmyzu, Zářivé hlubiny, Krakonošova zahrada, Boží muka, Trapné povídky, lyrická hra Loupežník, alegorická hra R.U.R, utopický román Továrna na absolutno, utopický román Krakatit, utopické drama Věc Makropulos, Povídky z jedné a druhé kapsy Anotace: Žák se z prezentace dozví o Karlu Čapkovi a jeho díle 20. let 20. století. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Demokratický proud literatury v české próze, Karel Čapek

4 * Karel Čapek * Josef Čapek * Karel Poláček * Eduard Bass

5 * světově známý spisovatel, novinář (tvůrce tzv. sloupku), překladatel « Malé Svatoňovice, * dětství v Úpici; studium filozofie v Praze, * zájem o filozofický pragmatismus (měřítko pravdy je v užitečnosti hodnotného díla, konaného s dobrým úmyslem) * novinář – Národní listy a zvl. Lidové noviny

6 * Bratr Josef vynikl jako malíř a spisovatel, * sestra Helena kromě několika próz je autorkou vzpomínkové knihy Moji milí bratři (1962) Karel Čapek podnikl řadu cest do zahraničí, z nichž získal podněty pro své cestopisné fejetony a prózy * Byl zvolen prvním předsedou československého PEN-KLUBU

7 * Ženou Karla Čapka byla herečka a spisovatelka Olga Scheinpflugová * záliba v cestování, práci na zahradě Zahradníkův rok, * vztah k zvířatům Měl jsem psa a kočku * Osobitý styl založený na virtuózním zvládnutí češtiny, vyjádření srozumitelné, se smyslem pro humor * dialogičnost * Sklon k hovorovosti, plynulá mluva, Bezprostřednost výpovědi, konkrétnost hromadění synonym, hovorový jazyk

8 * V Čapkově vile se scházeli tzv. „pátečníci“ (vždy v pátek) – přátelé T. G. Masaryk, Ferdinand Peroutka, nakladatel J. Firt aj. * Na podzim 1938 navržen francouzskými spisovateli na Nobelovu cenu, ale o Vánocích téhož roku zemřel * Zemřel 25. prosince 1938 v Praze na zápal plic. * Je pochován na Vyšehradě

9 * Zářivé hlubiny * soubor povídek * Krakonošova zahrada * krása světa X obava ze zneužití techniky * Lásky hra osudná * pokus o návrat k renesanční komedii * Hra Ze života hmyzu

10 * a) do r. 1921 * povídky Boží muka, Trapné povídky – filozofičtější pojetí – opakující se motivy tajemství, zázraku, transcendentna, vliv války, otázky svobody člověka, smyslu života, možnosti poznání pravdy, motivy tajemství, záhad (Šlépěj – motiv osamocené lidské stopy v sněhové závěji) * hra Loupežník – konverzační lyrická komedie - střetnutí výbojného mládí s opatrnictvím a pokrytectvím dospělých, boj o právo na lásku, výsměch měšťáckým konvencím

11 * Oslava mládí – boj o právo na lásku x opatrnictví a pokrytectví dospělých * překlady moderních francouzských básníků – Francouzská poezie moderní doby a Apollinairovo Pásmo * b) do pol. 20. let * dramatické a románové utopie * převratné vynálezy ohrožují člověka * alegorická hra R.U.R. (1920) – kritický vztah k přeceňování techniky, úzkost nad budoucností lidstva (vynález umělého člověka – robota ohrozí existenci lidstva);

12 * Světoznámé drama, * Domin, ředitel závodů na výrobu robotů, je přesvědčen o schopnosti robotů nahradit plně člověka * Roboti se však vzbouří, lidstvo je vyhubeno, až na stavitele Alquista, který je dominantní postavou – má za úkol obnovit zničený recept na výrobu robotů. Jeho úsilí je marné. * Jiskra naděje pro lidstvo – mezi dvěma roboty cit (nejdokonalejší roboti Helena a Primus)– stávají se lidmi a civilizace začíná od úplného začátku

13 * R.U.R = Rossums Univerzal Robots * Roboti = symbol odlidštěných dělníků či techniky samotné * Techniku Č. neodmítá, ale hodnoty života mohou být za jistých okolností ohroženy * Slovo robot je novotvar, vymyslel ho Josef Čapek

14 * hra Ze života hmyzu (1922) – alegorická komedie * (spoluautorství s J. Čapkem) – prvky expresionismu * kritika lidských chyb a nedostatků - obrazně na jednání jednotlivých druhů hmyzu (mravenci, motýli, chrobáci aj. = výrazné typy lidí, nositelé sobectví, vládychtivosti, povrchnosti, lakomství, netečnosti ap.) * postava tuláka – pozoruje hmyzí hemžení, hledá smysl života

15 * utopický román Továrna na absolutno (1922)– vynález síly, která mění lidi; * Objev zvláštního karburátoru, který rozbíjí atomy, ale současně uvolňuje absolutno. * Tato síla začne měnit lidi a vyvolává v nich náboženský fanatismus * Konečným důsledkem je opět válka a ničení

16 * utopický román Krakatit (1924)– * o vynálezu nekonečně účinné třaskaviny, schopné zničit celý svět; * Problém odpovědnosti člověka za důsledky zneužití vynálezu * hlavní postava – vynálezce inženýr Prokop objeví třaskavinu – schopná zničit celý svět – je mu však odcizena a on v horečnaté cestě za ukradeným vynálezem prochází různým prostředím (např. sídlem vládců, anarchistickou komunitou).

17 * Všude však naráží na snahu vynález zneužít ve prospěch jedné ze skupin * Kniha zakončena téměř pohádkově – uštvaný a zdecimovaný Prokop se potkává se staříkem, aby došel k humanistickému krédu, že je třeba dělat malé věci „dobré lidem“ * drobná užitečná práce pro lidstvo (humanistický závěr) * myšlenka odpovědnosti vědce

18 * utopické drama Věc Makropulos (1922) * (opera L. Janáčka) – téma dlouhověkosti a nesmrtelnosti * Recept na prodloužení života je nakonec spálen, protože herečka Elina Makropulová, která objevu využívala a procházela historií v mnoha podobách, je člověkem hluboce nešťastným, je unavená životem, vnitřně vyprahlá, neschopná se z čehokoliv radovat * Spíše v ní zůstala závist * Morálně etický problém * Námět odlidštění – herečka se dlouhověkostí odlidštila, není schopna citu, je duševně odumřelá, téměř jako robot

19 * c) přelom 20. a 30. let * drobné prózy, fejetony, sloupky * povídkové soubory Povídky z jedné kapsy,(1929) (Šlépěje, Básník, Rekord, Případ dr. Mejzlíka ) – noetické povídky – poznává a objevuje skutečnost a povídky justiční – otázka, jak trestat. * Hledání pravdy a spravedlnosti * Povídky z druhé kapsy (1929)

20 * Odhaluje se zločin, opět pocit, že člověk není ve svém jádru zlý * zdánlivě neřešitelná záhada je logicky vyřešena, ale neoznačeno, na čí straně je zlo - filozofie relativismu= subjektivita lidského poznání * Kritériem pravdy je zkušenost, praxe jednotlivce – pravdivé je pro nás poznání, které se shoduje s naší zkušeností = neexistuje žádná absolutní pravda, ale pojetí pravdy je relativní

21 * Povídky z druhé kapsy (1929) vypravěčské umění * živý hovorový styl, konkrétnost, srozumitelnost, zaměření na detail * Odhaluje se zločin, opět pocit, že člověk není ve svém jádru zlý * témata z černé kroniky s detektivní zápletkou * Povídky např. O lyrickém zloději, Sbírka známek, Balada o Juraji Čupovi

22

23 * Kteří spisovatelé patřili k demokratickému proudu v české próze? * Karel Čapek * Josef Čapek * Karel Poláček * Eduard Bass * K jakým ideálům a myšlenkám se hlásili? * K demokratickým a humanitním ideálům * Vyznávali filosofii pragmatismu

24 * Co víš o Karlu Čapkovi? * světově známý spisovatel, novinář (tvůrce tzv. sloupku), překladatel * studium filozofie v Praze * zájem o filozofický pragmatismus (měřítko pravdy je v užitečnosti hodnotného díla, konaného s dobrým úmyslem) * novinář – Národní listy a zvl. Lidové noviny * Jaký je Čapkův styl psaní? * Osobitý styl založený na virtuózním zvládnutí češtiny, vyjádření srozumitelné, se smyslem pro humor * Dialogičnost * Sklon k hovorovosti, plynulá mluva, bezprostřednost výpovědi, konkrétnost hromadění synonym, hovorový jazyk

25 * Které hry napsal společně se svým bratrem Josefem? * Zářivé hlubiny - ( soubor povídek) * Krakonošova zahrada – krása světa X obava ze zneužití techniky * Lásky hra osudná (pokus o návrat k renesanční komedii) * Hra Ze života hmyzu * Vyjmenujte Čapkovy románové a dramatické utopie? * hra R.U.R. * román Továrna na absolutno * román Krakatit * drama Věc Makropulos * román Válka s mloky

26 * Obrázky: * Karel Čapek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013, 27.5.2013 [cit. 2013-06-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Čapekhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Čapek

27 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.2.38 - Karel Čapek 2


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google