Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DOPADY SYSTÉMU REACH NA ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY Svaz chemického průmyslu České republiky a Výzkumný ústav organických syntéz, a. s. 532.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DOPADY SYSTÉMU REACH NA ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY Svaz chemického průmyslu České republiky a Výzkumný ústav organických syntéz, a. s. 532."— Transkript prezentace:

1 DOPADY SYSTÉMU REACH NA ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY Svaz chemického průmyslu České republiky a Výzkumný ústav organických syntéz, a. s. 532 18 Pardubice – Rybitví Centrum ekologie, toxikologie a analytiky (2005)

2 Odvětví zahrnutá do studie Papírenský průmysl (Ing. Josef Zbořil) Textilní průmysl(Ing. Pavel Bartůšek, CSc.) Výroba automobilů (Ing. Zdeněk Novák) Chemický průmysl(Ing. Oldřich Petira, CSc.)

3 Papírenský průmysl Nespecifické náklady (pro 1 papírnu): Registrace 3 látek 1,9 mil Kč Doplněk CSR 1,6 mil Kč Autorizace 0,5 mil Kč Navýšení administrativy 2,8 – 4,3 mil Kč Zavedení opatření 0,6 – 30 mil Kč

4 Papírenský průmysl Specifické náklady (pro 1 papírnu): Registrace buničiny podle původu 600 mil Kč Registrace papíru ze sběrového papíru 2,1 – 600 mil Kč Změna technologie 18 mil Kč/přípravek Celkové náklady: 3 mld/papírnu během 10 let !!!!!

5 Textilní průmysl Průmyslové odvětví s trvale klesající výkonností, nevyrábí látky ani přípravky V posledních letech vzrůstá dovoz barviv z Asie Dopady především nepřímé – růst cen používaných chemických výrobků U základních látek (velkotonážní chemikálie) růst malý Barviva a pigmenty – významný nárůst cen levných značek, ca 10% nárůst cen dražších značek

6 Textilní průmysl Konkurenční znevýhodnění tuzemských výrobků proti výrobkům z oblasti mimo ES. Celkové náklady textilního průmyslu: 112 – 208 mil Kč/rok Náklady přepočteny z odhadu spočítaného v SRN pro německý textilní průmysl.

7 Výroba automobilů Odvětví s nejvyšším tempem růstu, se špičkovými technologiemi, již v současnosti jsou uplatňována přísná ekologická kriteria Automobilový průmysl chemické látky nevyrábí Používají se převážně velkotonážní látky a přípravky vyráběné v ES Dopady řádově v jednotkách milionů jsou v porovnání s produkcí odvětví nevýznamné

8 CHEMICKÝ PRŮMYSL Přímé náklady na registraci látek (dossier + CRA) náklady na dodatečné hodnocení rizik a CRA Nepřímé náklady zvýšení cen surovin pro výrobu přípravků náklady na získání náhrady za vyřazené suroviny náklady na zavedení opatření ke snížení rizik

9 CHEMICKÝ PRŮMYSL Náklady na plnou registraci jedné látky podle tonáže (mil Kč) Tonáž (t)VÚOS COMVCI 1-100,5 1,241,83 10-1004,5-6,0 1,868,8 100-100010-15 8,630,5 > 100030-45 14,348-140

10 CHEMICKÝ PRŮMYSL Počet vyráběných látek podle databáze MŽP (nebezpečné s tonáží vyšší než 10 t/r) 79 výrobců 366 ohlášení/2003 226 nebezpečných látek 1-10 t/r nesledují se 10-100 t/r79 100-1000 t/r45 > 1000 t/r104

11 CHEMICKÝ PRŮMYSL Nejvyšší celkové registrační náklady výrobců s opakováním registrací 1-10 2500,5125 10-100 934,5-6,1421-572 100-1000 7910,1-15,3798-1209 >100019430,2-45,55860-8827 Celkem 7,2 – 10,7 mld

12 CHEMICKÝ PRŮMYSL Nejvyšší celkové registrační náklady výrobců bez opakování registrací 1-10 250250 10-100 9379 100-1000 7945 >1000194104 Celkem 4 – 6 mld

13 CHEMICKÝ PRŮMYSL Odhad registračních nákladů dovozců (počty dovážených látek jsou odhadnuty, nejsou vstupní údaje o dovozu) 1-10 200100 10-100 45204-277 100-1000 12121-184 >10005151-228 Celkem 0,6 – 0,8 mld

14 CHEMICKÝ PRŮMYSL Vliv na navýšení ceny výrobků Náklady na registraci přepočtené na 1 kg registrační tonáže 1-10500-501244-1241800-180 10-100600-60186-19880-88 100-1000150-1586-9300-30 > 1000< 45< 14< 147 Příklad: 300-500 Kč/kg 15 % zisk 45-75 Kč/kg

15 CHEMICKÝ PRŮMYSL Náklady výrobců přípravků Identifikované použití složek klasifikace přípravku a kompilace BL aplikace doporučených opatření na snížení rizik Použití složek způsobem nezahrnutým v BL provést hodnocení rizik získat chybějící informace zpracovat doplněk CSR navrhnout opatření na omezení rizik klasifikovat a označit přípravek zpracovat BL

16 CHEMICKÝ PRŮMYSL Náklady konečných uživatelů přípravků Použití způsobem zahrnutým do BL pouze na uplatnění opatření na omezení rizik Použití způsobem nezahrnutým v BL získat chybějící informace provést hodnocení rizik zpracovat doplněk CSR navrhnout a uplatnit opatření na omezení rizik

17 CHEMICKÝ PRŮMYSL Případová studie I Nejvýznamnější český výrobce chemických specialit (barviva a pigmenty) 140 látek náklady 550 – 750 mil Kč Více než 80 % látkového portfolia výrobce je ohroženo zastavením jejich výroby z ekonomických důvodů! Poznámka: jde zejména o staré látky, které jsou konkurenčně ohrožovány výrobou v Číně, Indii, Jižní Korei, na Tajvanu atd.

18 CHEMICKÝ PRŮMYSL Případová studie II Významný vysokotonážní výrobce základních anorganických a polymerních látek Optimalizací struktury zkoušek na základě fyzikálně-chemických vlastností látek lze dosáhnout snížení nákladů na ca 50 %. Další snížení nákladů na zkoušení lze dosáhnout sdílením výsledků zkoušek s jinými registranty. (Příklad možného snížení nákladů v praxi)

19 ZÁVĚRY Velké rozdíly v názorech zpracovatelů dílčích studií na velikost dopadů Společné pro některé ze studií: 1. Isolované uplatnění REACH – konkurenční nevýhoda pro evropské výrobky 2. Nejvíce jsou nákladově ohroženy nízkotonážní výrobky – řešitelné pouze změnou požadavků na informace při registraci 2. Podobně jsou ohroženi nízkotonážní výrobci - řešitelné principem OSOR a spravedlivějším systémem úhrady sdílených informací

20 ZÁVĚRY 4.Obavy některých výrobců vyrábějících výrobky z chemicky upravených přírodních surovin (papír, textil) nebo z odpadů – řešitelné upřesněním a potvrzením výkladu 5.Nejvýznamnější návrh změny – OSOR, standardní expoziční scénáře a scénáře použití 6.Změny priorit bez současného návrhu na změnu obsahu registrace nepřines snížení dopadů na chemické výrobky a výrobce


Stáhnout ppt "DOPADY SYSTÉMU REACH NA ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY Svaz chemického průmyslu České republiky a Výzkumný ústav organických syntéz, a. s. 532."

Podobné prezentace


Reklamy Google