Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _02 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Člověk a společnost, dějepis, 8. ročník Téma: Baroko jako umělecký styl I Anotace: Žáci se seznámí se základními rysy barokní architektury, poznají památky na našem území, seznámí se s barokním sochařstvím a malířstvím, technikou šerosvitu. Materiál byl vytvořen (datum, období): Ověření ve výuce: , 8. A, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
2
Baroko jako umělecký styl I
Architektura, sochařství, malířství Doprovodná hudba Händel VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
3
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Opakování - baroko Co je to baroko? Doba 17. a 18. st. a nový umělecký sloh. 2) Vysvětli význam slova baroko. Baroko – původně portugalské označení pro perlu nepravidelného tvaru, přeneseně nabubřelý, přehnaný, nadnesený, kroucený 3) Jaké svízele provázely obyvatelstvo Evropy v době barokní? Války, nemoci, náboženská nesnášenlivost, hon na čarodějnice 4) Které nemoci nejvíc sužovaly lidstvo a jak se lidé bránili? Epidemie moru a neštovic – největší úspěch měl útěk 5) Koho považovala katolická církev za čarodějnice? Lidi, kteří měli nějaké léčitelské a jiné schopnosti, obviňovali za spolku s ďáblem. 6) Co je to emigrace a proč k ní docházelo? Útěky ze země z důvodů náboženských, ekonomických a dalších VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
4
Zrod nového uměleckého slohu
Zrod: Itálie (přelom 16. a 17. st.) Doba: 17. a 18. st. Projevilo se především v katolických zemích (Španělsko, Portugalsko, J Nizozemí, Rakousko, Polsko, Čechy) a koloniích (Mexiko, Brazílie) Protože rozum a humanistická láska k člověku nezlepšily svět, lidé se vracejí zpět k náboženským jistotám, k citovým prožitkům. Baroko posloužilo jako nástroj protireformace a obnovení moci katolické církve. Co je to protireformace? Protireformace (rekatolizace) – reakce římskokatolické církve na vznik reformačních církví (např. luteránů, kalvinistů) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
5
Baroko mělo působit na člověka
Pro barokní díla je typické navozování iluzí (představ neodpovídajících skutečnosti). Divákova mysl měla být vedena do dálky, mimo tento svět. Umění mělo člověka přinutit k tomu, aby se nad svým životem zamyslil. Povznést jeho mysl krásou, nádherou, okázalostí (monumentální stavby). Ale také jej varovat prostřednictvím ošklivosti před nesprávným chováním. Barokní díla cíleně působila na smysly a vyvolávala silné city. VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
6
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Architektura Baroko dává přednost asymetrii, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím, efektním perspektivám (využití souhry architektury a malby). Architektura používá malbu napodobených stavebních prvků (např. klenby). Výrazným prvkem barokního umění je pohyb, baroko je dynamické a jeho ideálem je ovál či elipsa. Barokní stavbu, sochu, kašnu atp. je nutné vnímat v pohybu - obcházet. VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
7
Barokní stavby Náboženské: Světské hospodářské:
Statky, sýpky … Náboženské: Chrámy, kaple, kláštery, hřbitovy, lorety, boží muka, křížové cesty Veřejné ve městech: Radnice, mosty, opevnění, zahrady Světské obytné: Zámky, paláce, domy VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
8
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní architektura Barokní stavby měly vzbuzovat údiv, úctu, byly okázalé, monumentální, obklopené zahradami, fontánami, kolonádami, umělými jeskyněmi, sochami. Zimní palác v Petrohradě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
9
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní stavby Opera Semper v Drážďanech VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
10
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní stavby Palác Belveder ve Vídni VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
11
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní stavby Klášter v rakouském Melku VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
12
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní stavby Chrám sv. Petra v Římě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
13
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní stavby Interiér katedrály v Pasově VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
14
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Sochařství Sochy jsou plné pohybu, jejich tváře představují silné emoce. Sochy byly součástí staveb, stály v nikách a na atikách, na oltářích, schodištích či volně v zahradách a přírodě. Italský sochař Bernini VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
15
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Malířství Barokní malířství využívá techniky šerosvitu – způsob malby, který pracuje s kontrasty světla a stínu. Postavy oplývají kyprými tvary. Náměty: portréty, antická mytologie, náboženské motivy, zátiší (krajina se stává samostatným námětem) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
16
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Barokní malíři Rembrandt Harmenszoon von Rijn Peter Paul Rubens Jan Davidsz de Heem Diego Velázquez Anthony van Dyck VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
17
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Baroko zápis Umělecký styl 17. a 18. st. Vznik: Itálie přelom 16. a 17. st. Lidé se vracejí zpět k náboženským jistotám, k citovým prožitkům, nástroj protireformace a obnovení moci katolické církve. Umění vzbuzuje iluzi nekonečna, působí na smysly, vyvolává emoce Architektura – monumentální, okázalé a zdobné stavby s půdorysem elipsy, asymetrie, zachycují pohyb Typy staveb: 1) světské – paláce, zámky, domy, radnice, zahrady, mosty, opevnění 2) náboženské – chrámy, kostely, kláštery Př. El Escorial ve Španělsku, chrám sv. Petra v Římě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Pokr.
18
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Baroko zápis pokr. Sochařství – sochy v pohybu, v tvářích emoce (Giovanni Lorenzo Bernini) Malířství – šerosvit – práce se světlem a stínem, portréty, nově zátiší, náboženské motivy, antika (Peter Paul Rubens, Diego Velázquez, Anthony van Dyck, Rembrandt Harmenszoon von Rijn, Jan Davidsz de Heem) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
19
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Použité zdroje: Obrázky. [cit ]. Dostupné z: Sova Zimní palác v Petrohradě Opera Semper v Drážďanech Palác Belveder ve Vídni Klášter v rakouském Melku Chrám sv. Petra v Římě Interiér katedrály v Pasově Bernini Paleta Rembrandt Rubens Velasquez VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.