Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Studijní obor: Sociální činnost
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
2
HUDBA OBDOBÍ KLASICISMU
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
3
vychází z filosofie racionalismu
1750 – 1810 vychází z filosofie racionalismu proti mysticismu a vyumělkovanosti baroka staví rozumovou kázeň a krásu vycházející z přírody snaha o dokonalost a melodickou a harmonickou vyrovnanost ve srovnání s barokním neklidem a vášnivostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
4
Veřejné koncerty provozování hudby se postupně přenášelo z uzavřených šlechtických sídel do koncertních sálů pro skladatele bylo možné přežít i bez toho, že by byli stálými zaměstnanci nějakého šlechtice hudba přestávala být provozována za určitým účelem (např. hudba k hostině, tanci, oslavě pána, k zahájení lovu apod.) a v této umělecké etapě se osamostatňuje, stává se plně a pouze uměním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
5
komorní hudba – smyčcový kvartet, klavírní trio, dechový kvintet
Instrumentální hudba sonáta koncert symfonie melodram komorní hudba – smyčcový kvartet, klavírní trio, dechový kvintet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
6
hromadná emigrace hudebníků do ciziny
Klasicismus v Čechách hromadná emigrace hudebníků do ciziny neutěšené hospodářské a sociální podmínky čeští hudebníci působili v evropských centrech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
7
Česká hudební emigrace
Mannheim (Německo) – Jan Václav Stamic – zakladatel Mannheimské školy Itálie – Josef Mysliveček – Il divino Boemo Berlín – F. Benda, J. A. Benda Paříž – Antonín Rejcha Vídeň – J. K. Vaňhal, F. V. Kramář, P. Vranický Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
8
varhaníci ve větších městech, členové zámeckých kapel nebo kantoři
Domácí tvorba varhaníci ve větších městech, členové zámeckých kapel nebo kantoři tehdejší kantor – musel být výborný hudebník, často zastával funkci regenschoriho (ředitele kůru) nebo varhaníka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
9
František Xaver Dušek (1731 – 1799)
František Xaver Brixi Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) Česká mše vánoční František Xaver Dušek (1731 – 1799)
10
všichni skladatelé se osobně znali
Vídeňská škola na přelomu 18. a 19. století nastávají pro Vídeň zlaté hudební časy – stává se hlavním městem nové epochy tři významní skladatelé – Haydn, Mozart a Beethoven – vstoupili do dějin hudby jako klasická vídeňská škola všichni skladatelé se osobně znali Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
11
Joseph Haydn (1732 – 1809)
12
od 8 let byl zpěvákem v chrámu sv. Štěpána ve Vídni
Joseph Haydn se narodil se v Dolních Rakousích ve městě Rohrau v chudé rodině vesnického koláře od 8 let byl zpěvákem v chrámu sv. Štěpána ve Vídni působil 2 roky jako kapelník u hraběte Morzina v Lukavici u Plzně poté pracoval téměř 30 let jako kapelník u knížete Esterházyho v Uhrách po rozpuštění kapely přesídlil do Vídně dvakrát přijal lákavé pozvání k uměleckým pobytům v Anglii Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
13
zkomponoval celkem 104 symfonií
Haydnovo dílo je rozsáhlé, čítá na 1000 skladeb, které zpřehlednil Hobokenův katalog bývá označován za otce smyčcového kvartetu, kterých napsal 83, např. Sluneční kvartety, Ruské kvartety, Skřivánčí kvartet, Císařský kvartet zkomponoval celkem 104 symfonií vrcholem symfonické tvorby je 12 londýnských symfonií, např. S úderem kotlů, Vojenská, Hodiny oratoria Stvoření, Roční doby. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
14
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
15
Wolfgang Amadeus Mozart se narodil v Salcburku
otec Leopold byl zaměstnán u salcburského arcibiskupa jako hudebník z jeho 6 sourozenců se dospělosti dožila pouze starší sestra Marie Anna, také hudebně nadaná spolu se sestrou byli ukazováni jako zázračné děti a s otcem procestovali na koncertních turné Evropu v 7 letech vyšel tiskem 1. sešit jeho skladeb, ve 12 letech napsal svou první komickou operu Bastien a Bastienka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
16
oženil se se zpěvačkou Konstancií Weberovou
byl zaměstnán jako koncertní mistr a varhaník u salcburského arcibiskupa v 25 letech se se svým zaměstnavatelem nepohodl, proto odešel do Vídně, kde zůstal do konce života oženil se se zpěvačkou Konstancií Weberovou podnikal umělecké zájezdy také do Prahy, kde býval hostem ve vile Bertramka v rodině Františka Xavera Duška a jeho ženy Josefíny Duškové po velkých pražských úspěších byl jmenován císařským dvorním skladatelem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
17
zůstal odkázán na kolísavé odměny skladatelské, koncertní a učitelské činnosti
tísnivé existenční poměry a rodinné nesnáze mu ztrpčovaly život – smrt dětí v útlém věku, nemocná žena v 35 letech umírá v bídě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
18
W. A. Mozart napsal více než 600 skladeb
jeho dílo seřazeno do tzv. Köchelova seznamu např. symfonie č. 38, D dur, KV 504 symfonie – Haffnerova, Linecká, Jupiter, Pražská serenáda Malá noční hudba, Haffnerova serenáda opery Figarova svatba, Kouzelná flétna, Don Giovanni, Únos ze serailu, Cosi fan tutte Ave verum corpus pro 4 hlasy s doprovodem smyčců a varhan, množství komorních skladeb poslední skladbu Requiem (skladba za mrtvé), kterou nedopsal, dokončil jeho žák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
19
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
20
Ludwig van Beethoven se narodil v Bonnu
chudé prostředí, otec tenorista dvorní kapely v Bonnu dětství nebylo radostné od 7 let začal veřejně vystupovat a sklízel velký úspěch od 12 let vychází tiskem Beethovenovy první skladby v 15 letech získal místo druhého varhaníka ze skromného platu živil celou rodinu (měl nemocnou matku, dva mladší bratry, otce alkoholika) v 16 letech odešel do Vídně studovat, matčina smrt jej ale povolala zpět a on se musel starat o rodinu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
21
ve Vídni vyniká jako nadějný skladatel
v 22 letech odchází opět do Vídně, která se stala jeho trvalým působištěm ve Vídni vyniká jako nadějný skladatel v roce 1819 jej postihla naprostá hluchota, chorobou těžce psychicky trpěl, začal se stranit společnosti nenašel manželské a rodinné štěstí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
22
Beethovenova tvorba uzavírá období hudebního klasicismu
klavírní sonáty Patetická, Měsíční, Vášnivá (Appassionata) 9 symfonií – třetí Eroica, pátá Osudová, šestá Pastorální, Devátá symfonie – v Deváté symfonii se ve 4. části připojí k velkému orchestru sólisté a sbor s „Ódou na radost“ opera Fidelio Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.