Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433 AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0208 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, 82-45-P/01 Zpěv Tematický okruh8. Barokní opera v Itálii Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaOpera, Řím, Benátky, Neapol, árie da capo, předehra Datum13. 9. 2013– datum ověření ve výuce

2 Anotace Text s názvem Barokní opera v Itálii slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.

3 Barokní opera v Itálii

4 Řím V rozvoji italské barokní opery stojí na prvním místě Řím. Éra římské opery není časově dlouhá, v podstatě jen deset let, 1634 – 1644, ale i takto malý úsek představuje významný krok. Důležitými postavami byli na prvním místě podporovatelé – mecenáši. Byli to kardinálové Antonio a Francesco Barberini, synovci papeže Urbana VIII. V Palazzo Barberini otevřeli divadlo pro 3 000 posluchačů.

5 1. Kardinál Antonio Marcello Barberini

6 2. Kardinál Francesco Barberini

7 Římská opera je charakteristická sborovými částmi, jež které zaujímají významné místo v průběh děje a jsou komponovány madrigalovou technikou. Sóla jsou pak buď ariózní, nebo recitativní. Významné místo mají baletní části. Zajímavý kontrast existence opery v papežském státě přináší s sebou využívání kastrátů v ženských rolích. Tento zvyk se udržoval v Římě až do 18. století.

8 Stefano Landi (1590 – 1655) Stefano Landi je zřejmě nejvýraznější postavou římské barokní opery. Je autorem oper Smrt Orfeova (1610) a San Alessio (1632). Landi je spojován se třemi novinkami: 1. je považován za prvního operního tvůrce, jenž byl skladatelem i libretistou současně, 2. v jeho opeře je vstupní část, kterou již můžeme označit jako předehru, 3. komické rysy postavy daly základ rozdělení opery na komickou (buffa) a vážnou (seria) v 18. stol.

9 3. Stefano Landi

10 Významný byl Luigi Rossi (1598 – 1653) autor opery Orfeo, známý častým střídáním taktu v průběhu opery, a také Domenico Mazzochi (1592 – 1665) a jeho opera La catena d´Adone. Papež Inocenc X. donutil Barberiniovy opustit Řím a na místo opery nastoupilo duchovní oratorium. Barberiniovi odešli do Francie a s nimi i množství italských hudebníků, například i Luigi Rossi.

11 Benátky Benátská republika, bohatý region s rozvinutým obchodním a také kulturním životem, byla pokračovatelem římské opery. V roce 1637 bylo otevřeno první veřejné divadlo na světě – San Cassiano a velká popularita znamenala, že do konce 17. století vzniklo v Benátkách 16 operních scén. Bylo třeba uspokojit požadavky diváků, proto byly psány stále nové tituly, v Benátkách 17. století působilo na 70 skladatelů.

12 4. Benátky

13 Opera musela diváka uchvátit, proto byly používány létající stroje, propadliště, nákladné dekorace a kostýmy. V Benátkách se sešla řada výborných libretistů, náměty čerpali především ze starověku, nebo z děl slavných básníků, například T. Tassa. Vývoj benátské opery lze rozdělit do tří etap, každá z nich je typická tím, čím operu obohatila.

14 První období je uzavřeno přibližně rokem 1660. Typický znakem je propracovaný recitativ, směřující až k ariosu. Druhé období, vymezené léty 1660 – 1680, přineslo třídílnou formu árie A – B – A, stejnou formu mívala i dueta. Roste role orchestru, zvláště v tanečních částech a hlavně v úvodní sinfonii. Cembalo je využíváno k doprovodu zvláště recitativu. Sbory jsou méně časté.

15 Třetí období, léta 1680 – 1700, opouští dramatičnost a zaměřuje pozornost na hudební stránku. Benátská opera připravila nástup opery neapolské a v závěrečné fázi s ní splynula. Významnými osobnostmi byli Claudio Monteverdi, Francesco Cavalli a Pietro Antonio Cesti, Giovanni Legrenzi a mnozí další. Kromě oper Monteverdiho je třeba zmínit operu Il pomo d´oro P. A. Cestiho

16 5. Francesco Cavalli

17 Neapol Neapolská opera navazovala na operu benátskou. Stala se tak populární, že se rozšířila do celé Evropy. Typické rysy: bohatá melodika, koloraturní árie, hlavní je sólový zpěv, sbory i další složky ztratily význam. Rozlišily se dva druhy recitativu – secco a accompagnato. Árie prezentovali kastráti. Schéma předehry se ustálilo na tempech rychle – pomalu – rychle. To je tzv. italská nebo scarlattiovská předehra.

18 6. Neapolský záliv a Vesuv

19 Osobnosti: Francesco Provenzale – zakladatel neapolské operní školy. Jeho žákem byl Alessandro Scarlatti – autor více než 100 oper, např. Mitridate, Tigrane, Griselda a další. Giovanni Battista Pergolesi – tvůrce opery buffy, například La serva padrona, ale také Stabat Mater atd.

20 Otázky k ověření znalostí: 1.Charakteristika římské opery. 2.Charakteristika benátské opery. 3.Tempové rozvržení neapolské předehry. 4.Co je árie da capo?

21 Doporučená literatura: 1. Kačic, Ladislav: Dějiny hudby III, Baroko, Euromedia Group – Ikar, Praha 2009 2. Smolka, Jaroslav: TOGGA, Praha 2001 3. Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia 2002

22 Seznam vyobrazení: 1.Kardinál Antonio Marcello Barberini http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Cardinal_Antonio_Barberini.jpe g 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Cardinal_Antonio_Barberini.jpe g 2.Kardinál Francesco Barberini http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/P1110605_Wallraf_museum_A ndrea_Sacchi_Cardinal_Francesco_Barberini_WRMDep.334_rwk.JPG 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/P1110605_Wallraf_museum_A ndrea_Sacchi_Cardinal_Francesco_Barberini_WRMDep.334_rwk.JPG 3.Stefano Landi http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Stefano_Landi.jpg 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Stefano_Landi.jpg 4.Benátky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Venezia_veduta_aerea.jpg 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Venezia_veduta_aerea.jpg 5.Francesco Cavalli http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Francesco_Cavalli.png 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Francesco_Cavalli.png 6.Neapolský záliv a Vesuv http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/ViewofNaplesBay.jpg 11.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/ViewofNaplesBay.jpg


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google