Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. N2 + 3H2 → 2NH3 2H2 (g) + O2(g) → 2H2O(g) 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2 CaCO3 (s) → CaO (s) + CO2 (g) CuCl2 + AgOH → AgCl + Cu(OH)2 Chemická reakce SnCl2 + 2FeCl3 → SnCl4 + 2FeCl2 Autor: Mgr. Petra Křivánková
2
21.2 Co již víme? Víme, co je chemická reakce!
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.2 Co již víme? Víme, co je chemická reakce! Víme, co ovlivňuje chemické reakce! Víme, co tvoří chemickou reakci!
3
21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Reakce podle skupenství Reakce skladné a rozkladné NH3 (g) +HCl (g) NH4Cl (g) CaCO3 (s) CO2 (g)+ CaO (s) skladné (syntetické) - od látek jednodušších k složitějším rozkladné (analytické) – opak příklad: C + O2 CO2 CaCO3 CO2 + CaO Reakce v roztocích NaOH + H2SO4 Na2SO4 + H2O CuCl2 + AgOH AgCl + Cu(OH)2
4
4 KI ClV O3-II → 3 KI ClVII O4-II + KI Cl-I
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.4 Co si řekneme nového? Reakce redoxní při těchto reakcích se mění oxidační čísla atomů (iontů) alespoň některých výchozích látek, které se účastní reakce oxidace = zvětšení oxidačního čísla redukce = zmenšení oxidačního čísla redukce probíhá vždy současně s oxidací, oxidace současně s redukcí Oxidace → oxidační čísla: - IV - III - II -I 0 I II III IV V VI VII VIII ← Redukce ClV → ClVII oxidace 4 KI ClV O3-II → 3 KI ClVII O4-II + KI Cl-I ClV → Cl-II redukce
5
Urči, o jaké typy reakcí se jedná.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.5 Procvičení a příklady Urči, o jaké typy reakcí se jedná. 2 KMnO4 + 16 HCl → 5 Cl2 + 2 MnCl2 + 2 KCl + 8 H2O MnVII→ II redukce Cl-I → 0 oxidace Oxidačně-redukční Skladná reakce Rozkladná reakce Reakce podle skupenství, reakce v roztocích N2 + 3 H2 → 2 NH3 NH4Cl → NH3 + HCl NaOH (aq) + HCl (aq) → NaCl (aq) + H2O (l)
6
Rozličné galvanické články
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.6 Něco navíc pro šikovné Galvanický článek Rozličné galvanické články zdroj stejnosměrného elektrického napětí po zapojení do elektrického obvodu probíhají chemické reakce mezi elektrodami a elektrolytem článek se vybíjí, reakce jsou nevratné – primární články oxidace redukce Akumulátor dá se znovu nabíjet sekundární článek Galvanický článek
7
Scheme of Cu-Zn galvanic cell
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 21.7 CLIL Scheme of Cu-Zn galvanic cell Chemical reaction Synthesis Decomposition Oxidation and reduction
8
21.8 Test znalostí 1. Co je principem skladné reakce?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.8 Test znalostí 1. Co je principem skladné reakce? a/ z složitějšího vzniká jednodušší b/ z jednoduššího vzniká složitější c/ výchozí látky jsou stejné jako produkty d/ výchozí látky jsou jednodušší 3. Při redoxní reakci: a/ se mění teplota b/ se mění oxidační čísla c/ se mění množství produktů d/ se zvyšuje množství výchozích látek 2. Principem Galvanického článku je: a/ světelná reakce b/ zvyšování teploty c/ reakce mezi elektrodami a elektrolytem d/ reakce mezi katodou a ionty 4. CaCO3 CO2 + CaO je reakce: a/ neutralizace b/ skladná c/ rozkladná d/ redoxní Správné odpovědi: a c b Test na známku
9
21.9 Použité zdroje a citace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.9 Použité zdroje a citace Obrázky z databáze klipart
10
21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Reakce skladné, rozkladné, redoxní reakce Anotace Prezentace charakterizující jednotlivé typy chemických reakcí.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.