Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
LSS DĚTI 2008
2
„Dnes si již neumíme představit náš každodenní život bez médií a komunikačních technologií. Ani nechceme. Na začátku jednadvacátého století se naše domovy změnily v centra multimediální kultury. …Optimisté v těchto změnách vidí nové možnosti pro demokracii a rozvoj společnosti, pesimisté naopak varují před ztrátou dětství, nevinnosti, tradičních hodnot a autority…“ S. Livingstone (Young people and New media, 2002)
3
Proč jsou výzkumy dětí důležité…
Zajímavá cílová skupina Polovina všech domácností v Evropě Zhruba dvě třetiny populace žijí v těchto domácnostech Děti ovlivňují chování rodiny v mnoha ohledech Současná nejistota v oblasti výchovy a vzdělání - „krize vzdělání“ Děti a mládež – budoucnost národa…
4
Cíl – zmapovat životní styl a mediální chování českých dětí
Výzkum životního stylu dětí 2008 Cíl – zmapovat životní styl a mediální chování českých dětí Zadavatel – AKA a ČT ve spolupráci s ATO Realizátor – Mediaresearch, a.s Realizace – leden – červen 2008 Metoda – F2F Velikost vzorku dětí, 4-14 let - kvótní výběr Doplněn o individuální rozhovory
5
Něco málo o české rodině…
Kopíruje evropské trendy… rostoucí počet dětí narozených mimo manželství rostoucí věk rodičů pokles úplných rodin Typická česká rodina čtyřčlenná hlava rodiny otec vyšší počet dětí = nižší socioekonomický status
6
Přístup rodičů k dětem…
Výchova v demokratickém prostředí založeném na svobodě, toleranci a respektu Kapesné jako podpora ekonomické svobody více než polovina dětí dostává kapesné… v nejvyšší věkové kategorii již čtyři pětiny dětí… Nízká kontrola z hlediska mediální konzumace třetina dětí není v oblasti médií rodiči vůbec kontrolována více kontrolují rodiče z ABC a s vyšším vzděláním
7
Televize podléhá větší kontrole ze strany rodičů než internet…
„Když si myslím, že ten film není pro něj, nebo mám toho dřepění u počítače plné zuby, tak mu řeknu dost…“ (matka VŠ, syn 11 a 15 let) © Mediaresearch, a.s., 2008 N=800, celý vzorek 7
8
Dětské pokoje – vhodné prostředí pro mediální rozvoj
Dětský pokoj – běžný standard bydlení 88% dětí 4-14 má dětský pokoj, většinou se sourozencem narůstající trend - vlastní pokoj pro každé dítě právo na soukromí a individuální rozvoj každého člena rodiny Mediální vybavenost dětských pokojíčků stále roste zvýšená mediální konzumace Nejběžnější vybavení – bez mobilu…. knihovna, CD přehrávač, rádio a televize 8
9
Nejdůležitějším faktorem pro vybavenost je věk dětí.
Vybavenost pokojíčků … faktor ovlivňující konzumaci Nejdůležitějším faktorem pro vybavenost je věk dětí. © Mediaresearch, a.s., 2008 N=693, dětí, které mají vlastní pokoj 9
10
Průměrný počet předmětů
Průměrný počet mediálních předmětů v pokojíčku Věková kategorie Průměrný počet předmětů 4-6 let 3 4 7-9 let 5 10-12 let 6 13-14 let 4 Celkem Individuální mediální předměty jsou součástí určité image dětí. 10
11
Děti a rodiče …spolu a odděleně?
Mediálně vybavené dětské pokoje Individualizace růst mediální konzumace – cca o 20min TV, internet, video… „Bedroom culture“ Úbytek společného času rodičů a dětí? děti se většinou dívají na TV samy (39%) nebo se sourozencem (31%) děti využívají možnost sledovat TV v dětském pokoji pro rodinu zkrácení doby strávené pohromadě
12
S kým nejčastěji sleduješ televizi?
Většina dětí sleduje nejčastěji televizi bez rodičů, buď zcela sami (39 %) nebo se sourozencem (31 %). Více než polovina dětí (10-14 let), které mají ve svém pokoji televizi, ji sleduje nejčastěji (většinou) právě tam. © Mediaresearch, a.s., 2008 N=800, celý vzorek 12
13
„Užívání médií (konzumace) jde ruku v ruce s možností přístupu…. “ S
„Užívání médií (konzumace) jde ruku v ruce s možností přístupu….“ S. Livingstone, Young people and new media, 2002
14
Média v pokojíčku = více konzumace
České děti, které mají televizi ve svém pokojíčku, jí sledují zhruba o 20 minut déle než je průměr. © Mediaresearch, a.s., 2008 N=693, dětí, které mají vlastní pokoj 14
15
Čas strávený konzumací médií…
© Mediaresearch, a.s., 2008 N=800, celý vzorek 15
16
Vnímaní jednotlivých médií… „soumrak knižního věku“
„Já jsem zastánce knihy, ale myslím si, že ta doba tak pokročila, že ten internet je nezbytný… “ (matka VŠ) Televize Napětí, zahnání nudy, zábava, kamarádi... Video Pokud se dětí chtějí dobře pobavit… MP3, CD, Rádio Relaxace… Internet Nejaktuálnější zdroj informací, znalostí.. Knihy Nuda…
17
Vnímání médií… N = 397, děti ve věku 10-14
18
Děti a knihy… Podle rodičů – jedno z nejhodnotnějších médií….
Podle dětí četba knih = jedna z nejnudnějších činností… Zdroj poučení a rozšíření znalostí a vědomostí ….ale až po internetu… Odlišné vnímání z hlediska pohlaví (napětí v knihách hledá pouze 4% chlapců a 15% dívek). Frekvence konzumace s věkem stagnuje (…klesá) na rozdíl od ostatních médií….mizí čtení na dobrou noc…(53% denní čtení 4-9 let, 20% denní četba let) Chlapci – průměrně 34min, dívky průměrně 45min – v den kdy čtou…. Četba časopisů však s věkem mírně roste…. 18
19
Děti a televize Zábava + zahnání nudy
„Pozitivní přínos TV pro děti? Může to rozšířit leckde obzory ale to je dvousečná záležitost…. je tam spousta agrese, třeba zprávy jim nepouštíme kvůli tomu……“ (matka VŠ - dcera 10let, syn 5 let) Zábava + zahnání nudy Stále zůstává nejdominantnějším médiem Nejoblíbenější zdroj napětí a zábavy Nejčastějším námětem rozhovorů s kamarády 19
20
Nejoblíbenější dětská TV stanice…
© Mediaresearch, a.s., 2008 N=800, celý vzorek 20
21
Oblíbené témata dětí… 21 Nejoblíbenější pořady -
© Mediaresearch, a.s., 2008 N=383, děti ve věku let 21
22
Oblíbená témata Děti mají nejraději humor a komedie spolu s dobrodružstvím (na druhém místě). V době mezi 11. – 13. rokem dochází k výrazné změně dětského vkusu. Již na druhém stupni základní školy se obliba témat u dívek a chlapců podstatně liší.
23
Děti a oblíbená témata „Mám ráda rodinný seriály nebo vtipný rodinný seriály…..Přátelé nebo Ošklivka Katka…..“ (dívka 10 let) „Mám rád akční vtipný americký filmy nebo ty krimi komedie, jak hrajou ty černoši a dělají ty vtípky a pak mám rád ty český….Rafťáci a Snowborďáci….nebaví mě seriály na Primě nebo na Nově, protože jsou tam většinou nesmysly, které se nemohou stát a opakuje se to …..“ (chlapec 11 let)
24
Oblíbená témata dětí… 24 N=383, děti ve věku 10-14 let
© Mediaresearch, a.s., 2008 N=383, děti ve věku let 24
25
Děti a internet Přístup dětí na internet (75%), z domova (57%)
„První z nových apartheidů je vzdělání. Druhým apartheidem jsou informační technologie. Rozděluje lidi na před Kristem (před počítačem) a po Kristu (po počítači).“ (Funky bussiness) Přístup dětí na internet (75%), z domova (57%) Přístup na druhém stupni ZŠ je univerzální (>90%) Vysoká úroveň dovedností v oblastí IT (8% expertů 13-14let) Hraní her - velké genderové rozdíly Denně 42% chlapců a 14% dívek (10-14let) ICQ, AOL –nejfrekventovanější, Skype (25% týdně) Vyhledávání , surfování, stahování… Zábava Komunikace Zdroj informací 25
26
Děti a internet „Chatuju si většinou s kámoši ze třídy a pak ještě s lidmi, s kterými jsem se seznámil na Divokých kmenech, a oni mi napsali odkud jsou, jak se jmenujou a poslali mi fotku….“ (chlapec 11 let) „…no často hraju oddechové hry, že si tam třeba máš postavit svůj vlastní pokoj nebo byt třeba že jsi bytová architektka….“ „…nejvíc mě baví asi hledat americký klipy a pouštět si písničky…“ (dívka 10 let)
27
Průměrný čas denně věnovaný internetu…
Věková kategorie Průměrný počet minut 4-6 let 19 33 7-9 let 49 10-12 let 63 13-14 let 45 Celkem Internet dnes hraje roli „hlavního zdroje aktuálních informací“ a také „hlavního zdroje pro rozšíření znalostí“ 27
28
Pravidelné činnosti na internetu…
denně aspoň 1x týdně aspoň 1x měsíčně méně často vůbec ne 31% 30% 28% 23% 19% 10% 9% 7% 17% 32% 33% 34% 21% 15% 14% 6% 13% 16% 11% 12% 8% 35% 18% 56% 52% 22% 54% 0% 20% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% chatovaní pomocí ICQ, AOL, Mesengera. vyhledávání pomocí vyhledávačů (Seznam, Atlas, Google apod.) hraní her mailovaní surfovaní (četba informací, prohlížení obrázků) stahování a poslech hudby, filmu, videí (YouTube telefonování po internetu (Skype chatování, účast na fórech poslech rádií Na rozdíl od jiných činností , hry hrají téměř všichni alespoň někdy © Mediaresearch, a.s., 2008 N = 369, děti s přístupem na internet 28
29
Děti a rádio… Rádio patří k základní vybavenosti dětských pokojíčků (54% dětí s pokojíčkem). Průměrně poslouchají děti rádio 39 minut v den kdy poslouchají…, poslechovost výrazně roste s věkem, stejně jako frekvence poslechu – denně poslouchá rádio 43% dětí ve věku let. V kontextu s ostatními médii je rádio vnímáno především jako prostředek relaxace a pobavení. Rádio slouží dětem především pro poslech hudby, příliš nerozlišují mezi rádiem, CD nebo MP3 30% dětí poslouchá alespoň jednou měsíčně rádio na internetu 29
30
Děti a rádio „Rádio ? To ne, jenom v autě, nikde jinde ne…..“
(chlapec 11 let) „Rádio posloucháš? Hm, písničky poslouchám, A rádio? Třeba nějakou stanici …? No, spíš si pouštím písničky…..“ (dívka 10 let)
31
Typologie činností volného času (děti 10 – 14 let)
Technologicky zaměřené (moderní) děti – častěji používají počítač, internet, dominují v hraní počítačových her, aktivitách okolo MT. 38 % dětí. Děti zaměřené na hry a domov (tradiční) – orientované na hraní her doma, trávení času s rodiči. Nerady počítače, internet, u zájmových aktivit (sport, hudba) jsou na tom hůře než předchozí skupina. 38 % dětí. Děti se zálibami – pravidelné aktivity jako hraní na hudební nástroj, kroužky. V technologiích výrazně nezaostávají, jsou samostatnější, výrazně méně času tráví doma s rodiči, venku s kamarády. Méně často sledují televizi. 24 % dětí. © Mediaresearch, a.s., 2008 31
32
Průměrný všední den…. „ „Probudím se v 7 v půl osmé jdu do školy ve škole jsem do jedné pak příjdu domů v půl druhé tak to koukám nejdřív tak hodinu na televizi pak jdu většinou na ICQ a nasednu na hru na internetu co hraju…pak občas jdu ven.. a pak hraju na počítači do 6 a od 6 nebo od půl sedmý dělám úkoly do půl osmý, pak se koukám na televizi zase a pak se koukám na zprávy a jestli je dobrý film tak se na něj koukám, ale většinou si čtu. V 10:30 zhasnu a jdu spát….“ Chlapec 11 let „ Vstanu obleču se nasnídám se, počkám na tatku jedeme do školy po škole mám kroužky a po kroužcích jdu bud sama domu nebo si mě mamka vyzvedne a po kroužcích bud jsme doma a něco hrajeme nebo jsem doma a už jdu spát, protože je pozdě… Já mám vlastně každý den kroužek…..takže spíš o víkendu mám volný čas (dívka 10 let)
33
Časový snímek všedního dne
© Mediaresearch, a.s., 2008 33
34
Časový snímek víkendového dne
© Mediaresearch, a.s., 2008 34
35
Škola a média : MEDIA: - zdroj zábavy, zdroj informací a vzdělání dětí… - působí na děti, formují je, ovlivňují jejich názory… mediální svět – velmi roztříštěný, individualizace…nesnadná orientace Možnosti školy – zapojit média více do vyučování - osvěta rodičů - využívání médií k výchovným a vzdělávacím cílům - formování dětského vkusu IT - třídění informací + důvěryhodné zdroje - nové možnosti v komunikaci - nové možnosti jak obohatit výuku
36
ZÁVĚR… Multimediální prostředí Přehlcenost informacemi
Neomezené možnosti zábavy Nejistota rodičů a škol - staré časy jsou pryč…. Jaké informace a dovednosti učit??? Nároky na děti – značné – mimoškolní aktivity…. Děti stále preferují reálný svět (volný čas s kamarády) před virtuálním světem médií
37
Děkujeme Vám za pozornost
Tým Mediaresearch Tým Mediaresearch
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.