Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Technologie pro publikování na webu 1 Ing. Jiří Štěpánek
2
Tagy (značky) Označují prvek stránky ▪ Párové ▪ Uvozovací a ukončovací značka ( Text odstavce ) ▪ Nepárové ▪ Pouze uvozovací značka, dle normy XHTML je na konci použito lomítko (, Každý tag může obsahovat atributy (u img například src, nebo alt) Možnosti / nutnost použití atributů jsou pro každý element uvedeny v referenční příručce (http://xhtml.com/en/xhtml/reference/)
3
Je uzavřena v elementu Obsahuje metadata = informace o stránce (dokumentu) Jedná se o kódování, název stránky, autora, klíčová slova, popis … Informace slouží prohlížeči, vyhledávacím robotům, … Název stránky
4
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" /> Název stránky Text odstavce
5
Hlavička Titulek stránky, kódování, metadata… V elementu head Tělo stránky V elementu body Obsahuje uživateli viditelné prvky (texty, obrázky, formuláře atd…)
6
Nadpisy – Odstavec Dolní index, horní index Předformátovaný text Text je zobrazen tak jak je přesně zapsán, včetně mezer, zalomení řádků…
7
Phrase elementy Označují význam textu. Mohou obsahovat pouze text nebo další řádkové elementy. Zpravidla se automaticky zobrazují jinak než základní text. zvýraznění (emphasis) – kurzíva důraznější zvýraznění – tučné Další: počítačový nebo programový kód vzorový výstup programů, skriptů apod. pojem nebo definice (definition)
8
Cite Shakespeare. Označuje citovaný zdroj. Obsahuje jména osob, organizací,... Elementy, – slouží k uzavírání citací Být, či nebýt Řádkový element. Hodí se pro kratší citace. Měl by v prohlížeči doplňovat uvozovky k citovanému textu. Být či nebýt. Blokový element pro uvádění delších citací. Může přímo obsahovat pouze blokové elementy.
9
Zkratka (abbreviation) URL Plné znění by se mělo nacházet alespoň při prvním výskytu v rámci atributu. Příklady zkratek: HTML, URL, ČD Zkratkové slovo Čedok Vyslovuje se většinou jako jedno slovo, ne po jednotlivých písmenech. Plné znění by se mělo nacházet alespoň při prvním výskytu v rámci atributu. Příklady zkratkových slov: Čedok, NAFTA, OPEC, NATO.
10
Text odkazu Místo (text, obrázek, …) v XHTML dokumentu, které přesměruje uživatele (kliknutím, najetím myší, …) na jiné místo v dokumentu nebo na jinou stránku
11
na každé stránce právě jeden!!! hlavní nadpis konkrétní stránky (ne webu) ▪ výstižný; je pro SEO nejdůležitější společně s a s URL ▪ obsahuje unikátní název dané stránky ▪ text stejný nebo podobný jako v ▪ pouze na úvodní straně obsahuje hlavní nadpis webu ▪ jinak hlavní nadpis webu není v žádném elementu
12
Může se opakovat Nesmí být přeskočen (použít na stránce jen h1 a h3) Obecně jakýkoli nadpis nižší úrovně rozvíjí nadpis vyšší úrovně a vztahuje se k němu. Pro vyhledávače je sémantika nadpisů důležitým faktorem při vyhodnocování obsahu stránky.
13
absolutní x relativní absolutní Kontakt odevšud vede vždy na tuto adresu relativní Kontakt soubor je hledán v aktuálním adresáři ▪ „data/polozky.htm“ (zanoří se do „data“) ▪ „/data/polozky.htm“ (vyjede na nejvyšší úroveň, pak –“ “– ) ▪ „../data/polozky.htm“ (vyjede o úroveň výše, pak se zanoří)
14
Odkazovat se samozřejmě dá na jakékoli soubory -.docx,.pdf,.rar,.zip……. Je dobrým zvykem uvádět velikost souboru viditelně ▪ Cvičení č.1 – organizační úvod (pps 99 KiB) v parametru title ▪ Cvičení č.1 – organizační úvod Použité by měly být oba způsoby Na obrázek je dobré odkazovat prostřednictvím náhledu
15
Kotva – označení pozice na stránce Definice kotvy ▪ Obsah ▪ zakázáno v XHTML 1,1 (nevadí) ▪ Obsah ▪ nefunguje ve starších prohlížečích Skok na kotvu v rámci stránky ▪ Skok na obsah Odkaz na jinou stránku a skok na kotvu ▪ Hlavní stránka – obsah ▪ Novák – obsah Užití kotev nezneužívat k větší navigaci ▪ raději obsah rozdělit mezi více podstránek užívat k přeskakování navigačního menu, ke skoku na navigační menu, přeskakování reklam, apod. ▪ nefunguje v Google Chrome
16
nepárový element (image) parametry height a width lze vynechat u malých obrázků aby např. IE dokázal v příp. potřeby zobrazit alt u větších obrázků rozměry uvádíme, aby se stránka během postupného načítání neroztahovala uživateli pod rukama alternativní popisek alt uvádíme vždy ! při použití obrázku je nutné zvážit jeho datovou velikost a tím i dobu načítání stránky obrázky při tvorbě stránek optimalizujeme (volíme vhodný rozměr obrázku, zvažujeme jak kvalitní obrázek je v dané situaci nutný) obrázek zmenšujeme skutečně v patřičném SW, ne jen zadáním menších souřadnic (datový tok) zvážit i formát souboru obrázku (.jpg,.gif,.png)
17
Parametr title obecně může být definován téměř u jakéhokoliv elementu (obrázek, odstavec, seznam, jeho položka) se po najetí myší zobrazuje ve žluté bublince (hint) může být definován přímo u obrázku, nebo u odkazu, do kterého je obrázek vložen Nezobrazuje se uživatelům mobilních zařízení Parametr alt zobrazuje se ▪ pokud má prohlížeč vypnuté zobrazování obrázků ▪ nevidomým uživatelům ▪ dokud se obrázek nestáhne (pomalé připojení, přetížení serveru) ▪ v textových prohlížečích ▪ vyhledávačům ▪ je důležitý pro SEO (a sémantiku) ▪ obecně místo obrázku, jako jeho náhrada, ekvivalent! musí vystihovat pravý význam obrázku ▪ jeho smysl, účel ▪ např. přepis graficky ztvárněného textu obrázku ▪ alt=„logo“ je velmi zásadní chyba! ▪ do altu patří přímo text loga! ▪ u obrázku, který slouží jako odkaz, patří do altu popis cíle odkazu, ne popis objektů na obrázku
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.