Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_EKO-10 Tematický celek (sada): EKONOMIE Téma (název) materiálu: CENY Předmět: EKONOMIE Ročník / Obor studia: 1. – 4. / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Bc. Jitka Maršálková / 25.9.2013 Anotace: Žáci porozumí politice stanovení cen Metodický pokyn: Prezentace je určena k výuce a samostudiu.

2 CENY

3 Ceny Cena je hodnota statků, služeb a zboží vyjádřené v penězích Členění cen: Podle tvorby liberalizované regulované: maximální limit ceny věcně regulované pevné Podle místa vzniku a platnosti vnitropodnikové místní regionální tuzemské zahraniční světová dumpingové [1]

4 Podle tvorby Liberalizované tato cena nemá administrativní opatření vznikají na trhu na základě nabídky a poptávky jedná se o návrh ze strany prodejce říkáme jim také ceny smluvní např. souhlas s cenou, jídelní lístek, když se mi nelíbí ceny odcházím jinam v každé provozovně má být vidět ceník služeb Regulované mají administrativní opatření, určuje je stát maximální limit - je to strop, který firma nesmí přesáhnout (benzín, nafta) ceny věcně regulované : je dané rozmezí od minima do maxima jejich kontrolou je pověřeno ministerstvo financí a zisk nesmí přesáhnout 10 % (např. vodné, stočné) pevné vznikají tam, kde je monopolní provozovatel např. České energetické dráhy, Telecom

5 Podle místa vzniku a platnosti Vnitropodnikové vznikají uvnitř podniku patří sem ceny výrobků nebo materiál na skladě Místní stanovují je městské nebo obecní úřady patří sem ceny pozemků, odvoz odpadků, dodávky tepla Regionální týkají se určitého regionu např. Kladna týkají se např. cen MHD (každý region si stanovuje cenu sám – Kladno 16,- ; Plzeň 14,- (stanovuje ČSAD) Tuzemské jsou na území celé ČR stejné patří sem časopisy, noviny, kolky, dálniční známky, tabákové výrobky,…

6 zahraniční cena domluvená se zahraničním zákazníkem, je navýšena o dopravu, clo, pojištění, mzdu prostředníka a poplatky v meziskladech světové vznikají na nejvýznamnějších světových trzích a burzách např. Londýn burza kakao Frankfurt peněžní burza patří sem ceny vybraných reprezentantů např. kakaové boby, cukr, nikl, chrom, zlato stříbro, ropa, dolar dumpingové je to cena také zavádějící je nižší než náklady na získání výrobků, statků a služeb slouží k přilákání zákazníků, ke zničení konkurence a k získání velkého podílu firmy na trhu když se tento záměr firmě podaří, ceny zvýší, aby uhradil ztráty z předcházejícího

7 Co všechno ovlivňuje cenu: kvalita množství náklady reklama konkurence umístění firmy postavení firmy na trhu poptávka druh výrobků mzdy zaměstnanci – kvalifikace módní trendy roční období preference, zvyky, přání zákazníků podle klientely

8 Metody stanovení ceny: nákladová poptávková marketingová konkurzní a smluvní - dražba - dohoda mezi prodávajícím a kupujícím - obálková metoda nákladová Cena je určena ze všech vynaložených nákladů, při výrobě výrobku. poptávková podnikatel prozkoumá situaci na trhu, kolik je zákazník ochoten zaplatit, podle toho určí cenu marketingová podnikatel zjistí, kolik dodavatelů dodává stejný výrobek jako on, jaké mají ceny ostatní – tak určí svou cenu

9 konkurzní a smluvní dražba - ochota zákazníka za danou věc zaplatit více než je vyvolávací cena - Holandská dražba - cena dolů. je to zabavení věci nebo nalezení, cena je spíše symbolická dohoda mezi prodávajícím a kupujícím - např.: prodávám chatu, mám určitou představu za kolik, příjmu nejvyšší možnou cenu od kupujícího obálková metoda - je forma veřejné soutěže, kterou vyhlašuje městský nebo obecní úřad a týká se buď pronájmu nebo prodeje bytových či nebytových prostor určí se doba, do které se zájemci mohou hlásit o základní cenu a lidé dávají své písemné a finanční návrhy s konkrétní částkou navrhovanou do obálek a odnesou do příslušné podatelny vyhlášením výsledků projde místním tiskem nebo je to vyvěšeno na vývěsce MČÚ vyhrává ten občan, který dá nejvíc

10 Cenové strategie: baťovské ceny jejich zakladatelem Tomáš Baťa je to psychologické působení na zákazníka cena je zakončena 9 ( např.: 999 ), zákazník má pocit, že ušetřil diskriminační cizinci za ubytování a stravu platí víc a za návštěvu památek, důchodci mají slevy na MHD, metro lízání smetany jsou to výrobky určené pro horní high life (horní život ) tyto lidé jsou ochotni zaplatit za výrobky vysokou cenu a jedná se o výrobky prestižní, které se vyrábějí v omezeném množství ( Versace, Ferrari ) [2]

11 OTÁZKY Které ceny jsou státem regulované ? Proč se používají dampingové ceny ? Charakteristika ceny smluvní ? Kde musí být uvedena cena ?

12 ODPOVĚDI NA OTÁZKY 1. Ty které mají administrativní opatření 2.Slouží k přilákání zákazníků, ke zničení konkurence a k získání velkého podílu firmy 3.Vznikají na trhu na základě nabídky a poptávky 4.Na výrobku nebo v jeho blízkosti

13 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje [1] KOZÁK, Ladislav. wikipedia.org [online]. [cit. 17.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mince_10K%C4%8D_vzor_2003_rubov%C3%A1_strana.jpg [2] JAKUBEC, Karel. wikipedia.org [online]. [cit. 17.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Socha_Bata.jpg ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie Stručný přehled teorie praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2007, ISBN 80-903433-4-1.


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google