Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDavid Beneš
1
Trendy ve vývoji podílů tiskových technik v polygrafickém průmyslu studie pro členy Svazu polygrafických podnikatelů
2
Struktura tiskových technik dle ISO 12637-1 platné od roku 2006
3
Průmyslové tiskové techniky 2010
4
Digitální tiskInformace FlexotiskObaly OfsetInformace Obaly HlubotiskInformace (ilustrační hlubotisk) Obaly Zaměření průmyslových technologií tisku 2010
5
Informace – čtyřbarvotisk, jednobarevný tisk Reklama (i personalizovaná) - např. s obchodní korespondencí Prospekty (i personalizované) Návody (i personalizované) – například automobily Personalizované informační systémy pro počítačové zpracování Velkoplošná reklama – etikety, plakáty, billboardy Knihy (i personalizované) - malé náklady, dotisky Digitální tisk
6
Obaly archový - etikety (např.) - velký podíl přímých barev - kartonáž (kartony, skládačky) - velký podíl přímých barev Informace archový - reklama, prospekty, knihy, návody, plakáty - podíl přímých barev - podíl tisknutelný digitálním tiskem Heatset- prospekty, katalogy, periodika… - čtyřbarvotisk, velké náklady novinový tisk- noviny, prospekty - podíl přímých barev, čtyřbarvotisk, velké náklady - podíl v budoucnosti tisknutelný digitálním tiskem Ofset
7
Obaly Etikety - malé až velké náklady, - velký podíl přímých barev - podíl tisknutelný digitálním tiskem Flexibilní obaly - plastové, vícevrstvé, papírové - velký podíl přímých barev Kartonáž - kartony - skládačky - velký podíl přímých barev Pro všechny segmenty platí nutnost fyzikálních a chemických odolnosti tiskových barev aplikovaných na tiskovině. Tedy nikoliv pouhá schopnost tiskové barvy být aplikována na vybraný, či k tomu účelu speciálně sloužící potiskovaný materiál. Flexotisk
8
Obaly Etikety - velké náklady, - velký podíl přímých barev Flexibilní obaly - plastové, vícevrstvé, papírové - velký podíl přímých barev - fyzikální a chemické odolnosti barev na tiskovině Informace Ilustrační - katalogy, periodika… - čtyřbarvotisk, velmi velké náklady Hlubotisk
9
Informacepřímé barvy Etikety- již jen speciální (včetně štítků) - část se již tiskne digitálním tiskem Plakáty - již jen speciální -část se již tiskne digitálním tiskem Obtisky - speciální a převážně přímé barvy Sítotisk
10
2009 2010 Porovnání vývoje v ČR za 2009 a 2010 dle statistiky CZ-NACE
11
2010 2020 do digit.t. Novinový tisk 3 169 1 805*1 364** Ofset 9 891 5 313*4 578** Flexo a hlubotisk 6 500 6 500 Digitální tisk 779** 6 721** Celkem20 33920 339 Podíl ofsetu12 508 7 118* Ofset % 61,5% 35%* Franko Romano Prognóza na 2020 podíl ofsetu na 35%
12
Digitální tiskInformace FlexotiskObaly – velký podíl přímých barev, používání barev se speciálními aplikačními odolnostmi a tisk specialit. OfsetInformace Obaly – velký podíl přímých barev HlubotiskInformace (ilustrační hlubotisk) – velké náklady Obaly - velký podíl přímých barev, používání barev se speciálními aplikačními odolnostmi a velké náklady. Zaměření průmyslových technologií tisku 2010
13
2010 2020 Novinový tisk 3 169 2 669 Digitální tisk 500*(-15% z novin. tisku) Nová média +1 000 (nárůst nad tisk) Ofset 9 891 8 091 Digitální tisk 1 800* (-20% z ofsetu) Flexo a hlubotisk 6 500 6 500 Digitální tisk 779* 3 079* Celkem20 33920 339 Podíl ofsetu12 50810 760 Ofset % 61,5% 53% Prognóza na 2020 vycházející z možnosti převzetí reálného podílu tisku informací
14
2010 2020 Novinový tisk 3 169 2 669 Digitální tisk 500*(-15% z novin. tisku) Nová média +1 000 (nárůst nad tisk) Ofset 9 891 8 091 Digitální tisk 1 800* (-20% z ofsetu) Flexo a hlubotisk 6 500 6 300 Digitální tisk 200* (část etiket a kartonáže) Digitální tisk 779* 3 279* Celkem20 33920 339 Podíl ofsetu12 50810 760 Ofset % 61,5% 53% Podíl digitálního tisku z celku 16% Prognóza na 2020 doplněná o možnost převzetí podílu tisku obalů
15
V tržbách podle statistiky CZ-NACE není propad znát i při poklesu nákladů titulů novinového tisku. Pokles nákladů vytištěných titulů o cca 20-30% za poslední roky Informace v novinách = v médiích (TV…) = na internetu „Globalizace“ obsahu – zajímavost obsahu pro „čtenáře“ je znázorněna například na následující stránce. Pokles v objemu novinového tisku
17
V tržbách podle statistiky CZ-NACE není propad znát i při poklesu nákladů titulů novinového tisku. Pokles nákladů vytištěných titulů o cca 20-30% za poslední roky Informace v novinách = v médiích (TV…) = na internetu „Globalizace“ obsahu – zajímavost obsahu pro „čtenáře“ Zajímavost informací - vydavatelství Vydavatelství – většinou tiskne ve vlastní tiskárně. Pokles nákladů titulů v důsledku zajímavosti informací, ne v důsledku změny technologie tisku. Část která bude přecházet do digitálního tisku bude přímo úměrná poklesu nákladů tištěných titulů v důsledku zajímavosti poskytovaných informací, ale zůstane ve vydavatelství – tiskárně. Pokles v objemu novinového tisku
18
Archový ofset V důsledku standardizace – přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti. Část, která bude přecházet do digitálního tisku může při zajištění standardizované kvality zůstat v dané firmě Heatset V důsledku standardizace – přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti. Přesun produkce určitého titulu do ilustračního hlubotisku mimo ČR (v minulosti) neznamená s poklesem nákladu titulu automaticky návrat tisku titulu do tiskárny v ČR. Poklesy v objemech ofsetu
19
Jsou realizovány v důsledku nárůstů spotřeby a tím i nárůstu objemu tisku obalů Zvyšování „zajímavosti“ kvality obalů v důsledku tisku etiket a obalů novými technologiemi – UV… Přesun podílu do digitálního tisku zčásti již probíhá používáním digitálních tiskových jednotek a celých digitálních tiskových strojů v existujících tiskárnách. Nárůsty ve flexotisku
20
Obalový hlubotisk Jsou realizovány jak v důsledku nárůstů spotřeby a tím i nárůstu objemu tisku obalů, tak i v důsledku zvyšování „zajímavosti“ kvality tisku. Ilustrační hlubotisk Přebíral dříve části heatsetové produkce, nyní se tyto tituly z části vrací do heatsetu. Nárůsty v hlubotisku
21
Přesun z klasických technologií do digitálního tisku neznamená zánik daného segmentu výroby či výrobků. Ztráta zajímavosti informací má za důsledek pokles objemů výroby daných titulů (obzvláště novin) a tím se možnost přesunu do digitálního tisku urychluje. Nedodržování standardizované kvality tisku (jak ofsetu tak digitálního tisku) má za následek přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a/nebo kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti = přímou ztrátu zakázek. Očekávání
22
Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Paseka Pro Svaz polygrafických podnikatelů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.