Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 7. – Modely ekonomického růstu AutorIng. Kateřina Smejkalová Tematická oblastMakroekonomie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku RočníkRočníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorbyProsinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 MODELY EKONOMICKÉHO RŮSTU

3 Ekonomický růst  = růst potenciálního produktu „Y*“ v čase  = trend  Důvody růstu:  - růst množství výrobních vstupů (výrobních faktorů)  - růst produktivity VF – organizace, inovace, technologický vývoj, apod.

4 Předpoklady modelů ekonomického růstu Konstantní (neměnná, stálá) cenová hladina Dvousektorová ekonomika (zapojeny domácnosti a firmy; neuvažujeme stát a zahraničí) Ekonomika se nachází v rovnováze agregátní poptávky (AD) a nabídky (AS) Míra nezaměstnanosti odpovídá přirozené míře nezaměstnanosti

5 Modely ekonomického růstu Modely hospodářského růstu Produkční funkce Cobb-Douglasova produkční funkce Solowův model Teorie endogenního růstu Teorie nulového růstu Teorie trvale udržitelného rozvoje

6 1. Produkční funkce

7  Zvýšení množství a produktivity VF vede ke zvýšení produktu, k ekonomickému růstu  Odhady uvádějí, že růst výstupů je z 80% důsledkem technického pokroku a z 20% důsledkem alokace zdrojů  Zpomalení růstu je důsledkem zhoršení věkové a kvalifikační struktury obyvatel, zvýšení vládních intervencí, růstu cen ropy, poklesu inovací, apod.

8 2. Cobb – Douglasova produkční funkce

9 3. Solowův model  Studuje, jak se ekonomika v čase vyvíjí  Model zaměřený na růst produktu na osobu = růst průměrné produktivity práce  Není tedy zaměřen na celkový růst produktu (důchodu)  Solowův model graficky:  http://www.youtube.com/watch?v=rtAWAOm_TGI http://www.youtube.com/watch?v=rtAWAOm_TGI

10 4. Teorie endogenního růstu  Rozšířený Solowův model  Na tempo růstu působí hospodářská politika a chování jednotlivých subjektů hospodářství  Znamená to tedy, že nepůsobí POUZE množství a produktivita VF

11 5.Teorie nulového růstu  Rychlý ekonomický růst  Růst obyvatelstva naráží na problém omezenosti přírodních zdrojů  Po čase začínají působit limity růstu:  Vyčerpanost půdy  Nedostatek surovin a paliv  Neschopnost přírody absorbovat znečištění

12 6. Teorie trvale udržitelného rozvoje  Trvale udržitelný rozvoj = rozvoj uspokojující potřeby současné generace s ohledem na potřeby generace budoucí U obnovitelných zdrojů (př. lesy) zachovat jejich regenerační fci U neobnovitelných zdrojů nahradit alternativními zdroji, technologickým pokrokem Důraz na ekologickou zodpovědnost a environmentální přístup Efektivní hospodaření se zdroji; omezit plýtvání při výrobě, apod.

13 Ekonomický rozvoj

14 Závěrečné shrnutí, cvičení:  1. Vytvořte pracovní list na probrané téma – „Modely ekonomického růstu“  Rozsah alespoň 3 A4, atraktivní, využití praktických příkladů.  2. Vytvořte myšlenkovou mapu k probrané tématice, doplňte o zajímavé výstřižky z odborného tisku.

15 Použité zdroje:  Makroekonomie: moderní přístup. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 514 s. ISBN 978-80-7261- 174-4.  PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN 978-80-7261- 174-4.  Vlastní poznámky a materiály získané studiem FM VSE v Praze  http://ekonomie-otazky.studentske.cz/2010/03/6- prednaska-solowuv-model-ekonomickeho.html http://ekonomie-otazky.studentske.cz/2010/03/6- prednaska-solowuv-model-ekonomickeho.html


Stáhnout ppt "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google