Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE"— Transkript prezentace:

1 FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE
ČERNOBÍLÝ SVĚT FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE

2 FOTOGRAFOVÁNÍ

3 Co dnes uslyšíte… Zrození fotografie Záznam obrazu z pozice fotografa
Co fotografovat? Slavní fotografové

4 Zrození fotografie 1839 Daugerotypie
Obrovský rozmach, populární jsou portréty William Henry Fox Talbot: vymyslel princip negativ-positiv Slavní malíři používali fotografii jako pomůcku při kreslení (Alfons Mucha) dnes: fotografie klasická a digitální

5 Daugerotypie

6 Záznam obrazu z pozice fotografa
Závěrka Clona Čas Hledáček Expozice Citlivost filmu

7 Závěrka Pomocí závěrky se řídí množství světla dopadající na film, malý otvor potřebuje delší čas, větší otvor potřebuje kratší čas. Přístroje používají závěrku pomocí níž se uzavírá a otevírá otvor a řídí doba, kterou proniká světlo dovnitř přístroje.

8 Závěrka Závěrka centrální používá se u fotoaparátů s vestavěnými objektivy. Vypadá podobně jako clona. Závěrka štěrbinová používá se u fotoaparátů s výměnnými objektivy. Je umístěna mezi objektiv a film, aby chránila film před světlem a prachem při výměně objektivů.

9 Velikost otvoru clony také ovlivňuje hloubku ostrosti.
Clona Jsou to pohyblivé lamely v objektivu, které nám umožňují regulovat množství světla dopadající na film. Změníme-li clonové číslo o jeden clonový interval, otvor clony bude poloviční (resp. dvojnásobný). To znamená, že na film bude dopadat dvakrát méně (resp. více) světla. Velikost otvoru clony také ovlivňuje hloubku ostrosti. Clona je udávána velikostí clonového čísla na přístroji: od f2 f4 f5,6 f8 f11 f16….

10 ukazuje, co se přesně zobrazí na vašem snímku
Hledáček ukazuje, co se přesně zobrazí na vašem snímku Dvouoká zrcadlovka Průhledový hledáček Hranolový hledáček

11 Expozice, čas a clona Expozice je kombinace clony a času, kterým působí paprsky na citlivý film. Expozici měří „expozimetr. buď je nainstalován přímo v přístroji, nebo si ho lze koupit zvlášť Čas se obvykle udáví jako zlomek 1/15 1/30 1/90 1/125 1/500 Clona a čas se kombinuje podle světelných podmínek a citlivosti filmu

12 Voda v pohybu Při fotografování vody v pohybu máme dvě možnosti nastavení času závěrky. Začneme s krátkým časem (alespoň 1/500 s). Dojde ke "zmrazení" vody a na výsledné fotografii jsou vidět jednotlivé kapky vody.  Nastavíme-li čas závěrky na delší čas (minimálně 1/15 s - budeme potřebovat stativ), pohyblivá voda se "dá do pohybu". Takto vyfotografovaná voda je na snímku rozmazaná a měkčí.

13 Hlavně fotit a fotit a fotit!!!
Pravidla 1) Jednoduchosti – co nejméně objektů v hledáčku 2) Zlatého řezu – hlavní objekt v jedné třetině obrazu 3) Rušivých prvků v obraze – vyvarovat se rostoucího stromu z hlavy, černého pozadí za černými vlasy, stíny, které hyzdí obličej… Hlavně fotit a fotit a fotit!!!

14 Fotokomora Vyvolání filmu Zvětšování Film Papír

15 …následují citlivosti filmů…
Film je proužek plastické hmoty potažený želatinou (vrstva v které jsou rozptýleny drobné krystalky AgBr. Dopadne-li na ně světlo, vyvolá v nich změny: čím více světla tím větší změny. Když takto neexponovaný film vyjmeme z kamery a vložíme do vyvolávací kapaliny, veškeré krystalky, na které dopadlo světlo se přemění na kovové stříbro – málo světla, málo stříbra, hodně světla hodně stříbra – negativ! …následují citlivosti filmů…

16 MÁLO CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 100 a méně
Ideální pro dobré osvětlení nebo pokud se požaduje určité rozostření nebo pohybová neostrost. Používá se tedy za slunečného počasí. Často se používá pro zátiší, která se musí zvětšovat, a přitom se má zachovat množství podrobností a jemné zrno. STŘEDNĚ CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 200 Vyhovuje pro široké rozpětí různých objektů a světelných podmínek. Film lze použít za nižšího osvětlení, ráno nebo večer, když je slunce níže nad obzorem. Zrno je hrubší než u málo citlivého filmu, ale kvalita je stále dobrá. VYSOCE CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 400 Umožňuje fotografovat objekty i při nepříznivých světelných podmínkách (podvečer, v hůře osvětlené místnosti atd.). U zvětšenin fotografií bude již zrno patrné a může působit rušivě. FILM NEJVYŠŠÍ CITLIVOSTI - citlivost filmu ISO 1000 a více Zvolte film nejvyšší citlivosti, pokud je opravdu velmi nízká úroveň osvětlení, například v temných interiérech nebo venku za šera. Tento typ filmu je tak citlivý, že poskytne přijatelný výsledek i při světle zápalky. Zrnitost výsledného obrazu může přispět k dramatickému účinku a atmosféře snímku. Zrno filmu bude nejzřetelnější.

17 Papír Stejně jako film je potažen citlivou vrstvou halogenidů stříbra. K vytvoření obrazu na papír je potřeba ve zvětšovacím přístroji prosvětlit negativ – negativ má díky různé hustotě stříbra průhledné a méně průhledné plochy a tak papír je vystaven různé intenzitě světla – vznik polotónů – odstínů šedi! Označení Citlivost Kontrast Měkký Velká Malý Normální Střední Tvrdý Malá Velký Zvláště tvrdý Velmi malá Zvláště velký

18 Vyvolání filmu exponovaný film→ navinutí filmu na cívku do vývojnice→nalití vývojky do vývojnice ustalování→promytí vodou→ustálení ustalovačem→promytí vodou 20°C asi kolem 20-30minut→vytáhnutí filmu z vývojnice→sušení filmu na kovových kolíčcích vývojka na negativ Fomadon R09 (1+40) čas vyvolávání filmu (Foma 100): minut čas promývání vodou (Foma 100): minuta čas ustálení (Foma 100): minut Fomafix (1+5) čas promývání vodou(Foma 100): minut čas sušení: minut-1,5 hodiny

19 Zvětšování očištění negativu a zvětšovacího skla→zasunutí negativu do zvěšováku→zvětšení a zaostření obrazu na maskovací rám na požadovanou velikost→udělání expoziční zkoušky na proužek fotografického papíru→zvětšování na papír po určení správné exposice světla→vyvolání papíru ve vývojce→promytí papíru ve vodě (asi 1min.)→ustálení papíru v ustalovači→promytí papíru ve vodě (asi 5-15min.)→sušení papíru

20 Co budu fotografovat? Lidé
Nejtěžší a nejoblíbenější objekt fotografa (mnoho výrazových variací) Portréty Zaměřit se na nestylizované prostředí, nejlépe vypadají lidé při nějaké činnosti, neboť jsou na ni soustředěni a fotografování je neuvádí do rozpaků! Zkusit autoportréty! Skupinové portréty (skupina musí nějakým způsobem patřit k sobě!)

21 Fotit atmosféru daného místa
Co budu fotografovat? Zvířata Náročný motiv, leckdy je je těžké udržet v klidu! nejsnadněji fotografovatelná zvířata jsou domácí miláčci upoutejte pozornost zvířete fotografujte zvíře s majitelem Dovolená *** Vesnice a města Fotit atmosféru daného místa

22 Co budu fotografovat? Počasí mraky blesky mlha a mrholení déšť sníh
západ slunce

23 Slavní fotografové Sudek Drtikol Salgado Koudelka Kratochvil

24 Sudek

25 Sudek

26 Drtikol

27 Drtikol

28 S. Salgado

29 S. Salgado

30 J. Koudelka

31 J. Koudelka

32 A. Kratochvil

33 A. Kratochvil

34 …TEN JE UKECANEJ JAK MRAKY…
KONEČNĚ KONEC …TEN JE UKECANEJ JAK MRAKY…


Stáhnout ppt "FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE"

Podobné prezentace


Reklamy Google